سبزوار- اولین جشنواره بازی های بومی محلی شرق کشور در شهر ششتمد برگزار می شود.

برگزاری اولین جشنواره بازی های بومی محلی شرق کشور

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ظهر پنجشنبه آئین افتتاحیه این جشنواره با حضور رئیس فدراسیون ورزش روستایی، عشایری و بازی‌های بومی محلی، نماینده مردم سبزوار در مجلس، مدیر کل ورزش و جوانان خراسان رضوی و ۷۳۰ ورزشکار آقا و خانم در قالب ۳۵ تیم از ۲۸ شهرستان استان های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی، سیستان و بلوچستان و گلستان در سالن شهید قناعتی شهر ششتمد برگزار شد.
رئیس فدراسیون ورزش روستایی، عشایری و بازی های محلی و بومی طی سخنانی در این مراسم گفت: ۷۰۰ بازی بومی محلی در کشور وجود دارد که ۲۴۰۰ گزارش و مطالعه علمی درباره این بازی ها انجام شده است.
جعفری مستند سازی علمی، تهیه و تدوین دایره المعارف بازی های بومی و محلی را از مهمترین اولویت فدراسیون ورزش های روستایی برشمرد.    
 وی همچنین ثبت ملی و بین المللی بازی های بومی محلی توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و آموزش تخصصی آکادمی در مراکز علمی جهت انتقال به نسل آینده را از دیگر برنامه های فدراسیون ورزش های روستایی اعلام کرد.
نماینده مردم سبزوار هم در این مراسم گفت: برگزاری جشنواره بومی محلی در تقویم برنامه های وزارت ورزش و جوانان به ثبت رسیده و طبق دستور وزیر ورزش و جوانان هر ساله این جشنواره برگزار خواهد شد.
حسین مقصودی با بیان اینکه یکی از روش های ایجاد و نشاط و تحرک و دوری از فضای مجازی احیا ورزش های بومی و محلی است بیان کرد: امکان حضور افراد با سن های مختلف، کم هزینه بودن و زمین بازی ساده ویژگی های بارز این بازی هاست.
وی کارکرد دیگر این بازی ها را تبلیغ فرهنگ و تمدن ایران اسلامی برشمرد و خواستار شناسایی علمی بازی ها از افراد مسن روستاها و ایجاد دبیرخانه دائمی بازی های بومی محلی کشور در ششتمد شد.

ورزشکاران در این جشنواره در رشته های هفت سنگ، چوب کشی و طناب کشی با هم رقابت خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.