۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸
کد خبر: 595779

سخت است باور کنی آدرس بهشت عوض شود و خبری از خُرّمی و ممتازی همیشه نباشد... سرجایش محفوظ باشد آن سرزمین، اما خود اورجینالش نباشد دیگر...

قدس آنلاین - گروه استانها - رقیه توسلی: تلنگر امروز درباره بالای نقشه است! درباره شمال بکر و سرسبز گذشته و مازندران سرحال قدیم!

درباره استانی که بشدت ناخوش احوال شده است این سال ها و مدیرکل محیط زیستش با فریاد و فغان از مشکلات پرده برمی دارد و خون دل می خورد!

می گوید از هوای استان که گاهی چهار برابر استاندارد آلوده است به علت مازوت سوزاندن نیروگاه نکا و استفاده از بنزین بی کیفیت. از هدایت پسآب کارخانجات به رودخانه و دریا و در نهایت تهدید حیات آبزیان خزری می گوید!

از دپوی زباله هایی که کنار دریا و جنگل اتفاق می افتد! از کشتار وسیع پرندگان مهاجر! از کاهش بارندگی و بحران آبی که با آن مواجه ایم! از گردشگری ناآگاهانه در دماوند که پُر از زباله و پاکوب کرده آن خطه را!

و از وضع غم انگیز جنگل های شمال که راش های قطور قطع می شوند تا برای خوش نشینان متمول، جاده و روستا احداث شود و الی آخر...

اما مگر شمال، زُمُرّد تمام ایران نیست و ما در استفاده از مواهب خلقت مشترک نیستیم...! مگر می شود انسان معاصر این اندازه خودخواه و عجیب و غریب برخورد کند!

با هزار ژست و اَدا و لابی به جنگل بتازد، به کوه، به دریا، به آسمان، حتی به جانداران کره خاکی!

می شود مگر آنقدر سکوت کرد که محیط زیستی نماند برای آیندگان مان! بهشتی نماند! دماوندِ آبادی! پرنده مهاجری! رودخانه زلالی! نسیم معطری!

آقای مدیرکل! شمال دست ما امانت است... لطفاً سگرمه هایش را باز کنید و نگذارید چراغ ایوانش خاموش بشود... از اندوه فراوان این بهشت با شکارچی و ماهیگیر و کوهنورد و مسافر و بومی بگویید... از تَبی که استان در آن می سوزد...

همچنان سودجویی ها را روی دایره بریزید... و پشت راش ها و قوها و خزر و دماوند بایستید...

لطفاً مدیر دلسوز رودخانه و دریا بمانید و مراقب زمین خوارانی باشید که دارند بهمن وار، مازندران را می بلعند... آخر از دردناک ترین واقعیت هاست که ببینی بهشت آفرینش، تغییر کاربری بدهد و سهم الارث نورچشمی ها شود!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.