اهواز - معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد: خشکسالی امسال خوزستان بی سابقه و خطرناک است.

خشکسالی بی سابقه رهاورد کم بارانی امسال/ کمبود ۶۵ درصدی مخازن آبی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، در نشست هم اندیشی در خصوص خشکسالی که امروز در محل گیت بوستان اهواز برگزار شد معاون مطالعات پایه سازمان آب و برق خوزستان با اعلام اینکه تا اواسط خرداد وضعیت بسیار خشک را پیش بینی کرده ایم و بارش ها تا پایان فروردین تمام می شود، اظهار کرد: میزان بارندگی در استان خوزستان ۱۴۷ میلیمتر بوده  و این در شرایطی است که نیاز ما ۲۹۱ میلیمتر بر اساس سال نرمال است، با این شرایط در سال قبل عدم مصرف درست در بالا دست ای. سی بالا در آبادان و خرمشهر را پدید آورد که این مصرف بی اندازه را از طریق مراجعه قضایی پی گیری کرده ایم.

۱۲ میلیارد متر مکعب از سدهای استان خالی است

هوشنگ حسونی زاده با اشاره به اینکه باید ۱۶.۵ میلیارد مترمکعب آب وارد مخازن می شد، تصریح کرد: ۵.۶ میلیارد مترمکعب ورودی آب به مخازن بوده و ۱۲ میلیارد متر مکعب از سدهای استان خالی است، با این حال تمام تلاش ما این بوده که کشت ها آسیب نبینند.

وی با اشاره به کمبود ۶۵ درصدی آب مخازن عنوان کرد: در بحث برنامه ریزی از فروردین تا شهریور که نیمه آبی است اولویت ها را بر تامین آب شرب قرار داده ایم که همراه با کیفیت باشد و مورد دوم بحث کشت های دائم مثل نخل ها و باغ ها و کشت یونجه و بعد از آن تامین آب صنایعی که در خدمت آب شرب و مواد غذایی هستند، در برنامه است، آنچه از این آب باقی بماند با توجه به شرایط برای بقیه مسائل مثل کشاورزی در نظر می گیریم اما این آب با توجه به نیاز اختلاف زیادی دارد که این نکته به ستاد بحران گفته شده بنابراین با توجه به اولویت های جهاد کشاورزی این منابع تقسیم می شود.

این مسئول با تاکید بر اینکه منابع کم است و باید از یک سری خواسته های خود کوتاه بیاییم تا مردم متضرر نشوند،  گفت: یکی از مشکلات در کشور ما این است که تولید اشتغال به عهده منابع آب گذاشته شده به نوعی که در ۳۰ سال گذشته تمام مسائل اشتغال به بخش کشاورزی و نیرو که تامین آب را بر عهده دارد نسبت داده می شود، یک سری با مجوز و یک سری غیر مجاز کارهایی کرده اند که باعث شده میزان درخواست بیش از ظرفیت باشد اگر کسی غیر مجاز از آب استفاده کند حتی یک واحد اثر آن برای مردم است و بنابراین باید در بالا دست رعایت صورت گیرد.

نزول بیش از سه برابری آوردها

حسونی زاده با اعلام اینکه به بخش کارشناسی توجه نشده و امروز ما که وارث این موضوع هستیم حتی در سالی که آورد خوب باشد باز هم درخواست بالا است، ادامه داد: در کل استان ۳۰میلیارد آورد بوده الان ۸ میلیارد است و موفقیت این است که با وجود کمبود ها بحران ها را پشت سر بگذاریم.

وی وضعیت استان های بالا دست را بدتر دانست و اذعان کرد:  ما به وزارت اعلام کردیم اگر مجوز کاشت خیلی از محصولات را به بالا دستها بدهید و ما را ممنوع کنید ما این موضوع ها را پیگیری می کنیم و آنها در پی برنامه ریزی هستند تا استان دچار مشکل نشود.

خشکسالی امسال بی سابقه است

در ادامه این جلسه معاون حفاظت و بهره برداری از منابع آب سازمان آب و برق گفت: ما بر اساس مقتضیات علم و تجربیات مولفین هشدارهای لازم را داده ایم و خشکسالی امسال بی سابقه است و تمام سدهای ما نسبت به سالهای دیگر اوضاع بدتری دارند در برنامه ریزی برای منابع دو اولویت غیر قابل انکار است شرب و صنعت، حتی ما مشکل تولید انرژی را هم داریم و آبی که در سدهاست برای تولید انرژی کافی نیست.

حال تمام سدهای خوزستان وخیم است

مصطفی شبه با بیان اینکه ما برنامه ها را روی کاغذ می نویسیم اما تا چه حد اجرا شود باید تمام دستگاه ها از جمله قضایی و انتظامی در برنامه ستاد بحران خشکسالی ما را کمک کنند، تشریح کرد: در پایین دست حوزه ها که کارون و دز است خشکسالی نادر است و یکی از مسائل کیفی است و ای. سی بین ۶ تا ۷ هزار بوده و نخل ها هم آستانه تحمل دارند و اینها همه پاشنه آشیل هایی برای برنامه ریزی باید باشد، درحوزه زهره و مارون بیش از ده سال است دچار مشکل هستیم، سد کوثر ۱۰۰ میلیون متر مکعب کاهش ذخیر آب داشته است، در حوزه مارون فقط در تابستان ۳۲۰ میلیون متر مکعب مصرف کردیم تا آب به نخیلات برسانیم و امسال ۱۲۰ میلیون متر مکعب بیشتر آب نداریم، امسال توان تولید یونجه که بیش از ۳ هزار هکتار است را در بهبهان نداریم، در حوزه کارون هم پیشنهاد عدم کشت است.

وی با اعلام این نکته که  بر اساس میزان آب برنامه ریزی می کنیم، اضافه کرد: در حوزه کرخه شرایط مناسبتر است اما ما فصل آبی پاییز را هم داریم و برنامه ریزی ها بر اساس ذخایر هاست و ما باید به این فکر کنیم کشت پاییز در چه شرایطی باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.