رضا اردکانیان گفت:‌ بهتر است که از الان بدانیم تابستان کم‌ آبی داریم و صحیح مصرف کردن را از الان آغاز کنیم.

وزیر نیرو: بهتر است که از الان بدانیم تابستان کم‌ آبی داریم

به گزارش قدس آنلاین، رضا اردکانیان وزیر نیرو امروز در حاشیه جلسه هیئت دولت درباره وضعیت آب کشور گفت:‌ کاهش ذخایر سدها روی مصرف شرب اثر می‌گذارد. کاهش ارتفاع سدهایی که نیروگاه برق دارند طبیعتا ما را با کاهش تولید برق در تابستان روبرو می‌کند.

وی افزود: این دو موضوع واقعیت‌هایی است که ما با آن مواجه هستیم. بهتر است که از الان بدانیم تابستان کم‌ آبی داریم و صحیح مصرف کردن را از الان آغاز کنیم. ما خشک‌ترین سال را در نیم قرن اخیر  تجربه می‌کنیم. در برخی از مناطق فلات مرکزی مثل زاینده‌رود اصفهان این خشکی بیشتر است. تا به حال چنین خشکی را سد زاینده‌رود از زمان تاسیسش به یاد ندارد.

وزیر نیرو با بیان این مطلب که هر چقدر در مصرف برق عادت کنیم درست و صحیح مصرف کنیم در تابستان خطر کمتری در ارتباط با خاموشی‌ها خواهیم داشت، تصریح کرد:‌ فرصت پیش‌رو برای ما به عنوان مسئولین مستقیم دست‌اندرکار امکان برنامه‌ریزی و برای مردم امکان صرفه‌جویی را فراهم می‌کند. هر چقدر مخازن موجود آب ما کمتر و صحیح‌تر مصرف شود ما تابستان بهتری را پشت سر خواهیم گذاشت.

وی اضافه کرد:  سال گذشته ۹ هزار و ۳۰۰ مگاوات تولید برق از نیروگاه‌های آبی داشتیم. امسال در بهترین حالت به حدود پنج هزار مگاوات خواهد رسید یعنی چهار هزار و ۳۰۰ مگاوات کاهش تولید برق در نیروگاه‌ها داریم.

اردکانیان تاکید کرد: حتما باید شیوه مصرف خود را نسبت به سال گذشته در بخش‌هایی همچون مصارف خانگی، صنعت و کشاورزی طوری اصلاح و مدیریت کنیم که در زمانهای پیک که زیاد هم نیستند با مصرف کمتر آسایش خود را حفظ کنیم تا منجر به خاموشی نشود. این مطلب را در روزهای آخر فروردین ماه بدانیم یعنی اینکه ما فرصت کافی برای تمرین کم مصرف کردن وصحیح مصرف کردن آب را داریم.

وی ادامه داد: باید حتی‌المقدور از آب شرب که با هزینه بالا و زحمت زیاد تهیه می شود، برای مصارف ضروری استفاده کنیم.

اردکانیان در خصوص بارندگی‌های اخیر و تاثیر آن بر سدهای کشور گفت:‌ تاساعت ۶:۳۰ بعدازظهر روز ۲۸ فروردین از ۱۱۴  ایستگاه باران سنجی که در سراسر کشور داریم، متوسط بارش کشور ۱۱۷ میلیمتر است که در مقایسه با سال گذشته و میانگین بلندمدت ۴۴ درصد کاهش داریم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.