قزوین_ معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین با اشاره به اینکه بقاع متبرکه باید به یک مرکزی برای فعالیت های مختلف در حوزه های متنوع تبدیل شود، گفت: دوره های سبک زندگی اسلامی طی سالجاری در ۲۱ بقعه متبرکه با رویکرد کاهش آسیب های اجتماعی برگزار می شود.

 بقاع متبرکه به مرکز فعالیت در حوزه های مختلف تبدیل شود/ دوره های سبک زندگی اسلامی در قزوین برگزار می شود

حجت الاسلام سیدمصطفی مجیدی در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به برنامه های سال گذشته اظهار داشت: طرح «آرامش بهاری» از ابتدای سال گذشته آغاز و در ۹۶ بقعه با حضور مبلغان و روحانیون برگزار شد که از سایر برنامه های فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین نیز می توان به برپایی خیمه های معرفت، اسکان زائران و مسافران، اجرای طرح ضیافت الهی و اعزام مبلغ برای تبلیغ ماه رمضان، طرح نشاط معنوی در طول تابستان و برگزاری کلاس های آموزشی و هنری در بقاع متبرکه برای دانش آموزان و نوجوانان اشاره کرد.

وی افزود: همچنین ویژه برنامه هایی نیز در دهه کرامت و مراسم بزرگداشت بقاع متبرکه استان قزوین برگزار شد که برنامه های بصیرت عاشورایی و آرامش بهاری از مهمترین و شاخص ترین برنامه های سال گذشته است.

 معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امورخیریه استان قزوین عنوان کرد: برپایی موکب اربعین در شهر نجف یکی از فعالیت های ویژه اداره کل اوقاف و امور خیریه این استان در سال گذشته بود که این موکب با حضور بیش از ۶۰ نفر از امناء و کارکنان اداره کل و با ارائه خدمات عزاداری، پذیرایی و اسکان زائران اربعین در روبه روی حرم امام علی (ع) برپا شد و بیش از ۲۰۰ میلیون تومان نیز برای برپایی این موکب هزینه شد.

اسکان بیش از یکهزار زائر در امامزاده های قزوین طی نوروز

مجیدی یادآور شد: همچنین طی سال گذشته برنامه های مختلفی در هفته وقف برگزار شد که از موارد آن می توان به برگزاری سوگواره یاس نبوی اشاره کرد.

وی به آمار اسکان زائران و مسافران نوروزی سالجاری در بقاع متبرکه استان قزوین اشاره و مطرح کرد: طرح آرامش بهاری طی سالجاری در ۳۱ بقعه دارای ایستگاه های آرامش بهاری، خیمه معرفت و مبلغ به صورت ویژه برگزار شد که ۱۰۴ بقعه هم به عنوان میزبان و آماده اجرای طرح آرامش بهاری درنظرگرفته شده بود که مسافران و زائران در این بقاع حضور پیدا کرده و از خدمات عمومی این بقاع استفاده کردند؛ نزدیک به ۳۲ مبلغ در حوزه های مشاوره تخصصی کودک، بازی، برنامه های جُنگ و اهدای جوایز فرهنگی برای نوجوانان و نونهالان برای حضور در بقاع متبرکه فعالیت می کردند.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین تصریح کرد: در ایام نوروز، میزبانی از ۲۰ هزار نفر به صورت روزانه و اسکان یکهزار و ۱۰۰ نفر در تمام بقاع متبرکه این استان صورت گرفت که در آرامش بهاری سالجاری، شاهد رشد چشمگیر تعداد زائر نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده ایم.

مجیدی با اشاره به رویکردهای معاونت فرهنگی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین در سال جاری اضافه کرد: راهبردی به عنوان سرلوحه فعالیت های فرهنگی این اداره کل در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «بقاع متبرکه باید به قطب فرهنگی تبدیل شود» وجود دارد؛ تبدیل شدن یک بقعه به قطب فرهنگی بسیار مشکل بوده اما تمام تلاش مجموعه اداره کل اوقاف و امور خیریه، رسیدن به جایگاه فرهنگی مکانی بوده که بقعه در آن واقع شده است.

وی مطرح کرد: اگر بناست بقعه به قطب فرهنگی تبدیل شود باید فعالیت های مختلف اجتماعی و فرهنگی از جمله شیوه های سبک زندگی اسلامی، فعالیت های فرهنگی، قرآنی واجتماعی به صورت مردمی و خودجوش در بقاع متبرکه شکل بگیرد؛ به عبارت دیگر بقاع متبرکه باید به یک مرکزی برای فعالیت های مختلف در حوزه های متنوع تبدیل شود.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین گفت: هرگاه به این باور رسیدیم که یک امامزاده و بقعه ای در شهر توانست پاسخگوی نیازهای مردم باشد، آن بقعه به قطب فرهنگی تبدیل شده و تمام مجموعه اوقاف رسیدن به این مرحله است.

برگزاری ویژه برنامه های فرهنگی اوقاف قزوین در سال جاری

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین اضافه کرد: برنامه های مختلفی در این خصوص پیش بینی شده و بنا است در طول سال برنامه های مختلف در هر بقعه برگزار شود تا بتوانیم به منویات مقام معظم رهبری نزدیک تر شویم.

مجیدی گفت: چندین فعالیت ویژه در سازمان اوقاف و امور خیریه در نظر گرفته شده که هرسال برگزار می شود و به صورت ثابت در بقاع متبرکه شکل گرفته است و تفاوتشان در این است که هر سال پررنگ تر از سالهای گذشته برگزار می شود.

معاون فرهنگی اجتماعی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قزوین افزود: هر سال برنامه های فرهنگی در کارگروه های ویژه دنبال می شود که برگزاری دوره های سبک زندگی اسلامی در سالجاری از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و اجرای این دوره ها در بقاع استان از سال گذشته آغاز شده است؛ در این دوره ها اساتید مجرب حضور دارند و در پایان دوره، گواهی پایان دوره به شرکت کنندگان ارائه می شود.

مجیدی یادآور شد: دوره های سبک زندگی اسلامی طی سال گذشته در ۳ بقعه استان قزوین برگزار شد و پیش بینی می شود این دوره ها در سالجاری  در ۲۱ بقعه متبرکه با رویکرد کاهش آسیب های اجتماعی برگزار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.