اهواز- یک اختلال در سوخت و ساز بدن برای بشری که ادعای سروری دنیا را دارد بیماری به وجود می آورد که در صورت بی اهمیتی به آن ممکن است کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند و شاید هم نهایتا بیماری های قلبی عروقی را نصیب فردی کند که انسولین بدنش دچار مشکل است.

قندی که کام زندگی را تلخ می کند/خوزستان مستعد بیماری دیابت

قدس آنلاین_ گروه استانها- طیبه قاسمی؛ یک اختلال در سوخت و ساز بدن برای بشری که ادعای سروری دنیا را دارد بیماری به وجود می آورد که در صورت بی اهمیتی به آن ممکن است کلیه، چشم و اعصاب را درگیر کند و شاید هم نهایتا بیماری های قلبی عروقی را نصیب فردی کند که انسولین بدنش دچار مشکل است، نقش اصلی انسولین پایین آوردن قند خون توسط سازوکارهای مختلف است و کمبود آن سبب تخریب رگهای بسیار ریز بدن می شود، دیابت بیماری خاموشی است که اگر متوجه آن نشوید شما را نابود می کند اما تشخیص زودرس این بیماری با غربالگری دیابت و انجام تست قند خون باعث می شود فردی سالها دیابت داشته باشد اما از زندگی عادی خود هم لذت ببرد.

عواملی چون چاقی غیر قابل کنترل و اضافه وزن به دلیل مواد خوراکی شیمیایی، صنعتی که دارای افزودنی های غیر مجاز هستند واستفاده بی رویه از فست فودها در کنار بی تحرکی به دلیل زندگی ماشینی جهان را دچار چالش های بسیاری کرده است که نمونه کوچکی از آن بیماری بدون درد و علامت دیابت است، و استان خوزستان خاصه شهر اهواز در این راه گوی سبقت از رقبا دزدیده اند، اهواز به تنهایی برابر تمام شهرستانهای خوزستان فست فود دارد و متاسفانه آمار بالایی در کم تحرکی به ثبت رسانده است.

شناسایی دیابت زندگی عادی در پی دارد

یکی از شهروندان اهوازی که سه سال است درگیر بیماری دیابت است می گوید: با یک سکته قلبی پی به بیماری خود بردم و این سکته زمانی اتفاق افتاد که دیر شده بود و حتی با آنژوگرافی سرپا نشدم و باید تحت عمل قلب باز قرار گیرم که به دلیل ترس هنوز اقدامی نکرده ام.

رقیه محمدی اما ادعا دارد ۱۵ سال است به قول خودش بیماری قندی دارد و برنامه زندگی اش تغییری نکرده، وقتی از او می پرسم چگونه پی به بیماری خود برده توضیح می دهد: مدتی بود پی هم بیرون روی داشتم  تا جائیکه سعی می کردم جایی نروم، سفرهای بیرون از استان که برایم عذاب الیم بود ولی از زمانی که پی به بیماری ام بردم به کمک پزشک و با ورزش و رژیم درست غذایی بیماری را کنترل کرده ام.

این شهروند اهوازی ادامه می دهد: سر کردن با بیماری قند سخت است و اگر به آن اهمیت ندهید سخت تر هم می شود، وقتی پزشکم ورزش برایم تجویز کرد فکر کردم شوخی است اما با کمی پیاده روی به جز کنترل بیماری لحظه های بهتری را هم تجربه می کنم و در کل روز هم شادترم.

۶۰درصد بیماران دیابتی خوزستان از بیماری خود اطلاع ندارند

ریاست درمانگاه فوق تخصصی دانیال که مختص به بیماران دیابتی است در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: حیطه دیابت نیاز به عزم ملی دارد و ادامه می دهد: چیزی حدود ۱۲ درصد مردم دچار این بیماری هستند و متاسفانه این میزان رو به افزایش است و با سبک زندگی شهرنشینی و استرس ها خطر جدی تر هم می شود، مشکل حائز اهمیت در استان ما این است که کمتر از ۴۰ درصد بیماران دیابتی تحت پوشش هستند و عده ای هم از بیماری خود بی اطلاعند یا توانایی پیگیری درمان خود را ندارند، در واقع هدف تشکیل ان. جی. ا ها بیشتر از سرویس دهی به بیماران، کشف بیماران جدید است تا مداخات دارویی و سرکشی به زندگی آنها بیشتر شود.

خدمات رایگان برای دیابتی های خوزستان

سید پرویز صالحی با اشاره به اینکه این انجمن چند سالی از یک مکان ثابت برخوردار نبوده تصریح می کند: ما این مکان را برپا کردیم تا آزمایشات و خدمات رایگان برای مردم انجام دهیم، حتی کلینیک های دندانپزشکی، رادیولوژی و زیبایی هم انجام می دهیم تا به این طریق مردم را تشویق کنیم برای شناسایی مراجعه کنند اگر کسی سابقه خانوادگی داشته باشد بیشتر هم در معرض است، بنابراین رسانه باید به مردم اطلاع رسانی کنند که این مراکز دیابت هست تا مردم را رایگان ویزیت کند، در انجمن آزمایشات را استاندارد انجام می دهیم، سعی می کنیم تکریم بیمار را هم رعایت کنیم.

