۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۴
کد خبر: 595942

اولین بار نیست که می شنوم «حُکم جایگزین»، اما اولین بار است که با کسی روبرو می شوم که مشمول مجازات جایگزین حبس شده است... مشمول همین راه و روش های قابل تامل که چند سالی ست در نظام قضایی ایران مرسوم شده...

قدس آنلاین - گروه استانها - رقیه توسلی: با مجرمی هم صحبت می شوم که به دلیل قطع درختان از کاشت صدو پنجاه اصله نهال و جزای نقدی می گوید که قاضی اش به آن حکم داده.

چه تدبیر هوشمندانه ایست ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی... قانونی که می گوید مرتکبان جرائم عمدی که حداکثر مجازات آنها ۹۱ روز تا شش ماه حبس است می توانند به مجازات جایگزین محکوم شوند.

همین ملاقات کوتاه و مختصر مرا پای اینترنت می کشاند... خوب است از صدور حکم های اینچنینی مطلع شویم... مثلاً از  قاضی در نایین بدانیم که محکومانی را به تهیه و خرید کتاب و لوازم التحریر کمک آموزشی برای مدارس محروم سیستان و بلوچستان ملزم کرد... یا از دادرس دادگاهی در فارس که متهمان شکار غیرمجازی را به نوشتن مقاله زیست محیطی محکوم می کند...

و توهین و تمرّد از مأمور راهنمایی و رانندگی حین انجام وظیفه در زرقان را هم بشنویم که متهمانش موظف به پوشیدن لباس همیار پلیس می شوند تا به جای حبس، شش ماه آموزش این حرفه را ببینند...

هرچه پیش تر می روم و زیر و بم این حکم ها را دقیق تر می خوانم، هدف از صدورشان که فرهنگ سازی و اثرات رفتاری و انجام خدمات عام المنفعه است، بیشتر دستگیرم می شود.

اینکه قانونگذار با تاکید بر رعایت قوانین، دست به حبس زدایی می زند و هم مجرمی را مجازات می کند و هم از زندان، نجاتش می دهد!

آری تا یادم نرفته بنویسم آقای قاطع درختان با لذت و تنفر در زمان گفتگو از دو چیز با من حرف زد؛ از نهال هایی که دوست داشت به ثمر بنشینند و از اره برقی که حتماً سالها حالش را بد خواهد کرد!

صفحات سرچ شده حکم های جایگزین را دانه دانه می بندم در حالیکه ذهنم حول چند موضوع می گردد. اول، دورِ حبسی که خدا را شکر شامل حال این مرد میانسال مجرم نشد. دوم، قاضیانی که حالا رأی هایشان به گمانم اصلاح پذیرتر از گذشته به بار خواهد نشست و سوم، پیشِ آخرین خبری که خواندم، پیشِ رأی قاضی بوشهری که دو صیاد متخلف را به پاکسازی نوار ساحلی این شهر به مدت سه محکوم ماه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.