گیلان- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گیلان گفت:با بهره‌گیری از بذور گواهی برنج،شاهد افزایش ۱۰تا ۱۵درصدی تولید محصول هستیم.

افزایش تولید محصول با استفاده از بذور گواهی شده برنج

به گزارش قدس آنلاین به نقل از جهادکشاورزی گیلان، حبیب جهانساز با اشاره به اینکه در سالجاری هزار و ۵۰۰ تن بذر اصلاح شده رقم های هاشمی،گیلانه و خزر در کیسه های ۲۵ کیلویی،برای تحویل به کشاورزان آماده شده بود که تاکنون ۸۰۰تن آن توزیع شده است،گفت:کشاورزان باید بهره‌گیری از بذور گواهی شده برنج را مدنظر قرار دهند.

وی افزود:این بذرها نسبت به بذرهای معمولی در برابر آفات و بیماریها مقام تر هستند و تخم علف هرز ندارند.

جهانساز با اشاره به اینکه شالیکاران با استفاده از این بذر ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش تولید خواهند داشت،ادامه داد:در شالیزارهایی که بذر گواهی شده کشت شود،حدود یک تن شلتوک در هکتار بیشتر محصول می‌دهند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان با اشاره به اینکه بذر موردنیاز شالیزارهای استان در سال حدود ۱۱ هزار تن است،گفت:در سه سال گذشته به ترتیب ۳۰۰، ۵۴۰ و هزار و ۵۰۰ تن بذر گواهی شده در گیلان تولید و در اختیار کشاورزان قرار داده شده است که این رقم در سال آینده به بیش از ۲ هزار تن خواهد رسید .

وی افزود:دریافت بذور گواهی شده ارقام هاشمی،خزر و گیلانه از طریق مراجعه به مراکز جهادکشاورزی،اتحادیه تعاونی های روستایی و کارگزاران رسمی توزیع نهاده ها مستقر در دهستان ها امکان پذیر است.

جهانساز در ادامه از انجام شخم اول در بیش از ۷۸درصد از شالیزارهای گیلان تاکنون خبر داد و گفت:تاکنون در ۱۳درصد از شالیزارهای استان نیز خزانه گیری انجام شده است.

وی افزود:سال گذشته در این مدت در ۱۲درصد از شالیزارهای استان شخم اول انجام شده بود. گیلان ۲۳۸ هزار هکتار شالیزار دارد که سالانه ۷۵۰ تا ۸۵۰ هزار تن برنج سفید از آن استحصال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.