اصفهان- شهر اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی و شهر خلاق در این حوزه شناخته شده است، در سالی که به نام «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری شده، اهمیت تولید و عرضه صنایع دستی هنرمندان اصفهان در این شهر بیش از پیش شایان توجه است.

سایه قاچاق بر سر صنایع دستی اصفهان

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: آذرماه سال ۸۸ بود که مصوبه هیأت دولت بساط فروش صنایع دستی خارجی را در اماکن تاریخی بر چید، در این مصوبه آمده بود که استانداری ها موظف هستند با هماهنگی دستگاه های ذیربط تمهیداتی اتخاذ کنند که در اماکن تاریخی و محوطه‌های فرهنگی به تشخیص سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گرشگری در بخش صنایع دستی صرفاً صنایع دستی داخلی عرضه شود و از فروش صنایع دستی خارجی در اماکن تاریخی و فرهنگی ممانعت به عمل آید.

با اجرایی شدن این قانون گفته می شود بزرگترین میدان تولید و عرضه صنایع دستی جهان جانی دوباره گرفته است، اما کسبه میدان امام نظر دیگری دارند و از وضعیت فروش صنایع دستی راضی نیستند.

یک کارشناس صنایع دستی به خبرنگار قدس آنلاین می گوید: در گذشته عرضه کالاهای خارجی باعث شد از ۷ هزار هنرمند صنایع دستی ۴ هزار نفر خانه نشین شوند، تا قبل از سال ۸۸  هر مغازه ای که باز می شد و شروع به فروش جنس خارجی می کرد، حدود ۱۲ کارگاه که در هر کدام حداقل۴ نفر مشغول فعالیت بودند، تعطیل می شد.

غلامعلی فیض اللهی با اشاره به اجرای مصوبه سال ۸۸ و جلوگیری از فروش اجناس خارجی، می افزاید: با توجه به شرایط کم آبی و خشکسالی در شرق اصفهان، طی چند سال اخیر برخی کشاورزان به حرفه میناکاری و فیروزه‌کوبی گرایش پیدا کردند، تعلیم دیدند و تولیدات خوبی روانه بازار کردند اما آنچنان که باید فروش نداشتند.

وی که دل خوشی از میزان فروش صنایع دستی اصفهان ندارد، اظهارمی کند: نوروز امسال نسبت به سال‌های گذشته صنایع دستی بسیار کم فروش رفت و با کاهش ۲۲ درصدی فروش مواجه بودیم، زیرا از یک سو قدرت خرید مردم کاهش یافته و از سوی دیگر تامین ملزومات مورد نیاز برای تولید صنایع دستی هزینه های بالایی نیاز دارد چرا که  دولت سوبسید نمی دهد!

این کارشناس صنایع دستی تصریح می کند: یکی از دلایل استقبال مردم از خرید جنس خارجی، ارزان بودن این محصولات است، به عنوان مثال دولت کشور چین به تولیدکنندگان خود سوبسید پرداخت می کند، اما در ایران هیچ امکاناتی در اختیار صنعتگران و هنرمندان قرار داده نمی شود.

وی با اشاره به اعلام سازمان صنایع دستی مبنی بر فعالیت حدود ۴۰ هزار نفر در رشته های مختلف صنایع دستی استان، ادامه می دهد: البته کالاهای تولیدی به چند شهر دیگر کشور نیز برای فروش ارسال می شود اما دولت باید برای صادرات صنایع دستی و برگزاری نمایشگاه خارج کشور جهت رونق بخشی بازار صنایع دستی داخل و حمایت از تولیدکنندگان چاره ای اساسی بیندیشد و دغدغه داشته باشد.

فیض اللهی با بیان اینکه طی یکسال گذشته هیچ نمایشگاهی برای عرضه محصولات صنایع دستی اصفهان برگزار نشده است، می افزاید: این کم توجهی ها رقابت ناسالمی بین صنعتگران صنایع دستی ایجاد کرده و عده ای کیفیت محصولات را برای کاهش قیمت و افزایش فروش پایین آورده‌اند.

وی تاکید می کند: مهمترین راهکار حل مشکل این است که مسئولان بازارهای هدف را شناسایی، خانه های فرهنگ را در کشورهای مختلف دنیا فعال و زمینه حضور هنرمندان در نمایشگاه‌های خارج از کشور را فراهم کنند و دولت نیز به تولیدکنندگان صنایع دستی سوبسید دهد تا حمایت شوند.

