اهواز- عده ای حتی به قیمت ضربه خوردن به مردم، مسائل سیاسی را رها نمی کنند در حالی که رسیدگی به محرومین نباید در سایه تفاوت های سیاسی قرار گیرد، مردم اگر بدانند مسئولان در کنار آنها هستند مشکلات را راحت تر تحمل می کنند...

کمک به مستضعفین نباید تحت تاثیر مسائل سیاسی باشد

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ ۱۲۰۰ سال مسلما یک تاریخ می سازد برای  آستان قدس رضوی، این آستان در راستای حفظ احیای موقوفات و ایفای تعهدات کسانی که اقدام به وقف می کنند، نیازهای جامعه به ویژه زائران امام رضا علیه السلام با نگاه ویژه به امور فرهنگی فعالیت دارد، آستان قدس نمایندگانی در سرتاسر ایران دارد که با زیر شاخه های مدیریتی جهت حفظ، احیای موقوفات و صرف درآمد کار می کنند چراکه بر موقوفات و نذورات استوار و متکی است، در حال حاضر نیز بر اساس اولویت و اهمیت برنامه های فرهنگی و تبلیغی با اهتمام تولیت آستان قدس رضوی چندین مؤسسه فرهنگی ـ اجتماعی تأسیس شده و در هر کدام مجموعه ای از فعالیتهای گسترده فرهنگی و تخصصی در جریان است، چند سالی است به گفته رهبر معظم انقلاب فعالیت‌های آستان قدس که زمانی محدود به حرم و مشهد و نهایتاً خراسان بود، اکنون به خارج از خراسان هم رسیده است، در استان خوزستان نیز چند سالی است که نمایندگان آستان قدس فعالیت ها و برنامه هایی را همگام با آستان رضوی انجام می دهند که از اهدای جهیزیه تا اسکان کاروان های زیارتی و افطاری و بازدید از ایتام و خانواده های شهدا را شامل می شود، یک سال است که سرپرستی، نمایندگی این آستان در خوزستان به حجت الاسلام علی نژاد رسیده از همین روی گفتگویی با وی انجام شده تا بیشتر با آستان قدس رضوی در خوزستان آشنا شوید.

رویکرد قوی و برنامه های کلان

مسئول دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان خوزستان با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر ساختار آستان قدس از حالت سرپرستی تبدیل به نمایندگی و قائم مقام تولیت به رئیس ستاد استانها تبدیل شده است، اذعان می کند: از اسفند سال ۹۵ مسئولیت تولیت آستان قدس را بر عهده گرفته ایم، اگر چه خدمت ما از عشق و علاقه به امام هشتم است اما یک سری اختیاراتی به رئیس نمایندگی استان داده شد تا روند خدمت رسانی به آقا علی بن موسی الرضا سریع باشد تا قاطبه ایشان را در برگیرد، از همین روی رویکرد بسیار قوی و برنامه های کلان همراه با برش های استانی در نظر داریم که سازمان فرهنگی، معاونت امداد مستضعفین، امور وقف و نذر، معاونت فنی وعمرانی و گزینش همراه با معاونت های مختلفی که زیر نظر آستان قدس هستند به طور جدی وارد قضیه شدند، برنامه ها و ساختارها ابلاغ شد و برنامه سال ۹۷ هم نهایی شده است.

امداد به مستضعفین

حجت الاسلام والمسلمین جلیل علی نژاد  با تاکید بر اینکه حرکت و فعالیت های ما برنامه محور است، اظهار کرد: دو برنامه اساسی و اصلی در دفاتر نمایندگی پیگیری می کنیم که یکی از آنها نشر معارف اهل بیت در بعد فرهنگی و تاکید بر رویکرد سیره امام رضا(ع) و محور دوم در بحث امداد که اصلی ترین هدف آن کمک رسانی با جهت گیری امداد به مستضعفین را مد نظر دارد، است، که هم مسائل فرهنگی و هم عمرانی را انجام می دهیم که در بحث عمرانی عام المنفععه است.

او با در نظر گرفتن منشور ۹گانه ابلاغ شده توسط رهبر انقلاب به آستان قدس ادامه می دهد: در این منشور توجه به مستضفین و گسترده کردن خدمات آستان قدس به کشور که سابق بر این فقط مختص به خراسانها بود به کل استانها تعمیم داده شده، که شامل کمک به مستضفین در بحث فرهنگی و آموزشی، مسائل بهداشت و درمان، رسیدگی به مشکلات اقتصادی و عمرانی مردم است.

رها نکردن مسائل سیاسی به قیمت ضربه به مردم

علی نژاد یکی از مشکلات استان خوزستان را رها نکردن مسائل سیاسی حتی به قیمت ضربه خوردن به مردم می داند و خاطر نشان می کند: در رسیدگی به محرومان باید یک هم افزایی وجود داشته باشد هدف ما کمک گرفتن از دولت نیست ما در حال ارزیابی هستیم اما از نهادها و ارگان های دولتی گله داریم چراکه در این زمینه همکاری آنها با ما در حد صفر است و  متاسفانه خیلی در فضای سیساسی هستند و برای گرفتن اطلاعات نقاط محروم به ما کمک نکردند تلاش های ما برای کار سیاسی نیست، فقط برای رسیدگی به محرومین است، یک سال معطل ماندیم و بالاخره هم غیر مستقیم اطلاعات را دریافت کردیم.

