اعلام خوشحالی مشاور رئیس جمهور از نرخ ارز نیز مورد دیگری بود که نمایندگان بشدت به آن انتقاد کردند و آن را عاملی برای وضعیت نابسامان نرخ ارز دانستند؛ چنانچه هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با اظهارات آقای ترکان معلوم است که به این وضعیت دامن زده می‌شود.

سیف: تقصیر تلگرام بود!

قدس آنلاین- نوسان  های نرخ دلار ولی الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی را به مجلس کشاند. درحالی که در جلسه علنی دیروز مجلس شورای اسلامی قرار بود بررسی وضعیت بازار ارز به صورت غیر علنی برگزار شود، همهمه و بی‌نظمی در جلسه علنی موجب شد رئیس مجلس نحوه برگزاری جلسه را به رأی نمایندگان بگذارد. بدین ترتیب اکثریت ۲۵۴ نماینده حاضر با برگزاری جلسه به شکل علنی موافقت کردند.

کمیسیون اقتصادی نیز درباره علل نوسان های نرخ ارز جلسه‌ای با حضور ولی‌الله سیف و وزیر اقتصاد برای بررسی برگزار کرد و پور ابراهیمی در این باره به خبرنگاران گفت: بر اساس گزارشی که بانک مرکزی ارائه داد و طبق اظهارات وزیر اقتصاد، هیچ عامل اقتصادی خاصی که بتواند التهاب های کنونی بازار ارز را توجیه کند، از نظر ما وجود ندارد؛ بنابراین شرایطی که امروز در بازار ارز وجود دارد، فضایی کاملاً غیراقتصادی و روانی است که آثار و تبعات ناشی از آن در حوزه کلان اقتصاد کشور، شرایطی را ایجاد کرده است.

پای «تلگرام» به میان کشیده شد

صحن علنی مجلس اما در همان ابتدای شروع سخنرانی سیف فضای متشنجی به خود گرفت و عده‌ای از نمایندگان منتقد دولت در اعتراض به عملکرد بانک مرکزی با شعار استعفا استعفا خواستار کناره‌گیری سیف از ریاست بانک مرکزی شدند.

با برقراری آرامش توسط رئیس مجلس، سیف به ادامه سخنان خود پرداخته و با بیان اینکه دشمنان درصدد بهره برداری از هر فرصتی برای التهاب آفرینی در کشور هستند، گفت: تصمیم ما این است که همه امکانات در خدمت تأمین نیازهای واقعی اقتصاد کشور قرار گیرد، البته در یک فضای شفاف و یک افقی که اشراف کامل بانک مرکزی بر همه ابعاد داشته و مانور تصمیم‌گیری داشته باشد.

از سوی دیگر در این جلسه هم پای «تلگرام» به میان کشیده شد؛ رئیس بانک مرکزی توضیح داد که در سال‌های گذشته در تعطیلات عید و تا ۱۵ فروردین‌ماه هیچ تحرکی در بازار ارز وجود نداشت و اتفاقاتی که رخ داد تنها در فضاهای تلگرامی و شبکه‌های مجازی بود و افزایش قیمت دلار در «تلگرام» صورت می‌گرفت و معامله اصلی صورت نمی‌گرفت.

در ادامه سیف در پاسخ به پرسش رئیس مجلس از وی درباره چگونگی نرخ ارز، تصریح کرد که نرخ ارز مبادله‌ای ۴۲۰۰ تومان است که با آن تمامی نیازهای منطقی کشور برطرف می‌شود. تأمین ارز برای بیماران و دانشجویان هم از طریق بانک مرکزی انجام می‌شود.

اما در این بین محمد رضا پور ابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی نیز تأکید کرد که التهاب های ارزی ماه‌های پایانی سال ۹۶ به طور حتم علل و مبنای اقتصادی ندارد و با تأکید بر اینکه برای نوسان های ارزی اخیر عامل اقتصادی مشخصی نیست، بخش عمده این مسائل را مربوط به سوء مدیریت در بانک مرکزی و فضای روانی ایجاد شده در جامعه دانست.

