اهواز- از جمله شرایطی که می توان برای ماندگاری صنایع انجام داد، دادن حق آلایندگی به یک کلانشهر است، اما حق آلایندگی از صنایع را به اهواز یکی از صنعتی ترین شهرهای ایران نمی دهند؟!

اجحاف ۷۰۰  میلیارد تومانی به اهواز/ حق یک کلانشهر از صنایع فقط آسمان تیره نیست

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ اهواز به عنوان کلانشهری که مدام در حال پیشرفت های صنعتی است و از سوی دیگر صنایع بسیاری از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و ... را در دل خود جای داده که گرچه میزان اشتغال را در آن بالا برده اما هر کدام از آنها را اگر تنها در نظر بگیرید آلودگی های زیست محیطی فراوانی را در پی دارد این معضل دو راه دارد یا صنعت تعطیل شود و یا شرایطی فراهم آید تا لااقل قسمتی از آسیب های آن به شهر جبران شود، امروزه جهان بدون صنعت معنایی ندارد بنابراین دور نبود آن باید خط کشید، از جمله شرایطی که می توان برای ماندگاری صنایع انجام داد دادن حق آلایندگی به یک کلانشهر است و جالب است بدانید این حق را به اهواز یکی از صنعتی ترین شهرهای ایران نمی دهند...

یکی از ساکنین حاشیه شهر اهواز در پاسخ به خبرنگار قدس مبنی بر اینکه آلودگی های شهر اهواز چه ارمغانی برایتان داشته؟ توضیح می دهد: با توجه به این که در حاشیه زندگی می کنیم بیشتر در معرض این مخاطرات هستیم، صبح زود هم که سر کار می روم دود ناشی از این آلاینده ها را می بینم بارها از آن عکس گرفته ام تا نشان مسئولی بدهم اما دست ما به آنها نمی رسد.

وقتی می پرسم حاضری با تعلق سهم آلایندگی این دودها را نادیده بگیرید؟ کیایی لبخند سردی تحویلم می دهد و اضافه می کند: شاید با این هزینه ها شهر زیبا شود اما ریه های ما نمی پرسند پولی در کار است یانه، فقط بیمار می شوند؛ هرچند کاچی به از هیچی است.

رضا آرامی اما معتقد است تمام دنیا صنعتی شده و ایران و اهواز هم در کره زمین هستند پس نمی توان گفت نباید صنعتی باشند اما حق آلایندگی باید داده شود و نظارت بر نوع استفاده آن هم وجود داشته باشد تا کلانشهر آبادتری را تجربه کنیم.

معصومه فکری می گوید: حال که مجبوریم این هوا را تحمل کنیم باید حق آن را بگیریم.

در این باره معاونت خدمات شهری ، شهرداری اهواز در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین حقی که برای آلایندگی از صنایع برای اهواز در نظر گرفته شده را بسیار ناچیز می خواند و اذعان می کند: درباره این موضوع آن چیزی که ما اطلاع داریم با توجه وجود شرکت های زیاد در این شهر، مبلغ پرداختی از صنایع آلاینده به نسبت وجود آنها بسیار ناچیز است و اصلا قابل توجه نیست.

علی رضا عالی پور عنوان کردن میزان دقیق این دریافتی را بر عهده معاونت مالی و اداری شهرداری بیان می کند و می افزاید: پرداخت آن موقعیت مناسبی برای شهر اهواز برای اجرای پروژه ها و خدمات این شهر است.

۷۰۰ میلیارد تومان حق آلایندگی

یکی از اعضای شورای کلانشهر اهواز در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با بیان این خبر که ما سالانه باید حدود۷۰۰ میلیارد تومان حق آلایندگی دریافت کنیم، می گوید: این حق از شرکت نفت، ملی حفاری، فولاد اکسین، صنایع فولاد، کربن بلاک و نیشکر بابت آلایندگی ها به شهرداری تعلق می گیرد و شهرداری این پول را جهت بهبود شرایط شهر هزینه می کند، اگر این پول سالانه به شهر اهواز بیاید اهواز از بسیاری کلانشهر زیباتر می شود.

برای حق اهواز وکیل می گیریم

محمد رضا ایزدی با تاکید بر اینکه متاسفانه به این حق اهمیت نمی دهند و به آن عمل نمی کنند، تصریح می کند: به همین دلیل تامین اعتبار کرده و بودجه ای برای گرفتن وکلایی اختصاص داده ایم که دنبال قضیه باشند و حق مردم را از این سازمان ها که آلاینده به وجود می آورند، بگیریم.

او اضافه می کند: باز هم از مسئولان مربوطه می خواهیم تا حق مردم بدهند تا ما بتوانیم تغییر و تحول در اهواز ایجاد کنیم.

حل ۹۰درصدی ریزگردها با حق آلایندگی

ایزدی مبلغ داده شده تا امروز را حدود ۳۰ میلیارد می خواند و اشاره می کند:۷۰۰ میلیارد تومان کجا و این میزان کجا؟ بنابراین در این دوره از شورا مصمم هستیم حق آلایندگی را زنده کنیم که اگر این مهم رخ دهد کمربند سبز تمام اهواز کامل می شود، اگر حق آلاینده ها و شهرهای صنعتی را بدهند چه بسا مشکل ریزگردها حل شود و از آنجائیکه ۹۰ درصد کانون ریزگردها در خود کشور است در خوزستان این مشکل را برطرف کنیم.

حق اهواز فقط آسمان تیره نیست

هدف از بررسی هر مشکلی در هر جای جهان، حل آن به صورت پیوند کارا مسئولان با مردم است، انصاف این است اگر قرار است از یک صنعت پول های کلان درآید هوای شهری که آسمانش به این دلیل تیره است و رنگ آبی اش به دل شهروندان آن می ماند را هم داشته باشند، حق آلایندگی برای اهواز در حال حاضر که ریزگردها هم همدست صنایع شده اند ضرورت بیشتری دارد گو اینکه صاحبان همان صنایع باید بدانند اگر اهوازی نباشد و این شهر را به بهای ندادن اندکی از درآمدشان به باد دهند دیگر جایی برای ماندن خود و امپراطوری هایشان نیز نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.