جوین_ سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیز داری شهرستان جوین اعلام کرد: سبزی ها و گیاهان کوهی شهرستان جوین در حال نابودی است و محافظت از این گونه گیاهان مساعدت و همکاری مردم را طلب می کند.

 محافظت از گونه های گیاهی همکاری مردم را می طلبد

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، سرپرست منابع طبیعی شهرستان جوین اعلام کرد: سبزی های کوهی شهرستان جوین در معرض نابودی و انقراض قرار گرفته است و برای محافظت از گونه های گیاهی همراهی و همکاری مردم با نهادها و دست اندر کاران مربوطه است.  

مرتضی نقابی تاکید کرد: چیدن گیاهان وحشی یا گل، ریشه، ساقه و دیگر اندام‌های آنها، گیاه را ناقص یا نابود می‌کند و با افزایش میزان فرسایش آسیب سختی به خاک وارد می‌سازد، که کمبود بارندگی های اخیر هم مزید بر علت شده است.  

وی خاطر نشان کرد: اما خوشبختانه بسیاری از مردم با این تصور نادرست که سبزی‌های صحرایی «خاصیت» فراوانی دارند، در فصل بهار گیاهان مختلفی را از کوه و دشت می‌چینند یا می‌خرند، که چیدن تمام یا بخشی از گیاه زادآوری آن را دچار اختلال می‌کند و به این ترتیب پوشش گیاهی پهنه‌های طبیعی شهرستان جوین که تقریبا همه جا فقیر است، باز هم فقیرتر می‌شود.

نقابی تصریح کرد: به‌علاوه به‌علت وارد شدن فشار غیرمتعارف بر شماری از گونه‌های گیاهی تعادل طبیعی منطقه مختل می‌شود و تنوع زیستی هم به خطر می‌افتد.  

وی اضافه کرد: در دشت های شهرستان جوین که دارای خاک رسی است، رویش گیاه و تشکیل خاک با سختی بسیار صورت می‌گیرد و احیای پوشش سبز بسیار زمان‌بَر و در بسیاری مواقع ناممکن است، خاکی که پوشش گیاهی مناسب نداشته باشد، نمی‌تواند آب باران و برف را خوب جذب و نگهداری کند و به این ترتیب منابع آب هم آسیب می‌بیند.  

قائم مقام منابع طبیعی اضافه کرد: در شرایط خشکسالی (مانند امسال) آسیبی که از چیدن گیاهان خودرو به عرصه‌های طبیعی وارد می‌شود و عواقب این کار از نابود شدن ویژگی‌های حیاتی خاک، بسی بیشتر است.

فرصت طلبان و تخریب گیاهان 

یک عضو انجمن طرفداران طبیعت گفت: چیدن گیاهان کوه و دشت برای خوراک یا استفاده‌های دارویی، تفاوتی با بریدن درختان جنگلی ندارد و چه بسا به‌دلیل آنکه کمتر به چشم می‌آید، اثر تخریبی موذیانه‌تری هم داشته باشد.  

علی ملکیان اظهار داشت: در۷ سال‌ اخیر که چیدن سبزی‌های صحرایی بسیار گسترش یافته و برای بسیاری از فرصت‌طلبان بی‌ملاحظه بدل به یک کسب‌وکار بزرگ شده، اثر تخریبی این فعالیت شاید برابر با چرای بی‌رویه دام شده باشد؛ چراکه سبزی‌چینی در نخستین هفته‌های بهار صورت می‌گیرد و در این زمان، آن دسته از گیاهان مرتعی هم که خوراکی نیستند و هنوز سر از خاک برنیاورده یا به گل‌دهی نرسیده‌اند و خاک نرم و مرطوب بهاری، لگدکوبِ علف‌چینان می‌شوند.  

وی یاد آور شد: در همه‌ عرصه‌های طبیعی شهرستان جوین جهاد کشاورزی و منابع طبیعی و محیط زیست  بنابر وظایف ذاتی خود می‌توانند،  چیدن گیاهان را ممنوع اعلام کنند،  چون (طبق ماده‌۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع مجوز هرگونه بهره‌برداری از منابع جنگلی و مرتعی را  سازمان می‌دهد)،   همچنین در منطقه‌هایی که تحت‌مدیریت اداره محیط‌زیست است، این اداره اختیار قانونی برای ممنوع یا محدود ساختن بهره‌برداری از گیاهان را دارد.  

ملکیان افزود:از نظر اخلاقی نیز هر انسان باوجدانی می‌پذیرد، که بهره‌برداری از منابع همگانی و ملی برای نفع شخصی کاری خطاست. شهرداری‌ها هم برپایه اختیارات خود می‌توانند از این کسب و کار غیرمجاز جلوگیری کنند.  

 وی از ادارات جهاد کشاورزی،  منابع طبیعی و محیط‌زیست (حسب مورد) خواست  که چیدن گیاهان را درتعدادی از مناطق ممنوع اعلام کنند، تا گونه های گیاهی به طور کلی ازبین نرود.  

 اختصاص فضا برای تکثیر گونه های گیاهی توسط شهرداری

یک عضو دیگر این انجمن گفت:  شهرداری‌ها و شوراهای شهرنسبت به تکثیر گونه های گیاهی فضاهایی ایجاد کنند، تا از این طریق نیز گونه های گیاهی محافظت شود.  

علی اصغر وکیلی تاکید کرد: رسانه‌ ها و فضاهای مجازی با آموزش‌های چهره‌ به‌ چهره از گردشگران، کوه‌پیمایان و دیگران بخواهند،  که رسم جمع‌آوری گیاهان کوه و دشت را کنار بگذارند و از خرید و مصرف آنها خودداری کنند، در این میان نقش رسانه ها اهمیت ویژه ای دارد.

 وی یاد آور شد: مسئولان منابع طبیعی و محیط زیست و جهاد کشاورزی کسانی را که به‌صورت تجاری اقدام به چیدن گیاهان خودرو می‌کنند، شناسایی و به مقام‌های انتظامی و قضایی معرفی کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.