اهواز_ محیط زیست شامل اجزای زنده و غیرزنده ای است که ما با آن در ارتباط هستیم و ما به همراه دیگران در آن شریک هستیم و میراث گذشتگان و امانت نسل آینده هست، پس حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی است.

محیط زیست میراث گذشتگان و امانت نسل آینده است

قدس آنلاین_گروه استانها_حدیث کریمی؛ محیط زیست شامل اجزای زنده و غیرزنده ای است که ما با آن در ارتباط هستیم و ما به همراه دیگران در آن شریک هستیم، میراث گذشتگان و امانت نسل آینده، پس حفاظت از محیط زیست وظیفه همگانی است.

سمیه علی دشت مدیر انجمن دوستداران محیط زیست قلعه تل، دارای مدرک کارشناسی منابع طبیعی-محیط زیست است. او ابتدا با جمعی اندک و خانوادگی شروع به فعالیت محیط زیستی کرد و از سال ۱۳۹۳ تاکنون مشغول فعالیت های محیط زیستی به صورت خودجوش است. سال ۱۳۹۵ انجمن دوستداران محیط زیست قلعه تل به شماره ۵۲ را ثبت کرد تا بتواند هدفی که در سرخود می پروراند را تحقق بخشد. گفت و گویی با این فعال محیط زیستی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

 چه شد که این راه را انتخاب کردید؟

باتوجه به علاقه به حفظ طبیعت و محیط زیست؛ همچنین مشاهده مشکلات محیط زیستی مناطق گردشگری، تصمیم گرفتم کارهایی در این زمینه انجام دهم، با رهنمودها و کمک های فکری مسئول اداره برنامه ریزی و مشارکت های مردمی، محسن خیرالهی درصدد تشکیل انجمن و سمن مردمی شدم. تا به کمک علاقمندان بتوانیم برای طبیعت و محیط زیست کارهای بزرگ انجام دهیم.

آیا کارهایی که در انجمن دوست داران محیط زیست انجام داده اید نتیجه ای هم داشته؟

با اینکه انتظار داشتم این کار بعد از ده سال نتیجه دهد، خیلی سریعتر رشد فرهنگ محیط زیستی را درسطح شهرستان باغملک علی الخصوص شهر قلعه تل مشاهده کردم؛ تا جایی که افراد زیادی به صورت خودجوش در به ثمر نشستن  سریع اهداف انجمن کمک کردند.

آیا سمنی (سازمان مردم نهاد) هستید یا به صورت خود جوش این کار را انجام می دهید؟

تا قبل از سال ۹۵ به صورت خودجوش و با تعداد اندکی فعالیت داشتیم ولی بعد از ثبت انجمن و پیوستن افراد زیاد در قالب سمن فعالیت ها گسترده تر شدند. هزینه هایی که برای فعالیت های این انجمن استفاده می شود، با کمک ها و حمایت های مردمی و خود اعضای انجمن است.

 کار قرار است چه میزان توسعه یابد تا به آن موفقیت یا درجه تعالی مورد نظرتان برسد؟

در همان ابتدای امر نیز از موفقیت های بزرگی برخوردار بوده ایم ولی به نظر خودم زمانی باید خیال راحت و بدون اینکه نیاز به این فراخوان ها و برنامه های فرهنگسازی داشته باشیم که هر فردی خود را یک همراه و دوستدار واقعی طبیعت و محیط زیست بداند، آن زمان درجه تعالی انجمن است ولی ایمان دارم که بزودی تحقق پیدا می کند.

