همدان - رئیس کمیسیون خدمات شهری حمل و نقل و ترافیک و محیط زیست شورای اسلامی شهر همدان بر تغییر فرهنگ در کاهش تولید زباله و تفکیک از مبدأ تاکید کرد.

ضرورت تغییر فرهنگ در کاهش تولید زباله

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی شورای اسلامی شهر همدان، کامران گردان در بازدید اعضای کمیسیون از محل پسماند زباله شهرداری، اظهار کرد: تفکیک زباله از مبدأ و تولید حداقلی زباله هدف طرح جامع بازیافت و پسماند بود که هنوز عملیاتی نشده است .

گردان بیان کرد: هدف اصلی در بحث پسماند این نیست که تولید زباله افزایش یابد همچون ایام نوروز که به ۶۲۰ تن رسید، بلکه هدف تفکیک زباله از مبدأ و تولید حداقلی زباله است.

وی به مصوبه ایجاد استخرهای ایزوله برای جمع‌آوری شیرابه‌ها در شورای چهارم اشاره کرد و افزود: این مصوبه به منظور عدم آسیب به زمین و منابع زیرزمینی بود که متأسفانه اجرایی نشد و کسی پیگیر آن نیست.

گردان با تأکید بر اینکه با توجه به عدم اجرای مصوبه مذکور اکنون به دنبال گسترش فضای سایت هستیم، اضافه کرد: کارهای اساسی از تفکیک زباله از مبدأ، جمع‌آوری زباله و دید و منظر زباله‌هایی که بیرون گذاشته می‌شود در سطح شهر مغفول مانده است.

وی به انتخاب همدان به عنواتن پایتخت گردشگری ۲۰۱۸ آسیا اشاره کرد و گفت: اولویت فضای شهر در حال حاضر گردشگری است که حداقل نتوانستیم پیشرفتی در جمع‌آوری زباله داشته باشیم و باید در این زمینه  برنامه‌هاو کارهای اساسی در سطح شهر انجام داد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان خاطرنشان کرد: هنوز شاهد بیرون گذاشتن زباله در ساعات روز و زباله‌گردی در سطح شهر هستیم که باید در ترویج و نهادینه کردن فرهنگ تفکیک زباله از مبداء و فرهنگ شهروندی برنامه های مناسبی تدوین و اجرا کرد.

گردان با اشاره به یکی از علل مقرون به صرفه نبودن ایجاد سایت کمپوست برای سرمایه‌گذار، یادآور شد: سرمایه‌گذار اظهار می‌کرد از بازیافت زباله چیزی عایدم نمی‌شود و مواردی که برای من درآمدزایی داشته را از قبل جمع‌آوری کرده‌ و تنها زباله تر باقی می‌ماند.

 وی با تأکید بر اینکه مردم و ما می‌خواهیم از مبدأ اقداماتی در بحث زباله و پسماند انجام شود، گفت: باید جمع آوری و تفکیک زباله از این حالت سنتی فعلی خارج کرده و به وضعیت مدرن تبدیل کرد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر همدان بیان کرد: در حالت عادی ۳۵۰ تن شهر همدان زباله دارد و ۱۵۰ تن نیز از شهرهای اطراف منتقل می‌شود؛ هدف بر این است ۳۵۰ تن را که به مردم برای جمع‌آوری آن سوبسید می‌دهیم کاهش دهیم.

وی در ادامه در بحث حضور سگ‌های ولگرد در سطح شهر اشاره کرد و با بیان اینکه اکنون زنده‌گیری سگ‌ها انجام می‌شود، افزود: در چشمه‌قصابان نیز محلی برای نگهداری این حیوانات وجود دارد؛ تنها ساخت مجموعه پیشنهاد شده برای نگهداری سگ‌های ولگرد در مجموعه پسماند به عهده شهرداری است.

دید شهرداری و شورا به سایت پسماند همدان درآمدی نباشد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه دید شهرداری و شورا به سایت پسماند نباید درآمدی باشد، اظهار کرد: برای مقرون به صرفه بودن بازیافت و پسماند برای پیمانکار، باید سطل‌های دفنی استفاده شود و این امر در بحث بصری و جلوگیری از ایجاد آلودگی محیطی و اقتصادی نیز موثر است.

