انزلی-بندرکاسپین فقط مختص منطقه آزاد نیست بلکه می‌تواند علاوه بر عایدات ملی، بهره استانی نیز داشته باشد؛ ما بایستی هنر بهره‌ گیری از این ظرفیت عظیم برای توسعه اقتصاد و اشتغال استان را داشته باشیم.

می توان از ظرفیت بندر کاسپین در توسعه و اشتغال استان بهره برد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از استانداری گیلان ؛ استاندار گیلان در جلسه کمیته شناسایی ظرفیت‌های منطقه آزاد تجاری- صنعتی انزلی و مناطق ویژه اقتصادی استان با اشاره به صنعت گردشگری دریا محور و محسناتش، خاطر نشان کرد: بندرکاسپین فقط مختص منطقه آزاد نیست بلکه می‌تواند علاوه بر عایدات ملی، بهره استانی نیز داشته باشد؛ ما بایستی هنر بهره‌گیری از این ظرفیت عظیم برای توسعه اقتصاد و اشتغال استان را داشته باشیم.

مصطفی سالاری در این نشست که با حضور رئیس سازمان منطقه آزاد انزلی، رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان، مشاور عالی استاندار، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری، فرمانداران شهرستان‌های بندرانزلی و لاهیجان، مدیر کل هماهنگی امور اقتصادی استانداری و جمعی از مدیران استانی و فعالین بخش خصوصی برگزار شد، اظهار کرد: تردیدی نیست گیلان استانی سرشار از ظرفیت‌ها و مزیت‌ها است و گردشگری، کشاورزی و تجارت سه محور با تاریخچه‌ای مشخص از همین ظرفیت‌ها و مزیت‌ها است.

سالاری هدف از شکل‌گیری مناطق آزاد را بهره بردن از معافیت‌های مالی - اقتصادی دانست و خاطر نشان کرد: منطقه آزاد انزلی به لحاظ زیبایی‌های بصری، موقعیت گردشگری، جاذبه‌های توریستی و حجم آمد و شدها نشان داده، می‌تواند پیشران برای استان باشد.

وی با اشاره به صنعت گردشگری دریا محور و محسناتش، خاطر نشان کرد: بندرکاسپین فقط مختص منطقه آزاد نیست بلکه می‌تواند علاوه بر عایدات ملی، بهره استانی نیز داشته باشد؛ ما بایستی هنر بهره‌گیری از این ظرفیت عظیم برای توسعه اقتصاد و اشتغال استان را داشته باشیم.

نماینده عالی دولت در استان با بیان اینکه توسعه کمی‌و کیفی منطقه آزاد، و توسعه گردشگری در استان باعث تقویت سه محور تجارت، کشاورزی و گردشگری می‌شود، گفت: در این خصوص هر آنچه می‌توانیم باید انجام دهیم.

سالاری فلسفه شکل‌گیری مناطق آزاد را برپایی مدیریت واحد و متمرکز عنوان کرد و گفت: منطقه آزاد در واقع نماینده دستگاه‌های اجرایی در منطقه است و از طرف آنها اختیار دار است؛ گاهی ورود کردن برخی از دستگاه‌های دولتی در امور منطقه آزاد، علاوه بر اینکه راه‌گشایی نیست، سبب پراکندگی امور نیز می‌شود.

وی ادامه داد: توصیه می‌کنم دستگاه‌ها حداقل در مواردی که ابهام برای حضور دارند ورود نکنند.

استاندار گیلان خواستار تعامل و همراهی جدی‌تر اتاق بازرگانی با منطقه آزاد شد و با تأکید بر لزوم برقراری مراودات اقتصادی با کشورهای حاشیه دریای خزر، تصریح کرد: کشورهای حوزه CIS آمادگی و علاقه‌مندی برقراری ارتباط بیشتر با ایران را دارند و منطقه آزاد انزلی ظرفیت خوبی است که بتوانیم با کاهش بروکراسی و مبتنی بر مراودات و تعاملات بروز و بدور از سنتی کاری وارد مرحله‌ جدیدی از مناسبات منطقه‌ای شویم.

سالاری اضافه کرد: باید در استفاده از ظرفیت منطقه آزاد جدی‌تر شویم، قدر این موقعیت را بدانیم و به دور از هرگونه مداخله بی‌جهت در امور منطقه آزاد، از این موهبت استانی بهره کافی ببریم.

وی در بخش دیگری از سخنانش به منطقه ویژه اقتصادی آستارا و لاهیجان اشاره کرد و با بیان اینکه با راه‌اندازی سازمان های مسئول در این مناطق می‌توان مدیریت یکپارچه‌ای ایجاد کرد تا امورات با نظم بیشتری پیش رود، اظهار داشت: گرچه کار در این مناطق معافیت گمرکی به معنای تام ندارد اما تشریفات گمرکی در آن مرتفع شده است.

استاندار گیلان به ظرفیت منطقه ویژه اقتصادی بندر آستارا اشاره و اظهار داشت: می‌توان اقداماتی لجستیک در این منطقه برقرار کرد.

سالاری در پایان سخنانش با تأکید بر لزوم پیگیری برای گرفتن امتیاز منطقه آزاد برای بندرآستارا، تصریح کرد: تا آن زمان بیکار نمی‌ایستیم و با راه‌اندازی سازمان مسئول و مدیریت متمرکز در منطقه، تمام تلاش خود برای بهره بردن از منافع استانی را به کار خواهیم بست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.