اصفهان- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: در استان اصفهان بیش از ۲۲ هزار اثر واجد ارزش فرهنگی و تاریخی وجود دارد که یک هزار و۸۵۰ مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و ۷ اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی دارد.

استان اصفهان ۷ اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی دارد

فریدون الهیاری در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین اظهارکرد: این استان به لحاظ تعدد آثار و اینکه مناطق مختلف آن در دوره های تاریخی از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار بوده است، از جایگاه بالایی در کشور و حتی جهان برخوردار است.

وی با بیان اینکه در استان اصفهان آثاری مربوط به بیش از ۴۰ هزار سال پیش از جمله تمدن بزرگ سیلک در کاشان وجود دارد، افزود: ادوار مختلف تحولات تاریخی و تمدنی ایران را می توان در گوشه گوشه این استان شناسایی و مشاهده کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان تاکید کرد: برای شناخت استان اصفهان و بازدید از آثار و بناهای تاریخی آن فرصت وسیع و آگاهی کامل و جامع نیاز است.

وی ادامه داد: شاید بیشتر از آنچه آثار تاریخی استان اصفهان شناخته می شود، معدود آثاری از برخی دوره های تاریخی وجود دارد که بسیار متنوع، واجد ارزش و گوناگون است.

الهیاری با بیان اینکه تنوع و تعدد آثار تاریخی استان اصفهان ظرفیتی برای توسعه گردشگری آن به شمار می رود، خاطرنشان کرد: با سفرهای متعدد به این استان باز هم می توان آثار جدیدی برای بازدید مشاهده کرد و تجربه های جدیدی در این استان به دست آورد.

وی استان اصفهان را یکی از استان های مهم کشور در حوزه میراث فرهنگی خواند و اظهارکرد: در این استان بیش از ۲۲ هزار اثر واجد ارزش فرهنگی و تاریخی وجود دارد که یک هزار و۸۵۰  مورد آن در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده و ۷ اثر ثبت شده در فهرست میراث جهانی دارد.

۳۰۰ برج کبوتر در استان اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه داد: غیر از بافت هایی که از دوره های مختلف تاریخی از جمله آل بویه، سلجوقیان و صفویه در شهرها و مناطق مختلف استان همچون کاشان، نطنز، نایین و اردستان وجود دارد، در شهرستان های غرب و جنوب استان اصفهان سایت های بسیار ارزشمند باستان شناسی از دوره های کهن و تاریخی ایران به جا مانده است.

وی افزود: شهرستان های فریدن، چادگان، سمیرم، بویین و میاندشت، فریدونشهر و گلپایگان از نقاطی هستند که به لحاظ باستان شناسی از غنای بالایی برخوردار هستند و حفظ و حراست از این آثار ارزشمند نیازمند عزم جدی و تامین منابع کافی است.

الهیاری با بیان اینکه در بخش هایی از استان اصفهان تعدد بناها و مجموعه ها دیده می شود، تصریح کرد: برج های کبوتر استان اصفهان در کشور شاخص است، به طوری که بیش از ۳۰۰ برج کبوتر شاخص سرپا در این استان وجود دارد تا آنجا که برج های متعدد کبوتر برند شهرستان فلاورجان شده است.

وی با اشاره به وجود قلعه های متعدد تاریخی در گوشه گوشه استان اصفهان، گفت: قلعه های تاریخی متعددی از جمله قورتان در شرق شهر اصفهان، قلعه بیاضه در خور و بیابانک و قلعه تاریخی طرق‌رود در شهرستان نطنز وجود دارد که دیدن آنها خالی از لطف نیست.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان اظهارکرد: شهرهای زیرزمینی قابل تأمل و تعمقی از دوره های گذشته تاریخی در این استان به یادگار مانده که به لحاظ شیوه زیست بشر دیدن آنها برای گردشگران بسیار جذاب است.

وی تاکید کرد: نکته ای که در حال حاضر می تواند برای ما درس آموز باشد، این است که گذشتگان ما به جای ستیز با طبیعت و ایجاد چالش هایی با تکنولوژی وصنعت، با همزیستی و شناخت نیازها و ضرورت ها در محیط زیست خود را تطبیق می دادند و امکان زندگی را فراهم می کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.