یزد - معاون هنری وزیر ارشاد در یزد گفت: اگر پرچم ملتی در هنر به اهتزار در آید هویت و تاریخ آن ملت در اوج خواهد بود .چرخه هنر در کشور ما دچار مشکل بوده و هنرمند خود مامور ارسال و عرضه هنر خود نیست.

چرخه هنر در کشور ما دچار مشکل است

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سیدمجتبی حسینی شامگاه چهار شنبه در نشست خود با اصحاب هنر استان یزد اظهارداشت : چرخه هنر در کشور ما دچار مشکل بوده و  هنرمند خود مامور ارسال و عرضه هنر خود نیست، بلکه در کنار آن صنف هایی مشخص شده اند که هنر هنرمند را به جامعه معرفی کنند و در کنار آن اداره فرهنگ و ارشاد  و دیگر دستگاه ها نیز در این مورد سهیم هستند. 

وی با بیان اینکه هنر و زبان متعلق به همه مردم جامعه است افزود:  برای ترویج و اشاعه بهتر هنر در جامعه  باید عملکرد مناسب برای جذب و مشارکت های مردمی و نهاد های مختلف داشت  وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این راه  در کنار هنرمندان خواهد بود و ما  مکلف به سیاستگذاری و نظارت و هدایت حوزه فرهنگ و هنر کشور هستیم و ما کمک های خود را برای اعتلای هنر دریغ نخواهیم کرد .

وی خاطر نشان ساخت: فرهنگ و هنر یک  پدیده همگانی و اجتماعی است و توجه به آن تنها در حیطه اختیارات این وزارتخانه نیست، همه سازمان ها از جمله شهرداری، استانداری و دیگر نهادها باید برای اعتلا و رشد هنر و هنرمندان تلاش کنند .

حسینی تصریح کرد: در عرصه هنر ما بامحدویت ها و کمبود هایی مواجه هستیم و در بسیاری از عرصه ها ی حمایتی هنر دارای  ضعف بوده  ولی هنر امروز ایران سرشار از نیروهای انسانی زبده و هنرجویان آموزش دیده است . هنر همیشه دارای جایگاه قابل توجهی بوده و هنر یک تحمیل برای جامعه نیست بلکه یکی از ضروریات مهم و اصلی جامعه است.

معاون هنری وزیر فرهنگ گفت : در روزگاری در تهران و چند شهر کشور دارای هنرمندان برجسته بودیم  ولی در حال حاضر اکثر شهرهای کشور دارای هنرمندان خلاق و برجسته ای هستند و این نشان دهنده رشد کمی و کیفی هنر در همه ایران اسلامی است. 

 وی خاطر نشان ساخت: جشنواره زدگی  مهمترین معضل و آسیب هنر است و این معضل باید آسیب شناسی و بررسی شود و اعتبارات مختصر فرهنگی و هنری شهرستانها با برگزاری این جشنواره ها از بین می رود و نمی تواند  به اثر های مطلوبی تبدیل شود . 

حسینی گفتگو را مهمترین و اساسی ترین راه تعالی هر جامعه ای دانست و افزود: با گفتگو با اقشار مختلف هنرمندان  می توان برای اعتلای هنر وحفظ آن هنر گام برداشت و آن را به بهترین  شکل برای  نسل های آینده حفظ کرد .

وی در خصوص گلایه برخی از هنرمندان در خصوص اینکه آموزش و پرورش مدارکی را که از طریق اداره ارشاد اخذ نموده اند را نمی پذیرد گفت : طبق قانون هنرمندان برای فعالیت در عرصه های آموزشی دولتی ازجمله آموزش و پرورش، دوراه وجود دارد ، اول اینکه هنرمندان باید با تحصیل در آموزشگاههای متعدد مدرک خود را اخذ نموده و دوم اینکه آثار و مدارک خود را به شورای ارزشیابی  هنرمندان کشور ارسال کرده و تائیدیه خود را دریافت نمایند.

این مسئول در پایان گفت : کشور ایران از نظر تاسیسات و تجهیرات و زیر ساختهای هنری کمبود ها و کاستی هایی دارد ولی در حوزه سرمایه ها ی انسانی و هنرآموزان وضعیت بسیار مطلوبی دارد و ایران در حوزه ها ی مختلف هنری ازجمله تئاتر  موسیقی و مد و لباس در کشورهای منطقه همیشه  جزو بهترین ها است .

مهمترین مشکل هنر استان یزد مسائل مالی است

معاون استاندار یزد نیز در این نشست اظهارداشت : همگرایی و باورسازمان های مرتبط با هنر و مسائل فرهنگی  در راستای حمایت از هنر  و هنرمندان یزدی بوده و مهمترین مشکل هنر استان یزد مسائل مالی است.

محمد علی طالبی افزود : با توجه به اینکه یزد در بسیاری از شاخصه ها به مرز توسعه یافتگی رسیده ولی در عرصه هنر دچار بی توجهی شده است که نیازمند توجه بیشتر مدیران استانی و کشوری  است.

 وی تصریح کرد :در این دولت بیش از ۵۰کنسرت در استان یزد برگزار شده و فقط  ۳کنسرت در این استان به دلیل حواشی بوجود آمده  لغو شده که این۳برنامه از شورای تامین استان مجوزی دریافت نکرده بودند.

در ادامه این نشست برخی از هنرمندان استان مشکلات خود را بازگو کرده  و از برخی هنرمندان استان تجلیل به عمل آمد . 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.