یزد ـ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: امسال برای ایجاد یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی در کشور برنامه ریزی کردیم که سهم استانها باید در این زمینه مشخص شود.

برنامه ریزی برای ۱.۳۳میلیون فرصت شغلی/ارز برای فرار سرمایه نداریم

به گزارش  قدس آنلاین، محمدباقر نوبخت امشب در جلسه شورای برنامه ریزی استان یزد و مراسم تودیع و معارفه رئیس سازمان برنامه و بودجه استان یزد، اظهار داشت: در سطح ملی که توسعه را برای سال ۹۷ دنبال می کنیم، رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری همراه با افزایش اشتغال از برنامه های راهبردی دولت است که الهام گرفته از ششم توسعه است.

وی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم به رشد مورد نظر برسیم، بر اساس فرموده رهبر معظم انقلاب، دو فراز و هدف اشتغال و تولید باید متمایز از سایر اهداف و سیاستهای اقتصاد مقاومتی باید دنبال شود بنابراین برای این دو هدف، ارزیابی مقدماتی داریم تا برای سال ۹۷ بتوانیم برنامه های خود را اعلام و اجرا کنیم.

نوبخت ادامه داد: در سال گذشته برای دستیابی به رشد تولید و اشتغال از مسیر سرمایه گذاری عمل کردیم، سرمایه گذاری در سال گذشته از دو مسیر انجام شد، از یک مسیر فعال سازی واحدهای بخش خصوصی از طریق تسهیلات بانکی که ۱۸ هزار میلیارد تومان به بیش از ۲۴ هزار واحد تولیدی اعطای تسهیلات شد که به هر واحد کمتر از یک میلیارد تومان پرداخت شد.

وی ادامه داد: مسیر دیگر سرمایه گذاری ما، معطوف به طرح های عمرانی دولتی بود که اعتبارات دولتی از خزانه به آنها اعطا شد و ۴۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان از خزانه برای این امر اختصاص دادیم البته هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگران برای مواد ۱۰ و ۱۲ که عمدتا مربوط به حوادث در طرح های عمرانی است، صرف کردیم و با توجه به برخی هزینه های دیگر، در سال گذشته در مجموع ۵۰ هزار میلیارد تومان برای طرح های عمرانی دولتی هزینه کردیم.

۸۱۹ هزار نفر در سال ۹۶ وارد بازار کار شدند

نوبخت خاطرنشان کرد: محصول این دو هزینه در بخش دولتی و خصوصی سبب شد که ما در  ۹ ماهه اول سال گذشته از بین ۸۳۶ هزار نفر که وارد بازار کار شدند، برای ۸۱۹ هزار نفر فرصت شغلی ایجاد کنیم البته ۱۸  هزار نفر هم نتوانستند مشغول به کار شوند که به تعداد بیکاران قبلی ما اضافه شدند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: ما موفق شدیم نرخ بیکاری را از ۱۲.۳ درصد به ۱۲.۱ درصد برسانیم اما کار بیشتری را برای سال ۹۷ در نظر داریم که در این کار استان یزد باید امشب سهم خود را مشخص کند.

وی افزود: ما امسال کار به مراتب سخت‌تری داریم زیرا برای سال ۹۷ دیگر تصمیم نداریم که برای ۸۴۰ هزار نفر جدید برنامه ریزی کنیم و مثلا ۸۱۹ هزار نفر مشغول به کار شوند بلکه قصد ما این است که نه تنها ۸۴۰ هزار نفر مشغول به کار شوند بلکه بتوانیم برای کسانی که در سالهای گذشته شغل پیدا نکردند را شاغل کنیم به همین دلیل برای یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی برنامه ریزی کردیم که در این راستا ۱۲ برنامه تعریف کردیم و ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای این میزان اشتغال سرمایه گذاری خواهیم کرد.

استانها سهم خود را از ۱۲ طرح اشتغالزایی مشخص کنند

نوبخت تصریح کرد: استان یزد و سایر استانها باید سهم خود را از این ۱۲ طرح و میزان اشتغال مشخص کنند و از یزدی که در دل کویر ماهی پرورش می دهد، انتظار می رود که سهم شایسته و بایسته ای داشته باشد چون یزد می تواند در بسیاری از حوزه ها به ویژه گردشگری سهم قابل توجهی داشته باشد و از مسئولان استان درخواست می کنیم که برنامه خود را به سازمان مدیریت کشور اعلام کنند و ما متعهد می شوم که با پیگیری نمایندگان یزد در مجلس، موارد را پیگیری کنیم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: در سال گذشته از ۶۸ هزار میلیارد تومان برای امر اشتغال استفاده کردیم در حالی که می خواهیم در سال ۹۷ این رقم از یک سو ۷۳ هزار میلیارد تومان و از سوی دیگر ۱۲۶ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاریم که می توانیم انتظار داشته باشیم با این سرمایه گذاری ها یک جهش بزرگی در رشد تولید و اشتغال ایران اسلامی ما فراهم شود که استان یزد هم از آن سهم قابل توجهی خواهد داشت.

