رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه برای ما به هیچ وجه قابل پذیرش نیست که هزینه‌های اجرایی برجام متوجه یکی از طرف‌ها شود و دیگران از انجام تعهدات‌شان سر باز زنند، گفت: چنانچه دیگران در برجام نوایی دیگر ساز کنند تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم.

اگر طرف‌های مقابل در برجام نوایی دیگر ساز کنند تصمیمات لازم را اتخاذ می‌کنیم

به گزارش قدس آنلاین، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی صبح امروز (دوشنبه) در مراسم دوازدهمین سالگرد روز ملی فناوری هسته‌ای در محل سالن اجلاس سران طی سخنانی عنوان کرد: یکی از اهداف و برنامه‌های راهبردی سازمان انرژی اتمی ایران، ارتقای سطح کمی و کیفی پژوهش در بخش‌های مختلف است، گفت: در حال حاضر به واسطه اتخاذ این رهیافت در مجموعه سازمان از جمله پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای شاهد توفیقات جدید در حوزه‌های مثل فناوری کوانتومی هستیم که از ارزش استراتژیک و راهبردی بسیاری برخوردار است و انشاءالله در آینده نزدیک شاهد دستاوردهای چشمگیر این حوزه جدید یعنی فناوری کوانتومی خواهیم بود.

وی افزود: در جریان برگزاری مراسم ملی فناوری هسته‌ای در فروردین ماه سال گذشته (۱۳۹۶) یک دستگاه سانتریفیوژ تولید شده توسط متخصصان سازمان انرژی اتمی معرفی و در اختیار پژوهشگاه وزارت نفت قرار گرفت، آغاز چنین حرکتی با هدف حصول خوداتکایی و خودکفایی در حوزه طراحی و ساخت انواع سانتریفیوژهای مورد نیاز در بخش‌های صنعت و زیست فناوری و سلامت است و امروز شاهد سانتریفیوژ رونمایی از سانتریفیوژ دکانتر هستیم که دارای کاربرد وسیعی در صنعت نفت است.

رئیس سازمان انرژی اتمی پروژه‌هایی که امروز توسط روحانی از طریق ویدیو کنفرانس افتتاح می‌شود را به شرح زیر برشمرد: انتقال اولین محموله کیک زرد تولیدی کارخانه اردکان یزد از سنگ معدن اورانیوم ساغند به یوسی‌اف اصفهان، بهره‌برداری از واحد فرآیندی اختلاط در مجتمع غنی سازی شهید احمدی روشن در نطنز، بهره‌برداری از تست لوپ‌های سوخت دو بار و ۱۰ بار در راکتور تحقیقاتی تهران، طراحی، ساخت و بهره‌برداری از مرکز ملی تحقیق و توسعه علوم و مهندسی مواد در مجتمع شهید علیمحمدی در سایت فردو، طراحی و ساخت اولین شتاب دهنده خطی بومی با همکاری پژوهشگاه‌ دانش‌های بنیادی، آغاز عملیات اجرایی ساختمان مربوط به سامانه سنجش فرآیندی و آزمایشگاه‌های وابسته در سایت شهید شهریاری.

وی همچنین به برگزاری نمایشگاه مربوط به معرفی برخی دستاوردهای جدید سازمان و همچنین دستیابی پژوهشگران مرکز علوم و فنون لیزر ایران به دانش و فناوری پیشرفته در حوزه کاربرد لیزر در بخش‌های مهم مانند سلامت و صنعت اشاره کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین از آغاز عملیات احداث مرکز تولید رادیوداروهای ایران به نام تترا براساس الزامات جی‌ام پی، نصب و راه‌اندازی سیکلوترون ۱۸ مگا الکترون ولت در استان البرز به منظور افزایش ظرفیت تولید رادیوداروی پت و تولید چند محصول دارویی برای درمان بیماری‌های سرطان خبر داد و تأکید کرد: گسترش روزافزون فعالیت‌های مرتبط با حوزه‌های تولیدات دارویی که از نیازهای مهم جامعه است در صدر برنامه‌های سازمان قرار داشته و پیگیری این امر به صورت مستمر تداوم می‌یابد.

وی گفت: خوشبختانه در حال حاضر پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای در مسیر افزودن بر حجم و دامنه دستاوردهای صنعت هسته‌ای بیش از پیش فعال شده و در کنار یاری رساندن به طراح‌ها و پروژه‌های مرتبط با تولید رادیودارو، طراحی و ساخت تعدادی از تجهیزات پیشرفته اندازه‌گیری را با موفقیت به انجام رسانده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: با توجه به مطرح شدن موضوعات مربوط به حوزه بهداشت و صنعت این خبر را به اطلاع برسانم که متخصصان سازمان موفق به دستیابی به فناوری ساخت باتری هسته‌ای شده و امید است در آینده‌ای نه چندان دور شاهد ورود این دستاورد پژوهشی به مرحله تولید صنعتی باشیم.

