عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی انسجام مناسب در محیط تصمیم‌گیری سیاست خارجی و پرهیز از دوگانگی در تصمیمات و چندصدایی در این حوزه را راهکار حل بحران‌های منطقه‌ای و بین‌المللی پیش روی جمهوری اسلامی ایران در سال جدید دانست و گفت: امروز شرایط ایران به گونه‌ای است که از موضع قدرت تحولات را رصد می‌کند و به لحاظ منطق روابط بین‌الملل ایران نیازی به این ندارد که خودش را وارد یک فضای بحرانی و تقابلی کند، زیرا وقتی کشوری قدرتمند باشد با طمأنینه، عقلانی و مقتدرانه می‌تواند سیاست‌های خودش را پیش ببرد.

انسجام در تصمیم‌گیری و پرهیز از دوگانگی؛ راه عبور از بحران‌های عرصه سیاست خارجی

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا کریمی، عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی و قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین‌الملل، درباره مهم‌ترین اولویت‌ها، جهت‌گیری‌ها و رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی در سال ۱۳۹۷ گفت: در حوزه روابط بین‌الملل وقتی یک کشور در موضع ضعف قرار داشته باشد مواضع اعلامی تندتری اتخاذ می‌کند تا بتواند به زعم خود احقاق حق کند؛ رویه‌ای که شاید در طول دهه‌‌های گذشته برای ایران اینگونه بوده است.

ایران امروز از موضع قدرت تحولات منطقه‌ای را رصد می‌کند

وی افزود: اما امروز شرایط ایران در محیط منطقه‌ای به گونه‌ای است که از موضع قدرت تحولات را رصد می‌کند. بنابراین جمهوری اسلامی ایران احتیاجی به این ندارد که سیاست‌های تبلیغی و اعلامی گسترده‌ای داشته باشد.

کریمی اظهار کرد: حوزه نفوذ منطقه‌ای ایران یک حوزه تعریف‌شده و مشخص است ولذا شاهد هستیم که مقامات عربستان و رژیم صهیونیستی بدترین توهین‌ها را نسبت به مقامات ایران انجام می‌دهند و واکنش‌های تند در محیط بین‌المللی اتخاذ می‌کنند تا به نوعی مقامات کشورمان را وارد این بازی درگیری لفظی کرده و عصبانی کنند.

ایران نباید خود را وارد فضای تقابلی دلخواه عربستان و اسرائیل کند

این کارشناس مسائل سیاسی عنوان کرد: این در حالی است که به لحاظ منطق روابط بین‌الملل ایران نیازی به این ندارد که خودش را وارد یک فضای بحرانی و تقابلی کند. وقتی کشوری قدرتمند باشد با طمأنینه، عقلانی و مقتدرانه می‌تواند سیاست‌های خودش را پیش ببرد.

وی تأکید کرد: امروز مقامات آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان به توانمندی و قدرت منطقه‌ای و نظامی ایران اذعان دارند، بنابراین جمهوری اسلامی ایران اگر تدابیر خوبی در عرصه سیاست خارجی در سال جدید اتخاذ کند و انسجام مناسبی در محیط تصمیم‌گیری سیاست خارجی وجود داشته باشد و دوگانگی در تصمیمات مشاهده نشود می‌تواند بر بسیاری از بحران‌هایی که در سال جدید در محیط منطقه‌ای و بین‌المللی برای ما پیش خواهد آمد، فائق بیاید و مشکلات کشور در این حوزه را حل و فصل کند.

منبع: ایکنا (خبرگزاری بین‌المللی قرآن)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.