سنندج- اصحاب فرهنگ و هنر کردستان طی نشستی با استاندار کردستان به بیان خواسته ها و مشکلات خود پرداختند و خواستار برگزاری جشنواره ملی سینما و ایجاد خانه موسیقی دراستان شدند.

برگزاری جشنواره ملی سینمایی درکردستان/ ایجاد خانه موسیقی

به گزارش قدس آنلاین، درنشست هم اندیشی اصحاب فرهنگ و هنر استان با استاندار کردستان که شامگاه یکشنبه در سالن شهدای دولت استانداری برگزارشد، هنرمندان بخش های مختلف به بیان مشکلات وکمبودها و پیشنهادات خود پرداختند.

مدیرمسئول روزنامه روژان به نمایندگی از اهالی رسانه استان در این نشست گفت: مقام معظم رهبری قبل از پیروزی انقلاب چندین اثر از سید قطب را ترجمه کردند و این نشان از اشراف ایشان نسبت به اهل سنت است.

سلیمان الله مرادی بیان کرد: معظم له کردستان را به نام استان فرهنگی نامگذاری کردند و فلسفه وجودی این نامگذاری هم به وجود فرهیختگان واسطوره های فرهنگ وهنر استان برمی گردد که در طول تاریخ کردها نقش تعیین کننده ای داشتند.

وی ادامه داد: رهبری تاکنون بارها به فاخر بودن ترجمه کتاب قانون ابن سینا توسط عبدالرحمان شرفکندی هنرمند برجسته کردستانی اشاره کرده اند و تاکید کردند برای احیای تمدن ایرانی کتاب های مرجع را ترجمه کنید.

وی بیان کرد: مشکل ما با مسئولان نیست بلکه با برخی چهره هایی است که ذهنیت منفی نسبت به استان ما دارند و بی شک رسانه های اجتماعی نقش تاثیرگذاری در برداشتن این ذهنیت ها دارند و تاکنون هم تلاش هایی در این راستا انجام داده و خواهند داد.

پیشرفت ۳۰ درصدی تالار فرهنگ در عرض ۱۵ سال

عبید رستمی، مسئول انجمن هنرهای نمایشی استان کردستان در این نشست با بیان اینکه تمام هنرمندان ما برای بهبود و ارتقای وضعیت استان تلاش کرده و می کنند، گفت: برای اینکه جامعه ما هم توسعه پیدا کند باید به وضع موجود راضی نباشیم وهمواره درصدد ارتقای آن باشیم.

وی با اشاره به اینکه ۱۵ سال از تخریب تالار فرهنگ سنندج می گذرد، بیان کرد: قرار بود بعد از تخریب تالار قدیمی شهر سنندج در عرض سه سال تالار فرهنگ این شهر احداث شود واکنون ۱۵ سال از آن می گذرد و هنوز ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی این پروژه است.

وی عنوان کرد: کردستان دارای هنرمندانی است که نه تنها در سطح ملی بلکه بین المللی شناخته شده هستند با وجود این از کمترین امکانات برای فعالیت هنری دراستان برخوردار هستند.

رستمی ادامه داد: توازن عادلانه امکانات فرهنگی و هنری درکردستان که رهبر معظم انقلاب به نام استان فرهنگ و هنر نامگذاری کردند، نسبت به سایر استان های کشور وجود ندارد.

وی اضافه کرد: یکی از نمایندگان ما در مجلس شورای اسلامی اولویت را آب و جاده عنوان کردند این در حالی است که وقتی فرهنگ استفاده از منابع آبی و جاده وجود نداشته باشد اعتباراتی که دراین حوزه ها هزینه می شود ازبین می رود.

وی با بیان اینکه هنرمندان برای تولید آثار هنری و اجرای آن نیاز به حمایت دارند، افزود: متاسفانه فرهنگ وهنر ما فصلی شده و این در جشنواره های مختلف تنها عرضه می شود و تولید واجرای مستمر را در طول سال شاهد نیسیتم.

وی اظهارداشت: شهرداری ها در دیگر شهرهای کشورمان بیشترین حمایت را از بخش هنر وهنرمندان دارند و انتظار می رود شهرداری های استان ما هم اینگونه عمل کنند.