اصفهان ۱۹۶ رشته صنایع دستی را در جهان به نام خود تمام کرد

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان به خبرنگار قدس آنلاین اظهار می‌کند: هنرمندان اصفهانی در ۲۱ رشته از جمله گلیم‌بافی، میناکاری، قلم‌زنی، خاتم‌کاری، قلم‌کاری و مصنوعات چوبی موفق به کسب ۴۷ نشان ملی مرغوبیت صنایع دستی شدند.

جعفر جعفرصالحی با بیان اینکه طی چند سال اخیر حدود ۶ هزار هنرمند جدید به هنرمندان شهر اصفهان و استان اصفهان اضافه شده اند، می افزاید: تا کنون ۶۰۲ رشته صنایع دستی در جهان شناسایی شده که از این تعداد ایران با ۲۹۹ رشته نیمی از آن‌ها و استان اصفهان از این تعداد ۱۹۶ رشته را به خود اختصاص داده است.
وی صنایع دستی را مهمترین عامل زنده کردن هویت و تاریخ ملت‌ها دانست و با اشاره به اینکه هنرمندان این عرصه شناسنامه زنده تاریخ ملت هستند، تصریح می کند: در حوزه میراث فرهنگی و اقتصاد مقاومتی دو ظرفیت صنایع دستی و گردشگری فراهم است که باید با همکاری دستگاه‌های مسئول و بسیج همه عوامل اجرایی برای رونق وشکوفایی آنها گام برداشت.

کاهش عرضه صنایع دستی قاچاق در میدان امام

البته واسطه گران که عرصه را برای صنایع دستی خارجی و قاچاق تنگ می بینند، پای اجناس خارجی را که با ظاهر زیبا دل خریدار می برد و سدی بر رونق تولیدات بومی شده، به حاشیه اماکن تاریخی کشانده‌اند، هر چند به گفته مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان، با افزایش نظارت و بازرسی‌ها و برخورد قاطع با قاچاقچیان در حال حاضر تعداد صنایع دستی قاچاق به کمتر از ۵ درصد رسیده است.

جواد محمدی در گفت و گو با خبرنگار قدس‌آنلاین با اعلام اینکه در سال گذشته بیش از ۱۳ میلیارد ریال کالای قاچاق صنایع دستی از حاشیه بناهای تاریخی شهر اصفهان کشف و ضبط شده است، اظهارمی کند: طی برخورد قاطع با قاچاقچیان صنایع دستی در میدان امام خمینی اصفهان با همکاری اتحادیه صنایع دستی، طی سال‌های اخیر تعداد تولید کنندگان صنایع دستی این میدان از سه هزار نفر به ۴۰ هزار نفر رسیده است.

وی با تاکید بر اینکه میدان نقش جهان تنها باید منحصر به فروش صنایع دستی باشد، تصریح می کند: در حوزه تغییر کاربری تعدادی از مغازه های صنایع دستی، فرمانداری مصوبه‌ای در سال های گذشته تصویب کرد که میدان امام تنها باید منحصر به فروش صنایع دستی باشد، اما هیچگاه این مصوبه اجرایی و مانع از تغییر کاربری صنایع دستی نشد و متأسفانه تعدادی از مغازه های میدان امام به عطاری و خرازی تبدیل شده است.

مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان اصفهان با تاکید بر اینکه اگر از تولیدکنندگان حمایت نشود اشتغال و رونق در این بخش رو به زوال می رود، معتقد است برای اجرای مصوبه فرمانداری لازم است افرادی که تغییر کاربردی دادند باید با یک برنامه ریزی قانع شوندکه یا به شغل صنایع دستی خود روی آورده و یا مغازه را تخلیه و به تولید کننده دیگری واگذار کنند.

به گزارش قدس آنلاین، اجناس خارجی با ظاهر زیبا دل خریدار می برد و سدی بر رونق تولیدات بومی شده است، اما  با تصویب قانون حمایت از هنرمندان صنایع دستی، حمایت مردم از کالای ایرانی و جبران خلاءهای موجود در این حوزه امیدواریم امسال، سال پر رونقی برای صنایع دستی کشورمان باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.