اصفهان- هفت سال از اولین نامگذاری اقتصادی سال در ایران می گذرد، «جهاد اقتصادی»، «تولید ملی و حمایت از کار وسرمایه ایرانی»، «اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی»، «اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل»، «اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال» عناوینی است که تا پیش از این سرفصل برنامه های کلان کشوری قرار گرفت.

وفاداری اقتصادی با حمایت از کالای ایرانی

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: بعد از هفت سال از نامگذاری های اقتصادی همچنان از نگاه مقام معظم رهبری یکی از اصلی ترین الزامات اقتصاد مقاومتی حمایت از تولید داخلی است.

مقام معظم رهبری(مدظله العالی) سال ۹۷ را به عنوان «سال حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری و در اولین روز سال تعصب به کالای ایرانی را حلال بسیاری از مشکلات اعلام کردند، حمایتی که بار آن هم به دوش مسئولان و هم به دوش مردم است.

شاید اولین پاسخ به شعار سال مبنی بر حمایت از کالای ایرانی را دولت داد، آن هم با تصویب ممنوعیت ورود کالاهایی که مشابه داخلی دارند برای دستگاه های دولتی، تصمیمی که در اولین جلسه کاری هیأت وزیران در هفته اول فروردین ماه امسال گرفته شد.

شاید بتوان گفت سالی که نکوست از بهارش پیداست، یعنی وقتی دستگاه های دولتی، خصولتی و عمومی که بزرگترین کارفرمایان اقتصادی هستند به سراغ کالاهای ایرانی بروند، امسال صف مشتری ها هر روز بیشتر از دیروز می شود، اما گویا این مصوبات تاریخ دیرینه ای هم دارد ولی عمل کردن به این مصوبات کمرنگ بوده است.

ضرورت رقابت‌پذیری بین کالای داخلی و خارجی توسط دولت

نماینده شهرستان فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی تاکید می کند: شعار سال که حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده، دو روی سکه دارد، یکی اینکه ما وظیفه شرعی و انسانی داریم که به خاطر حمایت از تولید داخل و اشتغال از کالای داخلی حمایت و خرید کنیم، روی دیگر سکه این است که کیفیت و مرغوبیت کالای داخلی به قدری ارتقاء یابد تا مردم خودشان دلگرم شوند و از تولیدات داخلی خرید کنند.

اکبر ترکی در گفت و گو با خبرنگار قدس آنلاین می‌افزاید: دولت می تواند طرحی خوب برای رقابت پذیری بین کالای داخلی و خارجی ارایه کند، همچنین ورود به بعضی از کالاها که مشابه داخلی آن موغوبیت بالایی دارد، ممنوع کند.

وی تصریح کرد: اگر دولت فکر می کند برای اینکه بخواهد از کالای داخلی حمایت شود، خلأ قانونی وجود دارد، کمیسیون های مختلف مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی دارند قوانین را به دولت ارایه کنند.

نماینده شهرستان فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه باید بین کالای داخلی و خارجی توسط دولت رقابت پذیری انجام شود، گفت: در حال حاضر در کشور مشکل اشتغال داریم، لذا اگر صنعت خودروسازی را از انحصار خارج و خودروهای هیبریدی تولید کنیم که مبلغ آن بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان برای هر وسیله نقلیه است، آلودگی هوای کلانشهرها و پیامدهای آن را حذف کرده ایم.

وی با اشاره به دلایل استقبال مردم از کالاهای غیر ایرانی، اظهارکرد: مردم هنوز کالای ایرانی را باور ندارند، علیرغم اینکه کیفیت کالای ایرانی در گذشته مرغوب نبوده است، اما در حال حاضر کیفیت برخی از کالاها از مشابه خارجی آنها بالاتر رفته، البته کیفیت فرش، پسته و زعفران ایران همیشه در جهان زبانزد بوده است.

نماینده شهرستان فریدن، فریدونشهر و چادگان در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا مجلس برای ملزم کردن دستگاه ها جهت خرید محصولات داخلی راهکاری دارد؟، تصریح کرد: در صدد هستیم دولت بخشنامه ای در این رابطه ارایه و سپس اظهارنظر انجام شود.

ترکی ادامه داد: به هر حال اینکه اعلام کنیم مطلقاً ادارات محصولات خارجی خریداری نکنند و ۱۰۰ درصد مایحتاج خود را از برندهای ایرانی بخرند، در کوتاه مدت امکان پذیر نیست، ولی در سال جاری با فرهنگسازی بین مردم و ملزم کردن ادارت در خرید بسیاری از کالاها می توان موفق عمل کرد.

