کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به ادعای ترامپ و تصمیم وی درباره سوریه، گفت: این اقدام در راستای حفظ منافع اسرائیل در منطقه است تا تمامی نگاه‌ها از جنایات این رژیم در نوار غزه به سمت سوریه منحرف شده و به تبع آن با وارونه نشان دادن حقایق، ایران و روسیه به عنوان مسبب تمامی مشکلات سوریه و منطقه معرفی شوند.

بازی ترامپ باکارت سوریه برای انحراف افکار عمومی از تحولات نوار غزه/تکرار اشتباه بوش پسر این بار در شام

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، مقامات آمریکا با استناد به ادعایی واهی در خصوص استفاده ارتش سوریه در منطقه «دوما» در تدارک تهاجم نظامی به سوریه است و در این راستا چند ناو جنگی خود را به مدیترانه گسیل ساخته و این‌گونه به نظر می‌رسد که ترامپ توانسته نظر مثبت بریتانیا و فرانسه را برای مشارکت در این حمله جلب کند و این حمله احتمالی تا روز یکشنبه هفته آینده انجام خواهد شد.  
در حالی‌که روسیه و جمهوری اسلامی ایران، این اتهام را دروغ می‌دانند؛ روسیه این تصمیم آمریکا را آغازکننده جنگ جهانی سوم توصیف کرده و هم مقامات کشورمان و هم مقامات روسیه اعلام کرده‌اند که دربرابر این تجاوز خواهند ایستاد و بی جواب نخواهند گذاشت.

ادعای آمریکا نقش پوششی برای پیشبرد راهبرد از قبل تعیین شده دارد

سیدرسول موسوی، دیپلمات ارشد و مدیرکل سابق دفتر مطالعات سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا ادعای آمریکا را در خصوص استفاده ارتش سوریه از سلاح‌های شیمایی را نوعی فرافکنی و ضرب شست نشان دادن در برابر ایران و روسیه تعبیر کرد و افزود: آمریکا چون در تحقق اهداف منطقه‌ای خود تا به امروز به ویژه در سوریه نتوانسته موفق باشد تصمیم گرفته با چنین ادعایی احساسات عمومی را همراه خود سازد تا از آن به‌عنوان پوششی برای پیشبرد راهبرد از قبل تعیین شده استفاده کند.  

وی ضمن تأکید بر اظهار نظر واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه درسازمان ملل درباره این ادعای آمریکا، تصریح کرد: من فکر می‌کنم که صحبت‌هایی که نماینده روسیه در اجلاس سازمان ملل در نیویورک داشته را باید آمریکایی‌ها مورد توجه داشته باشند و این کشور نمی‌تواند نقش روسیه و ایران را در تحولات منطقه نادیده بگیرد.

استفاده ارتش سوریه از سلاح‌های شیمایی را یک مرجع بی‌طرف باید تأیید کند

سفیر سابق ایران در فنلاند یادآور شد: این موضوع حتی قبل از این‌که به بحث امروز برسد در خود مسکو اعلام شده بود که متهم کردن سوریه به استفاده ازسلاح‌های شیمیایی را باید یک مرجع بی‌طرفی مثل سازمان منع استفاده از سلاح‌های میکروبی تأیید کند که آیا این حمله انجام شده است یا خیر.  

موسوی افزود: حتی روسیه در این خصوص اعلام کرده که حاضر است امنیت تمامی این ناظران و کارشناسان را به عهده بگیرد تا کاملاً مأموریت بازرسی از منطقه مورد ادعای آمریکا را با موفقیت انجام دهند. لذا تمامی این ادعاهایی که آمریکا دارد بدون پشتوانه و یک سند معتبر است و فکر نمی‌کنم این قضیه را آمریکا بیشتر ازاین ادامه دهد و درصورت ادامه آن با پاسخ قاطع روسیه مواجه خواهد شد.  

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان این مطلب که شرایط سوریه به‌گونه‌ای است که احتمال وقوع هر اتفاق و یا اتخاذ هر تصمیمی از سوری قدرت‌ها وجود دارد و در این باره گفت: در سوریه احتمال هر اتفاقی وجود دارد؛ حتی ممکن است دراین مواقع حساس بده و بستان‌هایی میان کشورهای درگیر صورت بگیرد و قضیه حمله منتفی شود.

ترامپ اشتباه بوش پسر را مرتکب نشود

وی در ادامه با تشبیه ادعای فعلی ترامپ به دوران بوش پسر، تصریح کرد: دقیقاً ادعای دولت ترامپ شبیه آن ادعایی است که «کالین پاول» در شورای امنیت در خصوص دولت عراق زمان صدام داشت و نتیجه آن حمله به این کشور شد و بعدها مشخص شد که دروغ بود اما این‌بار همان داستان در شام دارد تکرار می‌شود.  

موسوی ادامه داد: این وضعیت نشان می‌دهد که عرصه بین‌الملل شاهد یک سلسله اتهاماتی است که قابل اثبات نیست و این اتهامات در راستای منافع قدرت‌های بزرگ شکل می‌گیرد. مثلاً در خصوص مسائل هسته‌ای ایران یک سری اتهامات را به ما زدند و بعد با امضای برجام هم چون این ادعا را از آن‌ها سلب کردیم اتهامات دیگری به ما وارد می‌کنند.

زمان عملیات سیاسی فرا رسیده است

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تأکید بر این مطلب که آمریکا اگر توان وادار کردن ایران و روسیه را برای خروج از سوریه داشت تا به امروز این کار را می‌کرد، گفت: به لحاظ عملیات میدانی این عرصه زمین است که معادلات را تعیین می‌کند و آن‌هایی که می‌خواستند کاری انجام دهند تا الان باید انجام می‌دادند اما در این مقطع زمانی و حساس نباید از گفت‌وگو و مذاکره غافل بمانیم؛ چون در عملیات سیاسی است که می‌توان این اتهامات را در تمامی مجامع بین‌المللی افشا کرد.  

موسوی در پایان گفت: این تصمیم ترامپ را باید در راستای حفظ منافع اسرائیل در منطقه دانست و این‌که تمامی نگاه‌ها را از جنایاتی که این رژیم در نوار غزه دارد انجام می‌دهد منحرف سازد و به تبع آن می‌خواهد با وارونه نشان دادن حقایق ایران و روسیه را مسبب تمامی مشکلات سوریه و منطقه نشان دهد. اما با تأکید کنم که حوادث تاریخی تصدیق می‌سازد که این وارونه عمل کردن در عرصه سیاست خارجی آمریکا نتیجه عکس خواهد داشت و خود آمریکا را درگیر مسائل پیچیده‌تر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.