استمرار پروسه اندیشه انقلاب مستلزم برخوردآگاهانه با جهان معاصر است

فردین صادق ایوبی نقاش و پژوهشگر سنندجی هم در این نشست با بیان اینکه فرهنگ معاصر قدرتمندتر از آنچه ما فکر می کنیم، هست، گفت: غرب ۲۵۰۰ سال پشتوانه فلسفی  دارد لذا ورود به تاریخ غرب مسئله ای نیست که ملتی از آن روی برگرداند.

وی با اشاره به اینکه مواجه ما با غرب مستلزم خود آگاهی و شعور تاریخی است، بیان کرد: مگر همه شعرای ما با همان کلماتی که حافظ، مولوی وغیره شعر نمی گویند چرا آنها مولوی نمی شوند.

وی ادامه داد: جلال آل احمد کتاب غرب زدگی را سال ۴۱ می نویسد و آنچه مدنظر او است اساسا غرب زدگی نیست.

صادق ایوبی افزود:  ما ایرانی ها در موقعیت حساسی هستیم ما باید در جستجوی فضاهای گمشده در تاریخ ایران گذشته و حال باشیم.

وی با اشاره به اینکه ما باید بتوانیم بدرستی جهان امروز را تحلیل کنیم، بیان کرد: برخورد  ما با مدرنیته، برخوردی نبوده که حاصل تجربه تاریخی باشد.

صادق ایوبی عنوان کرد:  جهان معاصر بسیار حساس است و هرگونه تعللی از جانب ما کاری خواهد کرد که نسل های آینده  تفکرات ما را به گونه ای به توپ ببندند که اثری از آن نماند.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ پدیده ای نیست که در آن واحد جواب بدهد بلکه پدیده ای است که در درازمدت شکل می گیرد، بیان کرد: در حوزه هنر بعد از انقلاب چند کتاب نوشته شده و آسیب شناسی هم شده است.

وی گفت: سمیرا مخلباف برای ما فیلم تخته سیاه را تولید می کند که توهین به شعور تاریخی و ملی مااست و چنین اشخاصی معتقدند که شعور و آگاهی ما به اندازه ذهن بهمن قبادی است نه بیشتر و به ما می گویند حق ندارید بیش از این فکر کنید چون ما به شما قد و قواره تان را می گویم، واین مسائل درد است.

این هنرمند برجسته کردستانی بیان کرد: تاکنون چندین مقاله خود را در حوزه فرهنگ وهنر استان در اختیار مدیران کل ارشاد اسلامی، کتابخانه های عمومی وحوزه هنری استان قرار داده ام.

صادق ایوبی اظهارداشت: ملاک سنجش حقیقت برای ما هنرمندان عمل است.

ضرورت بازگشایی درهای ایران اسلامی به سمت فرهنگ وهنر کردستان

کامبیز کریمی، شاعر، نویسنده ومترجم سنندجی با بیان اینکه کردها در ایران بیشتر از آنچه حق قانونی آنها است، چیزی نمی خواهند گفت: زبان کردی دومین زبان کتابت در ایران است واین مهم نتیحه زحمات شعرا ونویسندگان و دیگر هنرمندان ما است.

وی بیان کرد: هر فردی استاندار کردستان شده به فراخور حال خود اقداماتی را در حوزه فرهنگ وهنر استان انجام دادند ولی متاسفانه بعد از گذشت ۶ ماه از فعالیت استاندار جدید تاکنون استراتژی محکم ومشخصی در این حوزه را شاهد نبودیم.

کریمی با اشاره به اینکه یکی از رسالت های حاکمیت اجرای پروژه های فرهنگی وهنری است، بیان کرد: ما به اندازه سهم وحق خود نیاز به بازگشایی درهای ایران اسلامی به سمت و سوی فرهنگ و هنر کردستان داریم و این مهم هم با همت مسئولان امکان پذیر است.

وی ادامه داد: جای بسی تاسف است که هیچ توزیع کننده ای در تهران کتاب کردی را توزیع نمی کند و هیچ سینمایی هم حاضر به اکران فیلم های کردی نیست.

