ما در حال حاضر محصول مناسبی برای صادرات نداریم بعید می دانم ارقام صادراتی سال ۹۷ با سال ۹۶ خیلی متفاوت باشد. به هر صورت بازارهایی که ما با آنها کار می کنیم، بعضا درگیری ها و مشکلات سیاسی داشته اند که اگر وضعیت این کشورها بهبود یافته و صلح و صفایی در این نقاط ایجاد شود می توان امیدوار بود بتوانیم تعدادی اتومبیل به این کشورها صادر کنیم

در حال حاضر در صنعت خودرو محصول مناسبی برای صادرات نداریم/ با محصولات قدیمی نمی توان امیدی به صادرات خودرو داشت

قدس آنلاین- فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با قدس آنلاین درباره  نقش افزایش تیراژ خودروها بر بازار این محصول گفت: بسیاری از اقلام و محصولات خودرویی در کشور این قابلیت را دارند که با افزایش تیراژ، حالت سفته گری موجود در بازار را از بین ببرند و محصولاتی معمولا مشمول این مسئله می شوند که در توزیع آن ها محدودیتی وجود داشته باشد. وی ادامه داد: اگر بخواهم مثالی بزنم باید بگویم شاید این موضوع در محصول پراید خیلی حاد نباشد، چرا که تیراژ پراید را می توان به سرعت افزایش داد اما مثلا در محصولی مانند ساندرو این اتفاق ممکن است حاد باشد چرا که در شرایط موجود نمی توان تیراژ ساندرو را به سرعت افزایش داد.

این کارشناس صنعت خودرو در پاسخ به این سوال که درسال های گذشته ما افزایش  صادرات  خودرو داشتیم اما در سال ۹۶ با کاهش صادرات مواجه شدیم خاطرنشان کرد: تا جایی که من به یاد دارم بعد از سال ۸۶  یا ۸۷ دیگر صادرات چشمگیری نداشتیم و آن صادرات هم مربوط به برنامه های توسعه ای بود که در گذشته انجام شده بود. اما چون بعدها سرمایه گذاری درستی در این موضوع رخ نداد و ما در حال حاضر محصول مناسبی برای صادرات نداریم بعید می دانم ارقام صادراتی سال ۹۷ با سال ۹۶ خیلی متفاوت باشد. به هر صورت بازارهایی که ما با آنها کار می کنیم، بعضا درگیری ها و مشکلات سیاسی داشته اند که اگر وضعیت این کشورها بهبود یافته و صلح و صفایی در این نقاط ایجاد شود می توان امیدوار بود بتوانیم  تعدادی اتومبیل به این کشورها صادر کنیم. وی ادامه داد: ولی اینکه بخواهیم بگوییم صادرات مقیاس پذیر باشد و صادراتی که تاثیر کلان در اقتصاد کشور بگذارد، بعید است این اتفاق در سال آینده نیز شروع شود، چرا که صادرات قابل توجه در صنعت خودرو نیازمند این است که محصول جدیدی برای صادرات داشته باشیم که ما نداریم. در اینجا اصل ماجرا، محصول است، وقتی محصول جدید وجود ندارد، می خواهیم چه چیزی را صادر کنیم؟

زاوه درباره موفقیت یا عدم موفقیت کشور در موضوع صادرات خودرو در طول سال های گذشته تصریح کرد: البته به نظرم ما در سال های گذشته موفقیت هایی نیز در این زمینه داشته ایم، برای مثال وقتی پروژه پژو ۲۰۶ صندوق دار تمام شد، این پروژه جزء آن پروژه هایی بود که صادرات آن به اروپای غربی هم اتفاق افتاد یعنی در اروپای غربی و در آمریکای جنوبی هم این محصول فروخته شد. یا همین خودروی سمند در دوره ای که آمده بود، باتوجه به اینکه خودروی تقریبا به روزی محسوب می شد، صادرات خیلی خوبی در کشورهایی مانند روسیه و این گونه کشورها داشت اما چون این محصولات به روز نگه داشته نشده و همچنان محصولات جدیدی که روی سمند ساخته می شود، همان محصولات قدیمی هستند که فقط تزیینات درونی و بیرونی شان تغییر کرده نتوانستند چندان با خودروهای روز دنیا رقابت کنند. بنابراین باید این خودروها به صورت ریشه ای آپدیت شوند تا مشکل صادرات ما نیز حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.