نوبخت ادامه داد: البته در ابتدای امسال با یک شوک مواجه شدیم که این شوک در واقع رهاوردی از سال قبل بود به نحوی که از تقریبا نیمه دوم سال قبل با یک نابسامانی در بازار ارز مواجه شدیم و برایمان مهم بود که چرا این بازار ارز که طی چهار سال گذشته متعادل بود، تعادل خود را از دست داده و اقتصاد را تحت الشعاع قرار داده است.

معاون رئیس جمهور بیان کرد: دو اتفاق افتاد؛ نخست اینکه یک کشور زورگو که با کله کار می کند نه مغز و بیشتر با شاخ خود دنیا را تهدید می کنند، روسیه را با یک شیوه و کشور ما را نیز با شیوه دیگری تهدید می کنند همزمان امر دیگری اتفاق افتاد و ما برای اینکه سرمایه گذاری مقرون به صرفه شود، معتقدیم که باید نرخ سود بانکی را تقلیل دهیم و از ۲۰ و ۱۸ درصد حداقل اسمی هم که شده به ۱۵ درصد کاهش دادیم.

کاهش نرخ سود بانکی از عوامل گرانی ارز

نوبخت تصریح کرد: گفته شد که کاهش نرخ سود سبب شد تا بسیاری از سرمایه داران پول خود را از بانکها بیرون و به بازار بیاورند که برای رفع این مشکل، ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق گواهی سپرده با نرخ ۲۰ درصد منتشر کردیم تا کسانی که نگران بازدهی پول خود بودند، پول آنها را جذب کردیم اما پنج درصد بار جدیدی به ما تحمیل شد که البته حاضر شدیم این پنج درصد را پرداخت کنیم اما بازار ارز متعادل شود.

وی افزود: تلاش کردیم با منطق اقتصادی بررسی کنیم و ببینیم چرا تقاضاها در حال افزایش است و این تقاضاها را نیز جذب کردیم اما باز هم بعد از یک مدت کوتاهی نوسان شروع شد و نشان داده می شود که بیشتر از تقاضا برای واردات ۷۵ میلیارد دلاری کالا و خدمات، تقاضا وجود دارد که این تقاضا از دو جا نشأت می گیرد، نخست اینکه هرکسی فکر می کند نیاز است، ریال خود را تبدیل به دلار کند و یک گروه دیگر نیز و ریالها را تبدیل به دلار کند و از کشور خارج کند که البته برخی کشورهای عربی و کشورهای شمالی، تبلیغاتی برای جذب سرمایه دارند.

نوبخت خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی مجموعه دولت و سایر قوا باید وارد عمل شوند و سیاست های جدیدی اعمال شود؛ این سیاست ها در دو بخش خلاصه می شود، بخش نخست مدیریت عرضه ارز و بخش دیگر مدیریت تقاضا است.

عرضه ارز توسط دولت مدیریت شد

وی افزود: بخشی از عرضه تقاضا از فروش نفت است و پیش بینی می کنیم که ۲۶۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته باشیم که این بخش مدیریت خواهد شد و بخش دیگر صادرات غیرنفتی است و برای اینکه مدیریت کنیم از همه بخش خصوصی درخواست کمک کرده ایم.

نوبخت تصریح کرد: ما از یک سو به این نحو عرضه ارز را مدیریت کردیم و از سوی دیگر تقاضا که شامل کالا و خدمات است را نیز مدیریت خواهیم کرد که یک تقاضا برای خروج کالا و یک تقاضا برای خروج سرمایه است که در این راستا صادرات و واردات باید ساماندهی شود.

سازمان برنامه و بودجه موظف شد ۳ هزار میلیارد تومان برای کالاهای اساسی و دارو، با قیمت ارز ۴۲۰۰ تومان اختصاص دهیم که همه این موارد چک شده اما ما ارزی نداریم که بتوانیم در اختیار فرار سرمایه قرار دهیم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.