دیابت کنترل شده عوارضی ندارد

او با تاکید بر اینکه اگر ما ۱۰ درصد اطلاع از بیماری را در افراد بیشتر کنیم رسالت خود را انجام داده ایم، اذعان می کند: خیلی از افراد زمانی به بیماری خود پی می برنند که وارد فاز نارسایی کلیه یا حتی دیالیز شده اند و یا انگشتان خود را از دست داده اند، درحالی که بیماری دیابت، اگر تحت کنترل باشد عوارضی ایجاد نمی کند.

صالحی با اشاره به اینکه به دیابت ام امراض می گویند، ادامه می دهد: این بیماری بر تمام سیستم های بدن تاثیر می گذارد و بدترین بدی آن این است که درد ندارد، تا این درد بیمار را به مراکز درمانی برساند.

پیشگیری و آموزش دو بال کنترل دیابت

در همین ارتباط مدیر عامل انجمن دیابت استان خوزستان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با اعلام اینکه انجمن دیابت خوزستان با هدف اصلی آموزش و پیشگیری برای سه گروه برپا شده، می گوید: این خدمات با امتیاز باز آموزی و یا بدون باز آموزی نخست برای کادر پزشکی و درمان برگزار می شود، در گزینه دوم انجمن با هدف کنترل دیابت وجلوگیری از عوارض دیابت، دوره پیشگیری و درمان را برای بیماران برگزار می کند و برنامه های آموزش و پیشگیری را برای مردم انجام می دهد.

رضا نظریان ادامه می دهد: این کار در غالب آموزش در مساجد، مدارس و اماکن عمومی انجام می شود تا مردم با علائم دیابت آگاهی پیدا کنند و عوارض و راه های پیشگیری از آن را بدانند.

در بخش سوم انجمن دیابت استان خوزستان در غالب اقدام به دادن تسهیلاتی برای بیماران در محل انجمن است، که در درمانگاه دانیال- خ امام شرقی- کوچه حق بین- درمانگاه فوق تخصصی دانیال است و همه روزه از ساعت ۸ تا ۱۴ و پنج شنبه تا ساعت۱۲ظهر بیماران می توانند با مدارک پزشکی و عکس ۳*۴ به آنجا مراجعه کنند.

او از انجام آزمایش قند خون، چربی خون و کلسترول  در این انجمن خبر می دهد و اظهار می کند: تمام این خدمات به صورت رایگان است و آموزش های شهروندی وتخصصی نیز هزینه ای برای بیماران در پی ندارد، در حوزه ورزشی هم اقدامات خوبی در استان انجام شده و با دادن تسهیلاتی چون مکان و مربی ۵ سال اخیر یا قهرمان یا نایب قهرمان کشور در حوزه بیماران خاص بوده ایم، برای فرزندان ایتام و امداد نیز بسیاری از خدمات پزشکی من جمله دندانپزشکی، زنان، چشم پزشکی، ارتوپد صورت می گیرد.

انجمن دیابت درآمد ثابت ندارد

این متخصص دیابت در ارتباط با هزینه های جاری این انجمن عنوان می کند: این انجمن ها غیر دولتی هستند و سرمایه گذاران آن خیرین هستند اما اینکه به صورت ثابت و اداری پولی به آن پرداخت شود نیست، ما در سراسر خوزستان نماینده داریم از شهرستان ها با ما همکاری می شود و به ما خبر می دهند و ما کمک می کنیم و اگرنیاز بیماران تخصصی باشد به استانها انتقال داده می شوند.

این مسئول تاکید می کند: سابق بر این بیماران دیابتی برای تشکیل پرونده باید حتما یکبار به مرکز استان مراجعه می کردند و ما تلاش کردیم تا برای اولین بار صدور کارت و آزمایش و ویزیت در محل انجمن انجام شود تا از این لحاظ نیز بیماران سختی متحمل نشوند.

خوزستان بیشتر مستعد بیماری دیابت است/ اهواز جز ۵ شهر نخست در ابتلا

او در پایان با ابراز تاسف از افزایش این بیماری در ایران، خبر می دهد: در خوزستان این افزایش به دلیل کم تحرکی به خاطر افزایش دما و آب و هوای بد بیشتر است، نحوه فرهنگ استفاده از پارک ها هم در شهرهای دیگر بیشتر است و در آمار رسمی  علوم پزشکی ما جز ۵ شهر با شیوع بالا دیابت هستیم و از مناطق پرخطر به شمار می رویم، درباره اهواز نیز مصرف فست فود های اهواز متاسفانه از کل استان بیشتر است و این خطر ابتلا به بیماری دیابت را به آنها نزدیک تر می کند.

قاتل ۷ ثانیه ای

اینکه مدام از بیماری بنالیم و آن را بلای نازل شده بدانیم شاید آب خنکی چند ساعته بر درد ما باشد اما در نهایت شیوه درست زندگی کردن در هر جامعه ای حتی آنجا که تکنیک های پزشکی در حد اعلا است و تمام ابزار آسایش فراهم است، برای داشتن یک زندگی سالم غیر قابل انکار است، شاید اینکه از گذشتگان  به ما ارث رسیده که «عقل سالم در بدن سالم است» به جز یادگار ماندن در کتاب هایمان باید در زندگیمان هم نقش داشته باشد، هر ۷ ثانیه یک قربانی یا ۳۳۳ میلیون مبتلا و در کنار آن ۳ برابر شدن دیابت در ایران زنگ هشدار است، جهان امروز به دلیل تبلیغات گسترده در استفاده بی رویه از نوشیدنی های گازدار یا غذاهای آماده به دلیل مشغله زیاد دچار معضلاتی است که اگر مورد بررسی قرار نگیرد عوارض بیشتری از این را هم متحمل می شود.   

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.