برندهای خارجی حضور قوی‌تری در ذهن ایرانیان دارند

یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی حمایت از واحد های کوچک و متوسطی است که رونق آنها تاثیر مستقیمی در زندگی ما دارد، اما به راستی نقش مردم به عنوان مصرف کننده در حمایت از کالای داخلی چیست؟

به گفته عضو انجمن مشاوران مدیریت ایران و مشاور بین المللی مدیریت کسب و کار، فرایند تصمیم‌گیری برای خرید، لایه‌هایی دارد و مشتریان بر اساس آنچه در ذهنشان اتفاق می افتد، خرید خود را انجام می دهند.

مسیح کریمیان در گفتگو با خبرنگار قدس آنلاین و در پاسخ به این سؤال که چرا محصولات با برند خارجی در کشور ما فروش بهتری دارد، تصریح می‌کند: عموماً خرید مردم بر اساس حسابرسی دقیق اتفاق نمی‌افتد و برندهایی که بتوانند در این مسیر احساسات مخاطبان خود را درگیر کنند، قوی تر هستند.

این فعال حوزه برند می‌افزاید: علت واکنش مردم ایران به نام های خارجی به این دلیل است که آنها حضور قوی‌تری در ذهن ما دارند و باعث می شوند که ما به صورت اتوماتیک برندهای خارجی را انتخاب کنیم.

وی با بیان اینکه دو مکتب کلی در حوزه برندسازی وجود دارد، اظهارمی‌کند: اولین آنها مکتب منابع است که بیشتر روی پارامترهای کالا از جمله کیفیت تاکید دارد و مکتب دوم جایگاه‌سازی است که بر تاثیرگذاری در ذهن مخاطب تاکید می کند.

کریمیان ادامه می دهد: در نهایت تأسف باید اذعان کرد که ما در بهترین حالت روی مکتب منابع کار می کنیم که  آن را نیز هنوز نتوانسته ایم در این راستا به نتیجه مطلوبی برسانیم، به عنوان مثال در مکتب لوازم خانگی یا خودرو نتوانسته ایم در خصوص مکتب منابع کار کنیم.

وی تصریح می کند: البته چنانچه کیفیت را ارتقاء و قیمت تولیدات داخل را به نرخ مناسبی برسانیم، می توان گفت در مکتب منابع به برندسازی دست یافته ایم، اما  متأسفانه امروزه مردم در بازار پیرو مکتب جایگاه سازی هستند.

مشاور بین المللی مدیریت کسب و کار با بیان اینکه در حال حاضر پوشاک و لوازم خانگی ایرانی را با کالاهای روز دنیا مقایسه می کنیم، اما از اینکه فرایند برند سازی ما با برندسازی های دنیا منطبق نیست، غافل شده ایم، می گوید: تحقیقات انجام شده نشان می دهد در بخش مواد غذایی ۹۱ درصد مصرف از اجناس داخلی است، در بخش لوازم التحریر ۷۴ درصد، خودرو و سایر موراد شرایط بدی ندارد، اما در بخش لوازم خانگی میزان استقبال و خرید مردم از محصولات داخلی بسیار کمرنگ است به طوری که فقط ۳۱ درصد مردم لوازم خانگی ایرانی خریداری می کنند.

وی معتقد است که در کشور در زمینه کیفیت تلاش های خوبی انجام شده و توانسته ایم وارد بازار رقابت شویم، اما در حوزه ورود و تأثیرگذاری به ذهن مخاطب کار زیادی انجام نشده و جای کار زیاد وجود دارد.

کریمیان به تولیدکنندگان لوازم خانگی پیشنهاد می کند به موازات ارتقای کیفیت تولیدات، بر روی حوزه برندسازی و جایگاه‌سازی در ذهن مردم نیز سرمایه گذاری کنند، به خصوص بر روی پارامترهایی که در رفتارهای خریداران و تصمیم گیری آنها تاثیر دارد.

وی می گوید: هزینه‌های زیادی در راستای جایگاه سازی ذهنی توسط تولیدکنندگان در حال انجام است تا بازار فروش خود را ارتقا دهند، اما در ایران اقدامات کمرنگ بوده است؛ در واقع تولیدکنندگان و مشاوران با این فضا آشنایی ندارند و تفکر سنتی  تولید محصول با کیفیت، مصرف کننده را وادار به خرید آن محصول می کند، وجود دارد در حالی که مهمترین فعالیت مکمل کیفیت محصولات و تولیدات این است که مشتریان را همراه خود کرده و در ذهن آنها تاثیرگذار باشیم.

به گزارش قدس آنلاین و بر اساس نظرسنجی هایی که در شهر اصفهان از طریق رسانه های مجازی انجام شد، نداشتن پیشینه مناسب و عدم اعتماد به کالای داخلی همچنان یکی از دلایل ترجیح خرید کالای خارجی توسط مصرف کننده ایرانی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.