بار بر دوش مردم نباشید

او با اشاره به اینکه انتظاراتی داریم و با توجه به مشکلات باید همافزایی بین ما وجود داشته باشد: تصریح کرد: یک وقتی  با توجه به انتخابات مسائلی وجود دارد اما قرار نیست همه چیز تسری پیدا کند و بار و محنت آن بر دوش مردم بیافتد.

این مسئول درباره طرح کانون های خادم یار توضیح می دهد: با توجه به عشق و علاقه ای که مردم نشان می دهند و در بعضی از آمارها بیش از ۲هزار نفر برای خادم یاری ثبت نام کرده اند، سعی داریم کسی که در این زنجیره قرار می گیرد بعد از یک مدت به آستان قدس معرفی کنیم تا در سال چند بار در یک چهارچوب تعریف شده در حرم امام رضا (ع) خدمت کنند. آموزش هایی هم برای این عده وجود دارد تا اقدامات مهمتری انجام شود.

برآورد آرزوی ۳هزار زائر اولی در خوزستان

او از دیگر اقدامات اعزام زائر اولی ها را نام می برد و عنوان می کند: در اسفند سال  ۹۶ بیش از ۳ هزار نفر از خوزستان زائر اولی به مشهد مقدس اعزام کرده ایم و آمار قدس رضوی در یک سال برای کل کشور چیزی حدود ۶۰۰ هزار نفر است که در سه روز اسکان وغذا به آنها تقدیم شده است.

حجت الاسلام علی نژاد از توزیع پک غذایی به صورت خام که قرار است بهینه سازی شود، خبر می دهد و من باب اطلاع می گوید: از سال بعد به مستضعفین کارت های هدیه می دهیم تا خود برای خرید مراجعه کنند، و خرید با توجه به نیازهایشان باشد؛ در پایان سال گذشته چیزی حدود ۷هزار و ۸۰۰ پک غذایی توزیع کرده ایم و در سال جدید نیز ۳هزار پک برای توزیع در سراسر استان با شناسایی قبلی داریم.

ظرفیت آستان قدس وقف و نذر است

او با اشاره به اینکه ظرفیت های آستان قدس رضوی یا از وقف یا نذر است، بیان می کند: با توجه به این موضوع در اقدامات این ارگان روستاهای هدف را انتخاب می کنیم و یک جبهه وسیع را باز نمی کنیم تا از پس آن برنیایم تعمیم دادن این خدمات به کل کشور مشکل است البته در رسیدگی و کمک مالی و ترتیب دادن گروه های جهادی آموزشی، فرهنگی، عمرانی و بهداشتی، آستان قدس رضوی توجه ویژه به استان خوزستان دارند.

استفاده توامان از نیروی جوان، تجربه گذشته

او درباره کارکردهای آستان قدس برای مشاوره دینی آموزشی برای نسل جوان با توجه به تبلیغات گسترده دشمنان برای جذب آنها اذعان می کند: در آستان مراکز مشاوره با متخصان قوی تاسیس شده و مراجعین بسیاری دارد با توجه به اینکه بیش از ۱۲ میلیون زائر داریم و با توجه به گسترش فضای مجازی برنامه های ما با برش های استانی بوده، سوالات، ابهامات و شبهاتی در زمینه دراویش، زرتشت، تصوف و وهابیت وجود دارد که برش های فرهنگی و استفاده از متخصیص این فن در بیان و اغنا فکری سلسله جلساتی داشته ایم. تا در کنار استفاده از تجربیات گذشتگان از جوانان هم در این رابطه استفاده کنیم.

استفاده از وقوف رضوی در استان

این مقام مسئول با اشاره به اینکه در استان یکی از مشکلات ما مسئله وقف به امام رضا است و در کل استان خوزستان موقوفه ای به نام این امام نداریم، تصریح می کند: البته نه اینکه مردم وقف و نذری برای امام نداشته باشند بلکه آن را به مشهد می دهند و باید برای مردم تبین شود با توجه به گفته رهبر طبق نیات خود این وقف ها و نذورات در استان خود ما انجام شود، البته خود ما نیز باید ظرفیت سازی کنیم.

خادم یار

علی نژاد در بحث مهارت آموزی تاکید می کند: مهارت ها و توانمند سازی آن باید از محورها قرار گیرد که در خادم یار این موضوع مد نظر قرار گرفته حال در هر دولتی باشد باید خانم های سرپرست خانوار و جوان ها را یاری داد تا این فنون را فرا گیرند، و محرومین شناسایی شوند. در سالی که گذشت از چیزی حدود ۳۹۰ ایتام سادات محروم، ۱۹۰ دانش آموزان پشتیبانی کرده و بازدید از ۱۸۰ خانواده شهید با اولویت مدافع حرم، توزیع ۶هزار و ۳۰۰ پک لوازم التحریر داشته و در زمینه معاینه و درمان بیماری های خاص با همکاری معاونت امداد کارهایی شروع شده که امیدواریم با مدد امام رضا (ع) ادامه پیدا کند.

مسئولان باید در کنار مردم باشند

او در پایان می گوید: مردم اگر بدانند مسئولان در کنار آنها هستند حتی با وجود مشکلات کمک می کنند و امیدواری بیشتری هم دارند، بنابراین غمگساری و همنوایی با مردم مهم است و باید اهتمام بیشتری نسبت به آن داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.