اراک- مدیرکل میراث فرهنگی استان مرکزی گفت: با توجه به اولویت های مرمتی تدوین شده در این اداره کل، در ۱۲ شهرستان استان ۱۷ کارگاه مرمتی ابنیه تاریخی تجهیز شده اند.

تجهیز ۱۷ کارگاه مرمتی ابنیه تاریخی در استان مرکزی

 به گزارش قدس آنلاین ،به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان، سیدمحمد حسینی با اعلام این خبراظهار کرد: اولویت اداره کل برای تجهیز این کارگاه ها پارامترهای مهمی از قبیل مرمت اصولی، حفظ ابنیه و سپس معرفی و تبدیل کردن آنها به مناطق گردشگری است که بر مبنای این پارامترها در شهرستان اراک پروژه مرمتی منزل تاریخی حاج آقامحسن عراقی و مدرسه علمیه حاج محمد ابراهیم تهیه و کارگاه های این دو پروژه تجهیز شده اند .

وی افزود: همچنین در شهرستان ساوه کارگاه مرمتی مسجد جامع این شهرستان، در شهرستان زرندیه بنای یخچال شهر مامونیه، در شهرستان فراهان حمام روستای ولاشجرد و محوطه تاریخی ذلف آباد در این اولویت جای گرفته اند.

او ادامه داد: منزل تاریخی عبد العزیز قریب در شهرستان آشتیان، امامزادگان آستانه در شهرستان شازند، محوطه تاریخی خورهه در محلات و حمام مصطفوی شهرستان خنداب دیگر گزینه های مهم مرمتی اداره کل هستند که با نظر کارشناسان و بر مبنای اولویت های تدوین شده به تجهیز کارگاه مرمتی آنها پرداخته شده است.

حسینی در ادامه اظهار کرد: در شهرستان خمین سه بنای مهم تاریخی عمارت امیر حشمت میشیجان، عمارت امیر مفخم شهابیه و حمام لکان اولویت های اصلی مرمت انتخاب شده اند که قادر به تبدیل شدن به نقاط مهم گردشگری این شهرستان هستند.

وی با اشاره به اهمیت کارونسراها به عنوان اشکال کهن مجتمع های خدمات بین راهی کنونی بیان کرد: کارونسراها را نه تنها به دلیل رفاهیات بلکه بدلایل مهم تری از قبیل ایجاد امنیت مسافرین در مواقع ناملایمات جوی و شب هنگام در بیابان ها و همچنین به عنوان نشانه های مهم مسیر های سفر و تجارت باید به عنوان میراثی فاخر از فرهنگ سفر و تجارت در ایران کهن پاسداشت. به همین دلیل دو کاروانسرای کهک و حاج مهدی نراق در شهرستان دلیجان نیز در لیست تهیه شده کارشناسان اداره کل میراث فرهنگی استان قرار گرفتند.

حسینی افزود: با توجه به اهمیت معماری قلعه های نظامی در شناخت استراتژی های دفاع در نبرد و همچنین چگونگی انتخاب محل ایجاد آنها و دلایل بیشماری از این دست دو قلعه بهادری و آقچه کهریز در شهرستان کمیجان نیز پس از تهیه طرح مرمتی و ایجاد کارگاه برای مرمت تجهیز شده اند که امیدواریم با تسریع در مرمت تمامی ابنیه انتخاب شده در این لیست شاهد ایجاد نقاط گردشگر پذیر تازه ای در استان باشیم و گامی در راستای توسعه گردشگری در استان برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.