حمایت از کالای ایرانی با شعار و دستورعمل امکان پذیر نیست، این مهم باید به هنجار و ارزش اجتماعی بدل شده تا فرهنگ خرید کالای ایرانی در مردم نهادینه شود.

هنرمندان مروج فرهنگ خرید کالای ایرانی شوند

قدس آنلاین-حمایت از کالای ایرانی با شعار و دستورعمل امکان پذیر نیست، این مهم باید به هنجار و ارزش اجتماعی بدل شده تا فرهنگ خرید کالای ایرانی در مردم نهادینه شود. جشنواره «ایران ساخت» با تکیه بر فرآورده‌های فرهنگی و هنری هنرمندان ایرانی، در نظر دارد تا نهضت توجه و حمایت از اقتصاد دانش‌بنیان را به عنوان یکی از راهبردی‌ترین زیرساخت‌های پیشرفت و تعالی کشور و اقتصاد مقاومتی بنیان کند. این رویداد ملی با اهداف جریان‌سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی مرتبط با چرخه تجاری‌سازی و کارآفرینی اقتصاد دانش بنیان، حمایت از خدمات و تولیدات دانش‌بنیان ساخت ایران، ساماندهی واردات بی‌رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت و همچنین کمک به برجسته‌سازی کالاهای مرغوب ایرانی، دومین دوره برگزاری خود را در سال «حمایت از کالای ایرانی» آغاز کرد.

پرویز کرمی، دبیرکل جشنواره فرهنگی و هنری «ایران ساخت» در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: این جشنواره در حمایت از کالای ایرانی برگزار می‌شود و طبق تقویم برگزاری، مراسم اختتامیه دومین دوره آن در دی سال جاری برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به برپایی نمایشگاه تجهیزات «ایران ساخت» به عنوان یکی دیگر از برنامه‌های معاونت علمی‌و فناوری ریاست جمهوری، خاطرنشان می‌کند: چهارسال است که با برگزاری این نمایشگاه و عرضه یارانه از تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل حمایت می‌کنیم به این معنا که اگر شرکت‌های تولیدی و خدماتی از این نمایشگاه خرید داشته باشند علاوه بر تخفیفات، دارای کالایی با استانداردهای حرفه‌ای می‌شوند.

وی با بیان اینکه چتر حمایتی معاونت علمی ‌و فناوری ریاست جمهوری گسترده شده و زیر این چتر، تولیدکننده و مصرف‌کننده ایرانی که دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی هستند، قرار می‌گیرند، می‌گوید: در این نمایشگاه ناظران محتوایی، استاندارد محصولات را ارزیابی می‌کنند و ارتقا می‌دهند و مانع از ورود کالاهای بی کیفیت در چرخه تولید می‌شوند. از سوی دیگر کمک می‌کنند که تولید کننده به کیفیت و استاندارد مطلوب برسد.

کرمی‌در پاسخ به اینکه تأثیرات دوره اول جشنواره ایران ساخت چطور بود، می‌گوید: به عنوان کسی که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ مسئولیت داشتم و جشنواره‌های مختلفی را برگزار کردم، این جشنواره برای سال اول در سطح بسیار خوبی برگزار شد، چون هنرمندان و فناوران، متولی اجرای آن بودند و جریانی در کشور برای حمایت از کالای ایرانی راه افتاد، پیش از اینکه شعار امسال با تدبیر رهبر معظم انقلاب به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شود.

به گفته او، این جشنواره شاهد تولیدات محتوایی و فرهنگی خوبی در حمایت از کالای ایرانی بود که در تلویزیون پخش شد. مستندهای خوبی با این محور، ساخته شد و گزارش‌های خوبی در حمایت از کالای ایرانی انتشار یافت.

وی با اشاره به تفاهمنامه‌ای که با صدا و سیما برای برنامه‌های گفت‌وگو محور حمایت از کالای ساخت ایران صورت گرفته، خاطرنشان می‌کند: تولید فیلم و انیمیشن و محتوای غنی برای شبکه‌های مجازی از دیگر تاثیرات جشنواره ایران ساخت بود؛ همچنین پویش‌هایی در حمایت از کالای ایرانی راه افتاد که توسط هنرمندان و مردم هدایت می‌شد که کار بسیار ارزشمندی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی بود.