مهمترین فعالیت های که در راستای حفظ محیط زیست انجام داده اید، چیست؟

مهمترین و بزرگترین فعالیت در خصوص طرح توزیع کیسه زباله در ایام نوروز طی دو سال متوالی ۱۳۹۶و ۱۳۹۷ بوده، که نه تنها مسئولان بلکه گردشگران اکثر نقاط کشور و حتی برخی از توریست ها که به شهرستان باغملک سفر کرده بودند،   نیز استقبال کردند. بازخورد این کار طبیعت عاری از زباله بعد روز سیزده بدر بوده و همچنین برنامه های متعدد نهالکاری چه در سطح شهر و در کوه های اطراف باغملک با فراخوان های عمومی برپاشد، پاکسازی های متعدد به مناسبت های مختلف در سطح شهر و مناطق گردشگری داشته ایم، آموزش مدارس مقاطع مختلف تحصیلی در سطح شهرستان علی الخصوص شهر قلعه تل و روستاهای اطراف مورد استقبال واقع شد و نتایج بسیارخوبی درپی داشت تعداد زیادی از دانش آموزان و والدین آنها با دریافت کارت عضویت به صورت رسمی عضو انجمن شده اند. تاکنون بیش از ۳۰۰نفر در سنین مختلف کارت دریافت کردند.

آیا  این انجمن مورد تقدیر قرار گرفته؟

اداره ورزش جوانان شهرستان باغملک این انجمن را به عنوان انجمن برتر شهرستان در بحث اوقات فراغت برای جوانان ایجاد کرده شناخته و مورد تقدیر قرار گرفت، اداره کل منابع طبیعی به جهت حفظ و حراست از منابع طبیعی استان تجلیل به عمل آورد و همچنین از سوی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان هر ساله این انجمن مورد تقدیر قرار گرفته است.

متاسفانه انتظاری که از مسئولان می رود؛ هنوز رضایت بخش نیست ولی چون باور ما و انجمن بر این است که نهاد خودجوش و مردمی هستیم، در واقع نیاز به همکاری و حمایت بیشتر مردم هستیم؛ لذا تقدیر و تشکر مردم قوت قلب و نشان از توجه آنها است، همچنین حضور اقشار مختلف در برنامه ها و فعالیت های زیست محیطی، استقبال گرم کودکان و بزرگسالان و عکس العمل مثبت در بین مردم باعث شده هر روز باتوان مضاعفی بتوانیم راه را ادامه دهیم.

نظرتان راجع به کتابی تحت عنوان انسان و محیط زیست آموزش و پرورش که به دروس دانش آموزان اضافه شده، چیست؟

به نظر من اقدام پسندیده و قابل تقدیری بود، هر چند خیلی دیر اقدام شد ولی اگر این کتاب مفید که در واقع با زندگی بشر در ارتباط است توسط افراد متخصص تدریس شود؛ خیلی موثرتر است.

 این کتاب چقدر می تواند در حفظ محیط زیست در نسل های بعدی ما تاثیر داشته باشد؟

قطعا این کتاب اگر از حالت تئوری خارج و عملی با برنامه های ویژه مرتبط با موضوعات کتاب آموزش داده شود؛ تاثیرات بزرگی در بردارد، هرچند بنظرم دانش آموزان بخاطر جدید و شیرین بودن مطالب این کتاب با علاقه بیشتر به تحلیل و بررسی می پردازند.

 بزرگترین خطایی که باعث شده محیط زیست به این حال بیفتد، چیست؟

در ابتدا نبود مدیریت درست و دقیق مسئولان طی سالیان متمادی و سپس عدم آگاهی و آموزش مردم بوده است.

 آیا امیدی هست که وضعیت بحرانی اکنون بحرانی تر نشود؟ راه کار از دیدگاه شما چیست؟

به عقیده من درکنار آموزش های محیط زیستی برای مدارس مقاطع ابتدایی و جوامع محلی مسئولان حوزه محیط زیست در سطح کلان اگر راهکارهای جدیدی در جهت حفظ محیط زیست ارائه دهند و به تصویب برسانند شاید تا حدودی بتوان جلوی بدترشدن را گرفت همچنین تغییر شیوه زندگی بشر با حذف برخوردهای غلط ضد محیط زیست شاید کمکی در تسریع این روند باشد.

محیط زیست یعنی هر آنچه در اطراف ماست و بر زندگی ما تاثیر می گذارد. زمینی که روی آن زندگی می کنیم، هوایی که از آن تنفس می کنیم، آبی که برای آشامیدن و آبیاری از آن استفاده می کنیم، این ها نعمت های خداوند بزرگ هستند و وظیفه ما حفاظت از اینها و استفاده درست از آن ها است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.