رئیس مجلس تاکید کرد: دستگاه‌های اجرایی باید پیشگام استفاده از محصولات داخلی باشند.

دستگاه‌های اجرایی پیشگام استفاده از محصولات داخلی باشند

به گزارش قدس آنلاین، علی لاریجانی در مراسم تجلیل از کارکنان نمونه قوه مقننه در سال ۹۶ (جشنواره شهید مدرس) با بیان اینکه همت، وجدان کاری و همبستگی بین کارکنان مجلس بسیار ارزشمند است، اظهار داشت: کارکنان مجلس همواره با روحیه و وجدان کاری و حمیت در بخش‌های مختلف شرایط تصمیم‌گیری راحت‌تر را فراهم کرده‌اند.

وی افزود: مشکلاتی در کشور وجود دارد که طبعاً در مجلس نیز شامل کارکنان می‌شود که قابل درک است اما اینکه کارکنان مجلس در معاونت‌های اجرایی، قوانین و نظارت و همچنین مرکز پژوهش‌های مجلس، دیوان محاسبات و کتابخانه مجلس تلاش کرده‌اند تا به موقع از کارهای پارلمانی پشتیبانی شود قابل تقدیر است.

لاریجانی ادامه داد: باید در سال ۹۷ نیز با وفاق تلاش شود که مشکلات حل شد؛ البته این طور نیست که در سال پیش‌رو موجودات موذی در دنیا از ایجاد مشکلات دست بردار باشند و علی‌القاعده آنها طراحی هایی برای ایجاد مسئله خواهند داشت اما باید با اتخاذ تدابیر مناسب مشکلات را حل کرد.

وی افزود: برخی مسائل در کشور با پیچیدگی‌هایی روبرو شده که دولت، مجلس، قوه قضائیه و سازمان‌های مختلف باید با درک مشکلات در سطح ملی، بتوانند مسائل را حل کنند، کارمندان بخشی از نظام تصمیم‌گیری در کشور هستند و با کمک نمایندگان مجلس باید تلاش شود تا مسائل حل شود. این نوع نگاه بسیار ارزشمند بوده و باید به آن توجه شود البته طبیعی است که باید ملزومات انجام این مهم نیز لحاظ شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مقام معظم رهبری در پیام نوروزی و سخنرانی‌شان در مشهد مقدس بیانات و نکات بسیار مهم و ارزشمندی را مطرح کردند که محور آن توجه به بخش تولید داخل است بنابراین باید ساز و کارهای مناسب برای حمایت از تولید داخل و توجه به صادرات غیرنفتی ایجاد شود. چرا که نکاتی که مقام معظم رهبری فرمودند برای این مقطع زمانی حیاتی است.

لاریجانی تصریح کرد: رقابت‌های گوناگون در بخش‌های اقتصادی گاهی به تولید داخلی لطمه زده است و علیرغم اینکه برخی از محصولات تولید داخل از کیفیت و استانداردهای لازم برخوردار هستند اما با این وجود واردات صورت می‌گیرد. این در حالی است که باید بر اساس اصل مشخص با لحاظ تعرفه‌های مختلف، رقابت‌های شکل بگیرد. برخی ضدیت‌ها در منطقه مشاهده می‌شود حتی گاهی در مورد ارز داخلی کشور نیز نابسامانی‌هایی ایجاد کرده‌اند، هر چند که اشکالات تأثیرگذار دیگری در موضوع ارز وجود دارد بنابراین باید به همین میزان نسبت به مسائل داخلی کشور اهتمام وجود داشته باشد و با عزم ملی مشکلات را حل کرد.

وی ادامه داد: از اتاق‌های بازرگانی و اصناف کشور این انتظار وجود دارد که سازماندهی مناسبی داشته باشند چرا که اگر بنا است کل کشور در تولید داخل اهتمام داشته باشند نهادهای مردمی مذکور نیز وظیفه دارند شرایطی را ایجاد کنند که محصولات با استاندارد و با کیفیت مطلوب ارائه شود البته همه این موضوعات با قوانین و بخشنامه انجام نمی‌شود و نظارت مردمی در این راستا نقش مهمی دارد چرا که اگر نظارت‌های مذکور نباشد به شرایط قبل بازمی‌گردد.

رئیس قوه مقننه افزود: مردم به دنبال محصول خوب هستند که استانداردهای لازم در تولید آن لحاظ شده باشد بنابراین اعمال نظارت صحیح بسیار مهم است و اگر می‌خواهیم که تولید باکیفیت افزایش یابد باید اعمال نظارت کافی نیز در دستور کار باشد.

لاریجانی گفت: بخش دیگری از مسائل به رسانه‌های گروهی ارتباط دارد یعنی توجه دادن به اینکه همه ما در درون یک کشتی هستیم، اگر اقتصاد کشور ثروت‌زا باشد و تولید خوب ارائه شود و اهتمام مردم نیز به مصرف داخلی زیاد باشد، آن وقت همه نجات پیدا می‌کنیم.

وی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری در خصوص حمایت از تولید ادامه داد: باید تعصب به محصولات داخلی در همه جای کشور وجود داشته باشد و در این راستا نقش رادیو و تلویزیون و رسانه‌ها بسیار مهم است و باید در تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم وظایف روشنی را برای خود در این حوزه ترسیم کنند و نباید بخش‌های رسانه‌ای را در این زمینه دست کم گرفت بنابراین باید با وفاق ملی رو به جلو حرکت کرد.