صدای واحد از دولت به گوش برسد

پورابراهیمی در ادامه اظهارات خود با اشاره به تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی دلار برای تعدیل نرخ آن، اظهار کرد: این تک نرخی تکلیفی در کشور تبعات بسیاری دارد و باید برای شرایط امروز بازار تدبیر خاصی اندیشید.

پور ابراهیمی به دولت و رئیس جمهور تذکر داد که در حوزه مباحث اقتصادی صدای واحدی به گوش برسد.

رئیس مجلس در تأیید تذکر پور ابراهیمی نیز چند صدایی از دولت را اشتباه دانست و بر اینکه باید از اعضای دولت و معاونان موضع واحد اتخاذ شود و این گونه اقدام ها باید کنترل شود.

اما شهروز برزگر، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی فرد دیگری بود که سخنان خود را با پرسشی از دولت آغاز کرده و افزود: شاید گفته شود که دولت از گرانی نرخ ارز خوشحال است و سود بیشتری کسب می‌کند، اما آیا این وضعیت به سود مردم خواهد بود؟

اما نکته دیگری که در جلسه دیروز و در میان نمایندگان مطرح می‌شد؛ این بود که مابه التفاوت نرخ اعلام شده ۴۲۰۰ تومانی با نرخ ۳۵۰۰ تومانی مصوب برای بودجه به کجا می‌رود و محل هزینه کرد آن کجاست.

اعلام خوشحالی مشاور رئیس جمهور از نرخ ارز نیز مورد دیگری بود که نمایندگان بشدت به آن انتقاد کردند و آن را عاملی برای وضعیت نابسامان نرخ ارز دانستند؛ چنانچه هادی قوامی، نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: با اظهارات آقای ترکان معلوم است که به این وضعیت دامن زده می‌شود.

البته از سوی دیگر این نماینده مجلس از همکارانش خواست تا از تصمیم دولت و بانک مرکزی برای تثبیت نرخ ارز به نرخ ۴۲۰۰ تومان حمایت کنند.

موتور اقتصاد کشور را از کار افتاده

برگزاری دادگاه علنی برای محاکمه اخلالگران اقتصادی نیز درخواستی بود که از سوی روح الله بابایی صالح، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اجتماعی عنوان شد و در ادامه افزود: در زمان طاغوت رئیس بانک مرکزی به دلیل التهاب های اینچنینی اعدام شد، از این رو از قوه قضائیه خواهشمندیم دادگاه علنی برای محاکمه کسانی که در مشکلات اقتصادی کشور سهیم هستند، برگزار کند، همچنین آمار ورود و خروج ارز به کشور باید به طور شفاف اعلام شود.

محمد قسیم عثمانی، سیف و کرباسیان را در نابسامانی‌های اخیر بی تقصیر دانسته و بستر سرمایه گذاری در کشور را مسدود اعلام کرد. همچنین در تعبیری جالب وی موتور اقتصاد کشور را از کار افتاده معرفی کرد و گفت آسان‌ترین سرمایه گذاری در کشور سرمایه‌گذاری ارزی است.

اما سیف تنها میهمان جلسه علنی دیروز نبود و قاسمی، معاون مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز با بررسی آسیب شناسی التهاب های اخیر بر ضرورت ریشه یابی تلاش مردم جهت حفظ دارایی خود با دلار تأکید کرد.

بر اساس اظهارات وی، یکی از علل التهاب های بازار ارز، تقاضای دلار نقدی از سوی مردم است؛ بدین ترتیب دولت توانسته است تورم را کنترل کند، اما این حجم نقدینگی فراوان در کشور اگر به صورت بهینه مدیریت نشود، می‌تواند بحران بازار ارز را تداوم بخشد. چنانچه سیف نیز در این جلسه اعلام کرد که منابع ارزی ما بیشتر از مصارفمان است. بخش بزرگی از التهاب های اخیر به دلیل القای فضای ناآرام و آینده مبهم به جامعه بود که مردم را به سمت خرید ارز بیشتر سوق داد و خود عاملی برای بالا رفتن نرخ دلار شد. بر همین اساس رئیس مجلس به بانک مرکزی پیشنهاد داد کمیته‌ای تعیین کند تا به صورت مستمر فضا را رصد و مسائل را پیش‌بینی کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.