اصفهان- امسال کمبود بارش‌ها و به دنبال آن کمبود آب در استان اصفهان نسبت به نیم قرن اخیر بی سابقه بود، در حالی که بیش از ۲۰۰ روز از سال آبی جاری می‌گذرد، بارش ها در این استان نسبت به گذشته به یک سوم رسیده است.

کاهش ۷۰ درصدی منابع آبی چاه‌های اصفهان/ زنگ خطرها به صدا درآمد

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: به دنبال کاهش بارش ها، ظرفیت سد زاینده رود به عنوان تنها منبع تامین آب استان اصفهان از یک هزار و ۴۵۰ میلیون متر مکعب به ۱۴۷ میلیون مترمکعب رسیده و این ارقام نشان دهنده کاهش ۱۰ درصدی ظرفیت سد است.

این روزها تصفیه خانه باباشیخ علی تنها سامانه آبرسانی اصفهان بزرگ نیز حال خوبی ندارد و چراغ خطر آن روشن شده است.

مدیر تصفیه خانه بابا شیخعلی اصفهان به خبرنگار قدس آنلاین اظهارکرد: ظرفیت مقدار آبی که وارد تصفیه خانه اصفهان می‌شد، ۱۵ درصد کاهش یافته و تعداد چاه‌های استان که بالغ بر  ۲۱۴ حلقه چاه بود نیز به ۱۲۴ حلقه چاه کاهش یافته است.

اسماعیل گرجی زاده از کاهش ۷۰ درصدی منابع آبی چاه های استان خبر داد و افزود: تعداد ۱۰ حلقه چاه فلمن که ظرفیتی نزدیک سه هزار و ۵۶۰ لیتر در ثانیه آبدهی برای استان داشتند، کاملاً از مدار خارج شده است.

وی تصریح کرد: مقدار آب دهی سال گذشته تصفیه خانه بابا شیخعلی اصفهان  ۹.۵ متر مکعب بر ثانیه بود که در حاضر ۸.۲ مترمکعب بر ثانیه است.

مدیرکل هواشناسی استان اصفهان نیز در این باره گفت: میانگین وزنی بارش ها از ابتدای سال زراعی جدید یا همان مهر ۹۶ تاکنون به میزان ۴۴.۶ میلی متر است که نسبت به سال گذشته حدود ۵۶ درصد کاهش یافته است.

مجید بیجندی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین افزود: میانگین بارش‌ها در استان اصفهان نسبت به آمار بلند مدت حدود ۶۵ درصد کاهش داشته که این آمار نگران کننده و تأسف انگیز است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان تاکید دارد اگر برنامه ریزی جدی در توزیع و مصرف آب صورت نگیرد، بحران بسیار جدی را در پیش رو خواهیم داشت.

هاشم امینی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان اینکه آب ناشی از بارش است و اگر بارش نباشد آبی برای شرب، صنعت و کشاورزی وجود نخواهد داشت، تصریح کرد: غیر از روند تغییر اقلیم و شرایط کشور، حوضه فلات مرکزی ایران شرایط بسیار بدی در تغییر میزان بارش ها پیدا کرده است.

وی با اشاره به اینکه میزان بارش های سال گذشته در حوضه زاینده رود ۱۲۰۰ میلی متر بوده است، ادامه داد: امسال میزان بارش ها به ۴۷۷ میلی متر، یعنی به یک سوم کاهش یافته است.

همراهی مردم در مدیریت مصرف آب ضروری است

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان اظهارکرد: میزان آورد سد زاینده رود که حدود ۵ میلیون نفر جمعیت  اصفهان و بخشی از استان های همجوار را در بر می گیرد، سال گذشته یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون متر مکعب بود، اما  امسال به ۳۶۰ میلیون متر مکعب رسیده که شرایط بسیار دشواری خواهیم داشت.

وی یادآور شد: این ارقام نشان می دهد که میزان بارش ها کاهش چشمگیری داشته و به همین دلیل آب مورد نیاز برای کشاورزان تامین نشده است.

امینی تاکید کرد: اگر مدیریت بهینه مصرف آب و صرفه جویی در تمام بخش ها صروت نگیرد،  شرایط بسیار سختی خواهیم داشت، از این رو همراهی مردم را طلب می کنیم.

وی با بیان اینکه در آستانه نوروز ۲۰ درصد از منابع آبی بخش صنعت را کاهش دادیم، خاطرنشان کرد: از مردم نیز درخواست کردیم تا ۱۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کنند و البته همکاری های خوبی در این راستا صورت گرفت.

به گزارش قدس آنلاین، یکی از راهکارهای کاهش مصرف آب، استفاده از شیرآلات کاهنده است، به طوری که با تعویض سر شیرهای منزل می‌توان حدود ۴۵ تا ۵۰ درصد در مصرف آب صرفه جویی کرد.

فراموش نکنیم حفاظت از منابع آبی علاوه بر اینکه می تواند نیاز آبی نسل امروز را تامین کند، فردای آیندگان را نیز تضمین خواهد کرد.

اگر جمعیت ۵ میلیون نفری استان اصفهان در یک شبانه روز ۱.۵ میلیون لیتر آب صرفه جویی کنند، ۷.۵ میلیون لیتر صرفه جویی صورت می گیرد که این میزان آب می تواند آب آشامیدنی ۵۰ هزار نفر را تامین کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.