 ضرورت فرهنگ‌سازی

معرفی و فرهنگ‌سازی خرید و حمایت از کالای باکیفیت ایرانی، هموارکننده راه اقتصاد دانش‌بنیان است. دبیرکل جشنواره ایران ساخت با بیان این مطلب، می‌افزاید: جشنواره ایران ساخت به دنبال این است که با استفاده از ظرفیت‌های جامعه هنری کشور، فرهنگ خرید کالای ایرانی را در جامعه نهادینه کند.

به باور او، هیچ کاری در حوزه کنشگری و مردمی، با دستور و آیین نامه امکان پذیر نیست و اگر قرار است توجه به کالای ایرانی، ملکه ذهن آحاد جامعه شود، این کار باید مستمر باشد و از زبان نافذ هنر استفاده ببرد.

کرمی‌ می‌گوید: باید در همه زمینه‌های ادبی و هنری از ادبیات گرفته تا فیلم و پویانمایی، با زبان‌های، حمایت از کالای ایرانی دائماً تکرار شود. متأسفانه در سال‌های اخیر، کالای ایرانی، به ناحق به عنوان یک کالای به درد نخور و کم کیفیت مطرح شده است و دوباره باید کالای ایرانی را به جایگاه خودش برگردانیم. این نگاه که جنس خارجی، مرغوب‌تر است با آیین‌نامه درست نمی‌شود و باید فرهنگ‌سازی شود، در ترویج حمایت از کالای ایرانی بایستی از زبان هنر بهره برد، جشنواره ایران ساخت با نشانه گذاری رهبر انقلاب و کمک رسانه‌ها برای دومین سال با قوت بیشتری برگزار خواهد شد. تمام تلاش ما این است که کار شعاری انجام نشود چون کنشگری اجتماعی باید از بطن مردم، با مردم، در کنار مردم و برای مردم اتفاق بیفتد.

او تأکید می‌کند: حمایت از خرید کالای ایرانی باید تبدیل به نهضت رسانه‌ای و حمایت از تولید داخلی به مسئولیت اجتماعی افراد تبدیل شود.

کالای ایرانی را تبلیغ کنیم

تأکید کرمی‌ براین است که مردم، هنرمندان، فعالان رسانه‌ای و کنشگران فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی، خرید کالای ایرانی را تبلیغ کنند اما یادآور می‌شود: همه باید مراقب باشیم همین نگاه نسبی که در حمایت کالای ایرانی ایجاد شده، توسط افرادی که کالاهای بنجل خود را به اسم کالای ایرانی به جامعه عرضه می‌کنند، خراب نشود.

او ادامه می‌هد: حاکمیت باید ورود کالاهای خارجی را که مشابه ایرانی دارد محدود کند. کالاهای دارای تکنولوژی پیشرفته حتماً با انتقال تکنولوژی وارد کشور شود. از سوی دیگر باید به مردم کمک شود تا کالای ایرانی بخرند و ذائقه و پسند مردم را در خرید کالای ایرانی، ارتقا دهیم.

به گفته دبیرکل جشنواره «ایران ساخت» در این چرخه باید از تولیدکننده ایرانی هم حمایت شود و این باور در او نهادینه شود که حافظ منافع جایگاه کشوردر تولیدات داخلی باشد. کالاهای ایرانی باید خدمات پس از فروش داشته باشند و به سمتی برویم که حافظ منافع مردم در خرید کالای ایرانی باشیم.

کرمی‌ خاطرنشان می‌کند: چهره‌های فرهنگی و هنری جامعه به عنوان گروه‌های مرجع و الگو، فرهنگ خرید کالای ایرانی را در جامعه رواج دهند. باید با کار فرهنگی، از تولید داخلی حمایت کرد، چون هیچ «باید» و اجباری در خرید کالای ایرانی برای مردم وجود ندارد.

او یادآور می‌شود: برای اینکه کالای ایرانی به سایر کشورها هم راه پیدا کند، مردم باید نسبت به کالای ایرانی، کمی ‌با اغماض نگاه کنند تا صنعت داخلی، جان بگیرد و در برابر رقبای پرقدرتش بایستد، اما این اغماض به شرط ارتقای کالای ایرانی از سوی تولید کننده باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.