توسعه و افزایش سطح همکاری‌های دفاعی و صنعتی بین ایران و عراق، که در سفر وزیر دفاع کشورمان به بغداد کلید خورد، نه تنها پاسخی روشن به راهبرد جبهه ضد محور مقاومت به رهبری آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن‌ها نظیر حکومت‌های عربستان سعودی و امارات و رژیم صهیونیستی است، که بازتابی است از بی‌اعتنایی کشورهای دوست ایران در منطقه به فضاسازی‌های غرب با دستاویز ایران هراسی.

پیام همکاری راهبردی ایران و عراق برای غرب

قدس آنلاین-توسعه و افزایش سطح همکاری‌های دفاعی و صنعتی بین ایران و عراق، که در سفر وزیر دفاع کشورمان به بغداد کلید خورد، نه تنها پاسخی روشن به راهبرد جبهه ضد محور مقاومت به رهبری آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن‌ها نظیر حکومت‌های عربستان سعودی و امارات و رژیم صهیونیستی است، که بازتابی است از بی‌اعتنایی کشورهای دوست ایران در منطقه به فضاسازی‌های غرب با دستاویز ایران هراسی.

تشکیل کمیسیون عالی مشترک همکاری‌های دفاعی بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق‌ و انعقاد همکاری‌های صنعتی بین وزارت دفاع ایران و وزارت صنایع عراق در زمینه‌های دفاعی و زیربنایی و همچنین افزایش سطح هماهنگی‌ها و همکاری دو پایتخت در زمینه مبارزه با تروریسم در منطقه بیانگر سطح اعتماد بالای مسئولان کشور عراق به تهران و دور جدیدی از همکاری‌های چند جانبه است که با تشکیل کمیته چهارجانبه بین کشورهای جمهوری اسلامی ایران، عراق، روسیه و سوریه از چند ماه پیش آغاز شده بود.

این اتفاق بویژه در شرایطی که حمله نظامی اخیر آمریکا و متحدان اروپایی‌اش به خاک سوریه به گفته مقامات این کشورها در میان اهداف چندگانه خود قرار بود پیامی را برای تهران مخابره کند، و با هژمونی و حضور ایران در منطقه در حمایت از محور مقاومت مقابله کنند و همزمان کشورهای اروپایی خواسته خود را برای پذیرش مذاکره درباره سیاست‌های منطقه‌ای ایران از تهران تکرار ‌کنند، پاسخی شفاف و صریح در رد این زیاده‌خواهی به شمار می‌رفت.

از دیگر سو این اتفاق نشان می‌دهد در شرایطی که دولت عراق قرار است با هماهنگی دولت دمشق عملیات نظامی را در مناطق شرقی سوریه علیه باقیمانده گروه تروریستی داعش انجام دهد، تهران نقشی محوری در هماهنگ کردن عملیات محور چهار گانه ایران، روسیه، سوریه و عراق خواهد داشت.

یک کارشناس مسائل منطقه با اشاره به پیشگام بودن ایران در کمک به دولت و ملت عراق پس از سقوط حزب بعث و حکومت صدام در مواجهه با تهدیدهای امنیتی مختلف، بویژه پس از ظهور داعش و اشغال استان‌های شمالی این کشور که مانع از سقوط دولت نوپای عراق شد، به خبرنگار ما گفت: این موضوع هم در تهران و هم در بغداد به خوبی درک شده که امنیت، ثبات و توسعه دو کشور بر یکدیگر تأثیر و تأثر دارد.

ارتقای روابط راهبردی ایران و عراق

سیدهادی سید افقهی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند نسبت به تحولات عراق از جمله آنچه در کردستان می‌گذرد، حضور داعش و حضور نیروهای بیگانه آمریکایی بی‌تفاوت باشد، افزود: دولت و ملت عراق نیز طی ۱۵ سال گذشته درک درستی از دوست و دشمن خود پیدا کرده‌اند و می‌دانند جمهوری اسلامی ایران یک همسایه خیرخواه، دوست و قابل اعتماد و اتکاست.

وی با تأکید بر اینکه امنیت، ثبات و منافع ملت‌های ایران وعراق با هم گره خورده است، خاطرنشان کرد: هم در ابعاد سیاسی، هم در ابعاد اقتصادی و هم در ابعاد امنیتی و نظامی که در دو سال اخیر با ظهور داعش تجلی بیشتری داشت، جمهوری اسلامی ایران صادقانه و بی دریغ تمامی امکانات مادی و معنوی و مستشاری خود را در اختیار مردم و دولت عراق گذاشت و اکنون زمان آن رسیده تا این روابط بویژه در حوزه امنیتی و نظامی قدری روشمندتر و سازمان‌یافته‌تر و در سطح راهبردی‌تری ادامه پیدا کند. بنابراین سفر اخیر وزیر دفاع ایران از این رهگذر قابل تحلیل و تشریح است.

وی با بیان اینکه روابط و همکاری‌های تهران- بغداد در حال عبور از سطح لجستیکی و مستشاری به سطح راهبردی با گستردگی‌ها و پیچیدگی‌های بیشتر است، اضافه کرد: همکاری‌های فنی، آموزشی، تبادل اطلاعات و تجربیات، انتقال فناوری مبادلات تجاری و همکاری‌های منطقه‌ای در مورد چالش‌های فراروی دو کشور و حتی در اشکال چند جانبه منطقه‌ای که بعضاً از گذشته نیز در سوریه آغاز شده، به معنای ورود دو کشور به روابط راهبردی سطح بالاست.

پیام همکاری تهران- بغداد برای منطقه

سید افقهی تصریح کرد:هرچه این همکاری ابعاد و شرکا و جغرافیای منطقه‌ای موسع‌تری پیدا کند، به نفع کشورهای منطقه خواهد بود؛ زیرا توان بیشتری در تأمین امنیت و ثبات و آرامش منطقه دارد.

وی افزود:هر کشوری در منطقه که به این محور مقاومت بپیوندد، امنیت و منافع خود را بیشتر تضمین کرده است. یکی از شاهکارهای این همکاری که می‌تواند این همکاری را بین ایران، عراق، سوریه و حتی لبنان به نتیجه بنشاند، ساخت اتوبان ۱۷۰۰ کیلومتری از تهران تا دمشق است که انشاءالله تا بیروت هم ادامه پیدا کند.

سید افقهی با بیان اینکه این سفر، سفر نهادینه کردن همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و عراق بود، اظهار داشت: محدودیتی برای این روند وجود ندارد و ایران تمایل قلبی دارد که کشورهای منطقه به یک همگرایی و همکاری مشترک منطقه‌ای برای حل بحران‌ها برسند و اگر چالش‌هایی هم هست با مدل‌های منطقه‌ای درباره آن تفاهم شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.