نگوییم «به ما چه»...! نگوییم از فردا...! حیات آب واقعاً به نفس نفس افتاده و بحران در کمین است...!

قدس آنلاین - گروه استانها - رقیه توسلی: وضعیت کم بارندگی ها که معرف حضور هست، حالا به آن اضافه کنید؛ امسال تنها ۵۰ درصد ظرفیت اغلب سدها، آبگیری شده اند و دوسوم کشور با خشکسالی دست و پنجه نرم می کند!

اضافه کنید پوشش برفی مان هم به صفر رسیده و نمی توانیم روی این منابع هم برای فصل گرم تابستان برنامه ریزی داشته باشیم. همینطور بی توجهی و الگوی سهل انگارانه ای را که هنوز در مصرف دنبال می کنیم!

در گشت و گذار مجازی ام برمی خورم به ویدئویی از کانال خبری وزارت نیرو که آنجا آمده مقدار مصرف این ماده در طول شبانه روز اهمیت دارد چون اگر یک دقیقه، دوش گرفتن خود را کاهش دهیم در آنصورت در مدت یکماه، ششصد لیتر آب صرفه جویی کرده ایم.

حالا حساب کنید در شهر پُرجمعیت تهران، با همان کاهش یک دقیقه ای، چند میلیارد مترمکعب آب پس انداز خواهد شد!؟

چاره ای نیست... برای مبتلا نشدن به واویلای روزهای خشک و سوزان، باید هوای آب را داشته باشیم... چه وقت مسواک زدن و پخت و پز و استحمام، چه وقت شستشوی اتومبیل و پارکینگ...

باور کنید اگر مسئول رفتار کنیم و همیار آب باشیم، از خانه و زندگی مان آرامش نمی رود و صدای شُرشُر دل انگیز این مایه حیات... اگر با خودمان نگوییم من اگر بیشتر مصرف کنم، به کجای اقیانوس آب برمی خورد...

که همین یکی یکیِ من ها می شود، هزارها و میلیون ها! میلیون ها آدم بیرحمی که سَر آب را می بُرند و تازه با تعجب، نگران تمام شدن آب اند!

خیرخواه و متعصب باشیم و با صرفه جویی بگذاریم این عنصر قیمتی و پُربها به کودکان مان، به نسل های فردا هم برسد و آنان را سیراب کند!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.