۲۹ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۳
کد خبر: 596339

اهواز_ رهاسازی پسماندهای عفونی بیمارستانی در اطراف بیمارستان راه زینب بندر امام خمینی(ره) یکی از دغدغه های جدیدی برای مردم این شهر شده است.

زباله های عفونی بی نام ونشان

قدس آنلاین_گروه استانها_حدیث کریمی؛ در پی انتشار عکسی از رهاسازی پسماندهای عفونی بیمارستانی به شکل غیربهداشتی و غیراصولی در اطراف بیمارستان راه زینب بندر امام خمینی(ره) در فضای مجازی؛ با توجه به اینکه پسماندهای عفونی علاوه بر آلودگی زیست محیطی، خطراتی برای سلامتی مردم به شمار می‌آیند خبرنگار قدس این موضوع را پیگیری کرده است.

درمان یا ابتلا؟

یکی از بیماران بیمارستان راه زینب شهرستان بندرامام خمینی(ره) در گفت وگو با خبرنگار قدس آنلاین می گوید: زمانی که به بیمارستان برای معالج مراجعه کردم، متاسفانه در اطراف این بیمارستان زباله های عفونی مثل سرنگ، سرم، پلاستیک های اتاق عمل و... را دیدم. که این جای سوال است چرا این زباله هایی که برای محیط زیست و مردم خطرناک است اینجا رها شد.

این خانم ادامه می دهد: از مسئولان بهداشت و محیط زیست در خواست دارم که این موضوع را پیگیری کنند چون ما برای درمان به این بیمارستان مراجعه می کنیم نه اینکه اوضاع بیماری وخیم تر شود.

شیوع بیماری با زباله های عفونی

فعال محیط زیست در همین خصوص در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره به اینکه برخی از بیماری ها بین مردم و دام ها مشترک است می گوید: عامل این امراض می تواند از طریق آلودگی محیط زیست به راحتی به جانداران دیگر منتقل و باعث شیوع برخی بیماری های اغلب خطرناک شود.

شبنم قنواتی با بیان اینکه زباله عفونی بیمارستانی انواع مختلفی دارند، تصریح می کند: قبل از این که دفن شوند در محل خود بیمارستان توسط یک سری مواد شیمیایی باید گندزدایی یا سوزانده شوند. این روش در کشورهای دیگر مثل آمریکا انجام می شود و در بیمارستان ها دستگاه های ویژه این کار وجود دارد ولی کشورهای اروپایی با زباله سوزی غیرمتمرکز خیلی موافق نیستند و هر کدام نظارت سخت را می طلبد بیمارستانها برای خود یک دستگاه زباله سوز دارند که به صورت متمرکز در یک مکان خاص و دستگاه ویژه زباله هایشان را می سوزانند که باز هم معایب و مزایایی دارد یکی از این معایب این است که زباله ها باید عفونی از بیمارستان خارج شوند و به محل زباله سوز که منطقه خاص است، برسند.

 این فعال محیط زیست اذعان می کند: روشی دیگر نیز استفاده از دستگاه اتوکلاو (بی خطرساز) که زباله های را دمای ۱۶۰ سانتی گراد در فشار بالا در آن قرار می دهند و با بخار باعث گندزدایی می‌شود، زباله قبل از ورود به محیط بیرون اتوکلاو آنها از بین می‌رود می‌توان به خوبی این عوامل را از بین ببرد.

او با اشاره به اینکه دما و فشار عواملی اند که می‌توانند عامل بیماری‌زا را منهدم کنند، ادامه می دهد: روش دیگر گندزدایی شیمیایی که با استفاده از مواد گندزدایی آن زباله ها را تحت تاثیر قرار می‌دهند و البته برای این که این مواد شیمیایی بهتر اثر می کنند. باید مواد زباله عفونی را خرد کنند.

قنواتی اظهار می کند: روش دیگر گندزدایی با استفاده از اشعه است که توسط ایکس و دیگر اشعه ها استفاده می‌کند و این روش مطمئن تر است و باز هم زباله در این روش باید خورده شوند تا تمام عوامل بیمارستان عفونی را از بین ببرد.

این فعال محیط زیست با اشاره به اینکه پس از جمع آوری صحیح زباله های عفونی باید پس از تصفیه و گندزدایی، باقیمانده این زباله ها را به نحو صحیح در محل خاصی دفن کنند اضافه می کند: این محل دفن هم باید شرایط خاصی داشته باشد؛ مثلا با توجه به رشد جمعیت حداقل ۲۰ سال و حداکثر ۴۰ سال پس از توسعه شهرها و روستاها به آن محل ها دسترسی نباشد، همچنین آب های زیرزمینی را آلوده نکند یعنی تماسی بین این زباله ها و آبهای زیرزمینی نباشد.

اقدامات درون سازمان را برای کنترل این مسئله به کار گرفته ایم

رئیس مرکز بهداشت ماهشهر در ارتباط با پسماندهای رهاشده در این منطقه می گوید: بعد از انتشار این عکس جلسه با مسئول حراست و رئیس بیمارستان راه زینب گرفته ایم اما با توجه به اینکه در این بیمارستان دستگاه زباله‌سوز وجود دارد؛ امکان اینکه مربوط به بیمارستان باشد خیلی کمرنگ است هرچند به شکل قاطعانه که پیگیری کردیم نمی‌توانیم بگوییم مربوط به ما نبودند.

علی نوری ادامه می دهد: رئیس بیمارستان راه زینب بندرامام خمینی(ره) طبق بررسی‌ها مقرر کرد روزانه دو نفر کارگر زباله های عفونی را از بخش اورژانس به سمت دستگاه اتوکلاو (بی خطرساز) ببرند و ما نیز این موضوع را از منظر خود مورد بررسی قرار دادیم و مشخص شده این افراد کار خود را انجام داده ولی احتمال اینکه یک خطای انسانی هم زمانی رخ داده باشد هست.

او اضافه می کند: به همین خاطرمقرر شد دوربین های مداربسته را هم داخل بیمارستان و بیرون از آن افزایش دهیم اما این مرکز اقدامات محسوس و غیرمحسوس جهت شناسایی و برخورد با افراد خاطی در نظر گرفته در همین خصوص نیز به مطب ها نامه نگاری شده و همچنین اقدامات درون سازمان را در این‌باره کنترل این مسئله به کار گرفته ایم.

لازم به ذکراست؛ بیمارستان راه زینب واقع در استان خوزستان، شهر بندر امام خمینی بیمارستانی است درمانی و وابسته به دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور و دارای بخش‌های داخلی، جراحی زنان و زایمان، پست پارتوم، زایمان، اورژانس، لیبر و دیگر واحدهای پاراکلینیکی و درمانگاهی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.