معاون رئیس جمهور همچنین به اقدامات و فعالیت‌های حوزه نیروگاهی اشاره کرد و گفت: طی سال گذشته عملیات خاکبرداری احداث واحدهای دو و سه نیروگاه بوشهر در حجمی وسیع به میزان یک میلیون مترمکعب همزمان با تجهیز کارگاه پیمانکار روس به انجام رسیده است. پیگیری این فرآیند نویدبخش جایگاه ایران به عنوان یک کشور پیشگام در منطقه در بهره‌برداری از نیروگاه‌های هسته‌ای است.

وی به برخی توفیقات جدید متخصصان و پژوهشگران از جمله طراحی و ساخت قطعات مختلف نیروگاهی با استفاده از دانش و ظرفیت داخلی اشاره کرد که بیانگر عزم تلاشگران این حوزه برای خوداتکایی و بومی سازی در این عرصه راهبردی است.

رئیس سازمان انرژی همچنین گفت: گسترش حجم و دامنه فعالیت‌های مربوط به حوزه ایمنی هسته‌ای که با توجه به حساسیت ویژه این موضوع در سطح جهانی از اهمیت بسزایی برخوردار است و در پرتو مفاد مندرج در ضمیمه ۳ برجام همکاری و تعامل سازنده با کشورهای فعال در این حوزه در دستورکار قرار گرفته است و این فرآیند در سال ۹۶ از سیر صعودی قابل توجهی برخوردار بوده و با توجه به سیاست کلان سازمان انرژی اتمی مبنی بر بهسازی و نوسازی ساختار و سامانه‌های مربوط به نظام ایمنی هسته‌ای کشور اقدامات مقتضی با شتاب بیشتری مورد پیگیری قرار دارد.

*دیوار بی اعتمادی همچنان پابرجاست

صالحی ادامه داد: پایبندی ایران به معاهدات و تعهدات بین‌المللی پس از دستیابی به برجام و آغاز فرآیند اجرای برجام، ایران اسلامی در عمل تعهد خود را به پیمان خودش به اثبات رسانده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تا به امروز برای ۱۰ بار پایبندی کامل ایران به مفاد مندرج در سند برجام را اعلام کرده است.

وی گفت: متاسفانه تا به امروز برخی از طرف‌های مقابل علیرغم صراحت متن برجام در باب پذیرش تعهدات خود در مسیر بدعهدی حرکت کرده و در نتیجه دیوار بی اعتمادی همچنان پابرجاست.

صالحی اضافه کرد: بزرگان ما بر این امر تأکید دارند که همگان باید از منافع و دستاوردهای برجام بهره‌مند شده و به طور همزمان وظایف خود را به انجام برسانند. از این رو برای ما به هیچ وجه قابل پذیرش نیست که هزینه‌های اجرایی این توافق تاریخی متوجه یکی از طرف‌ها شود و در مقابل برخی کشورهای حاضر در این میدان، از انجام کامل تعهدات خود سرباز زنند.

وی تصریح کرد: ما به پیروی از فرمان جاودانی قرآن کریم، همچنان به عهد و پیمان خود استوار می‌مانیم، ولی چنانچه دیگران پرده بگردانند و نوایی دیگر ساز کنند، جمهوری اسلامی ایران براساس اصول سه‌گانه سیاست خارجی خود تصمیمات لازم را اتخاذ کرده و بر پایه صلاحدید تصمیم‌گیران نظام اسلامی از منافع خود صیانت خواهد کرد.

صالحی خاطرنشان کرد: ما به لطف خدا همواره از ارشادات و رهنمودهای هوشمندانه رهبر معظم انقلاب بهره‌مند بوده و هستیم و مدیریت و هدایت دستگاه اجرایی کشور به عهده شخصیتی است که به رموز سیاست خارجی و بازی‌های پیدا و پنهان آن در عرصه بین‌المللی آگاهی و اشراف کامل دارد.

وی افزود: با امید به الطاف الهی و در پرتو اتحاد و انسجام ملی به حرکت در مسیر تأمین منافع و مصالح ملی ادامه می‌دهیم و در این راه تهدیدات لفظی و تبلیغات رسانه‌ای خللی در عزم و اراده ملت ایران ایجاد نخواهد کرد؛ ما با توکل به خدا و تأسی به سیره بزرگان خود در برابر بدخواهان نظام و زیاده‌خواهی‌های آنها ایستادگی کرده و در پناه خدا پیروز این میدان خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.