دست های پنهان غیرهنری در بیجار سد راه اجرای برنامه های هنری است

جعفر ولدخانی مدرس و پیشکسوت تئاتر شهرستان بیجار هم در این نشست گفت: دست های پنهان غیرهنری در بیجار وجود دارد که مانع اصلی پیشرفت هنر در این شهرستان شده است.

وی ادامه داد: نوع برخورد مذکور موجب سرکوب و گوشه گیری نسل جوان ما و در نتیجه مهاجرت آنها از شهرستان شده است.

وی اظهارداشت: این دست های پنهان همواره مانع برگزاری برنامه های فرهنگی وهنری هم چون کنسرت موسیقی می شوند و اجازه رشد به برنامه های هنری را نمی دهند.

ولدخانی بیان کرد: سال های گذشته بیجار ۱۰ گروه نمایش داشت اکنون یک گروه هم ندارد و متاسفانه هیچ حرکت هنری هم چون برگزاری جشنواره ها در آن برگزار نمی شود.

ایجاد خانه موسیقی خواسته هنرمندان کردستانی

مهدی احمدی، رهبر ارکستر فیلارمونیک کردستان هم دراین نشست گفت: جای بسی تاسف است که در سنندج سالن مجهز و مختص موسیقی و اجرای برنامه های اپرا وجود ندارد.

وی با بیان اینکه زیرساخت سرچشمه توسعه در هر جامعه ای است، بیان کرد: هنرستان و دانشکده موسیقی برای نخستین بار در غرب کشور در کردستان راه اندازی شده است و نسل جوانی که در این مکان های آموزشی تربیت می شوند نیاز به امکانات برای فعالیت دارند.

وی عنوان کرد: تاکنون دو استاندار وعده ایجاد خانه موسیقی را که مطالبه هنرمندان حوزه موسیقی است، به ما دادند و امیدواریم امسال شاهد افتتاح آن باشیم.

سید بهاء الدین حسینی یکی از فعالان فرهنگی شهرستان سنندج هم دراین نشست بر پشتیبانی و یاری رساندن به مسئولان استان تاکید کرد و گفت: امروز شرایط استان نسبت به گذشته تغییر کرده و اکثر مسئولان ما بومی هستند وباید انها را در اجرای برنامه ها یاری دهیم.

وی عنوان کرد: متاسفانه برخی از کارهای فرهنگی منجر به کوچک شدن فرهنگ ما شده به گونه ای که بیشتر فرهنگ منطقه ما را امروزه با کلاش وکلانه می شناسند.

وی هنرعرفانی دف را نگین انگشتر فرهنگ وهنر کردستان خواند و افزود: در بسیاری از موارد از این هنر استفاده و بهره لازم برده می شود ولی هنرمندان این حوزه کمتر مورد حمایت قرار گرفتند.

آزاد محمدی یکی از فیلمسازان استان هم در این نشست با بیان اینکه کردستان دارای ظرفیت غنی در حوزه فرهنگ وهنر است، گفت: متاسفانه استان ما در جزیره نامهربانی و غفلت محاصره شده است و افرادی خارج از استان و حتی کشور تاریخ ما را نوشته ومی نویسند.

وی عنوان کرد: تاکنون بالغ بر ۵۰۰ جایزه بین المللی توسط فیلمسازان استان کردستان بدست آمده که این نشان از استعدادهای فعالان این حوزه است.

وی اظهارداشت: یکی از نیازهای ما هنرمندان ایجاد فضایی در زمینه تولید اندیشه و تبادل نظر با دیگر هنرمندان است که این مستلزم برگزاری جشنواره ها وهمایش های ملی در استان است.

محمدی بیان کرد: متاسفانه جشنواره ملی سینمایی در استان علی رغم ظرفیت های فراوانی که در این حوزه داریم، تاکنون برگزار نشده است.

وی ادامه داد: قطعا هنرمندان می توانند گزارش های دقیق تر و نزدیک تر به واقعیت را در ارتباط با وضعیت جامعه به مسئولان ارائه کنند.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.