دستگاه‌های اجرایی پیشگام استفاده از محصولات داخلی باشند

رئیس نهاد قانونگذاری تصریح کرد: اینکه دولت در ابتدای سال دستور داد که دستگاه‌های اجرایی از محصولات تولید داخل استفاده کنند، حداقل کاری بود که باید انجام می‌شد البته در جاهای مختلف با وجود اینکه محصولات داخلی وجود داشت اما از همان نوع محصول از خارج واردات صورت می‌گرفت که باید این موضوع رفع شود، دستگاه‌های اجرایی پیشگام استفاده از محصولات داخلی باشند در هر صورت باید آسیب‌شناسی روشن‌تری در زمینه‌های مذکور انجام شود و مرکز پژوهش‌ها و کمیسیون‌های تخصصی مجلس اقدامات لازم را برای رسیدگی به خلل قانونی انجام شود.

دکتر لاریجانی گفت: در کشوری که برخی از محصولات با یارانه تولید می‌شود باید نظاماتی وجود داشته باشد تا حمایت‌های صحیحی از تولید داخل صورت گیرد البته در سال‌های گذشته به تولید داخل لطماتی وارد شده است و در سرمایه‌گذاری و صادرات بی‌توجهی‌ صورت گرفته که در بودجه سالانه به بخشی از مسائل رسیدگی شد و تلاش کردیم که به صورت هدفدارتر لایحه بودجه مصوب شود به طور مثال در خصوص صادرات هیچ گرایشی در لایحه بودجه وجود نداشت.

وی ادامه داد: برای پیشرفت در صادرات غیرنفتی نیاز به مشوق‌های پایدار وجود دارد، گاهی در بودجه مشوق‌هایی برای صادرات در نظر گرفته می شد اما زمانی که برای اداره کشور منابع با کمبود روبرو می‌شد بودجه‌های مصوب صرف امور جاری می‌شد.

حمایت از صادرات نیاز به قوانین دائمی دارد

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: برای حمایت از صادرات نیاز به قوانین دائمی وجود دارد تا صادرکنندگان بتوانند پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشند، در بودجه سال ۹۷ برای واردات برخی از محصولات تعرفه خاص اضافه شد تا زمینه پشتیبانی از صادرات فراهم شود که در مجموع منابع حمایت از صادرات، در ردیف بودجه‌ای کاملاً مشخص لحاظ شده است که بیانگر این است در سال ۹۷ منابع حمایت از صادرات نسبتاً پایدار و روشن تعریف شده است.

لاریجانی تصریح کرد: نقش بانک‌ها در تولید کشور بسیار مهم است و تولید کشور بدون حمایت از بانک‌ها رشد نمی‌کند اما وقتی نرخ سود بانکی ۲۰ درصد و گاهی با ملزومات آن به بیش از ۲۰ درصد می‌رسد تولید داخل قابل رقابت با خارج از کشور نیست چرا که تولیدکنندگان خارجی با درصدهای پایین وام می‌گیرند.

وی افزود: وقتی یک شرکت در صنعت یا کشاورزی وام ۲۰ الی ۲۵ درصدی اخذ کند به طور طبیعی نمی‌توان محصول قابل رقابتی تولید کند که به صادرات بینجامد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در برخی مواقع بازدیدهایی از کارخانه‌ها داشته‌ام که معمولا کارخانه‌هایی سرپا بودند که وام از سیستم بانکی اخذ نکردند چرا که بخش‌های تولیدی که وام دریافت کرده و با جریمه دیرکرد روبرو شده‌اند زمینگیر شده‌اند. البته بانک‌ها نیز دلایل مختلفی عنوان می‌کنند، گاهی دستورات غیرحرفه‌ای به آنها داده شده که باعث زمینگیر شدن منابع آنها شده است علی‌الاصول ۶۰ یا ۷۰ درصد تسهیلات بانکی تعیین تکلیف شده‌اند یا معوقه هستند یا مشکلات دیگری دارند.

بخش تولید با نرخ سود تسهیلات ۲۰ درصدی جان نمی‌گیرد

لاریجانی در خصوص مسائل بانکی افزود: برخی بی‌تدبیری‌ها در سیستم بانکی وجود داشته و زمانی که بورس بازی در بخش زمین زیاد شد بانک‌ها از منابع خود در این بخش استفاده کردند و زمانی که این موضوع با رکود روبرو شد بانک‌ها نتوانستند منابع خود را نقد کنند. حتی موسسات مالی نیز در این زمینه مشکلات داشته‌اند البته در سال گذشته تلاش شد تا مشکل سپرده‌گذاران خرد موسسات مالی حل شود هر چند که برخی از مشکلات سیستم بانکی پیرامون موضوع حسابرسی آنها است که باید حل شود.

وی با بیان اینکه با سود تسهیلات ۲۰ درصدی بخش تولید جان نمی‌گیرد، ادامه داد: وقتی که بانک‌ها می‌خواهند سود ۲۰ درصدی اخذ کنند به طور طبیعی بخش تولید نمی‌تواند پیشرفت کند.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.