علی فتحی، با بیان اینکه در شورای پنجم باید در یک چهارم شهر با اختصاص بودجه مناسب سطل‌های دفنی به کار ببریم، اضافه کرد: این اقدام موجب ایجاد انگیزه برای پیمانکار نیز می‌شود.

وی افزود: از ظرفیت سمن‌های حمایت از حیوانات نیز برای راه‌اندازی مجموعه و مرکز نگهداری سگ‌های بلاصاحب استفاده شود و این نهادها نیز در جریان این کار قرار گیرند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر همدان نیز گفت: اینکه پیمانکار سایت پسماند دچار مشکل شده مربوط به قرارداد آن بوده است و در زمان انعقاد قرارداد انتهای کار به پیمانکار واگذار شده که این مشکل‌ساز است و قرارداد باید بازنگری شود.

نرگس نورالله‌زاده ادامه داد: اگر همه چیز را در بحث پسماند زباله به پیمانکار بسپاریم از تفکیک تا جمع‌آوری زباله برای پیمانکار صرفه اقتصادی خواهد داشت و زباله‌گردها را نیز باید پیمانکار هدایت می‌کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان نیز با اشاره به اینکه شهروندان زباله ایجاد می‌کنند و حساسیتی نیز در این خصوص ندارند افزود: هزینه های هنگفتی در قسمت‌های بعد از تولید زباله صرف می‌شود، که  باید بخشی از این هزینه در بحث ایجاد حساسیت در مردم و فرهنگسازی هزینه شود؛ که می طلبد از مشارکت شهروندان با آموزش‌های لازم استفاده کنیم تا هزینه‌ها کاهش یابد.

رضوان سلماسی ادامه داد: اگر مردم آگاه شوند که زباله را بهنگام برای دور از دسترس ماندن حیوانات به بیرون منتقل کنند بسیاری از مشکلات کاهش می‌آید.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر همدان با بیان اینکه مردم موارد مذکور در خصوص زباله و پسماند را به عنوان مسوولیت از شهرداری انتظار دارند، اضافه کرد: در صورت فرهنگ‌سازی و آموزش نتیجه بهتری در خصوص کاهش تولید زباله و تفکیک زباله از مبدأ حاصل می‌شود.

سلماسی در ادامه با تأکید بر اینکه مردم آگاهی ندارند دادن غذا به سگ‌های بلاصاحب از روی دلسوزی موجب افزایش زاد و ولد آنها طی سال می‌شود، یادآور شد: همین مردم معترض می‌شوند سگ‌ها ایجاد مشکل کرده‌اند.

افزایش وسعت سایت پسماند همدان یعنی فاجعه!

رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های شورای اسلامی شهر همدان با تأکید بر اینکه افزایش وسعت سایت زباله طی سال‌های آینده قطعاً یک فاجعه است که از قدیم اتفاق افتاده است، گفت: دلیل وقوع این اتفاق این بوده که در این خصوص فکر اساسی نشده است.

حمید بادامی‌نجات ،اضافه کرد: باید روی سرمایه‌گذار برای سایت پسماند برنامه‌ریزی کنیم؛ در خصوص دفن زباله تر، شیرابه و مواردی از این دست نیز باید فکری کرد تا بتوانیم پاسخگوی آیندگان باشیم.

وی با بیان اینکه تفکیک از مبدأ مهم است، افزود: باید موضوعات درآمدی سایت پسماند از تولید برق، کمپوست و ایجاد اشتغال  را نیز در نظر داشته باشیم.

دیگر عضو شورای شهر همدان نیز با تأکید بر اینکه اگر شهروندان مسوولیت‌پذیر باشند بسیاری از موارد و مشکلات در سطح شهر را خود رفع می‌کنند، اضافه کرد: شهروندان باید در مسوولیت‌پذیری ارتقا یابند و این کار فرهنگی را ما اعضای شورا باید از خودمان شروع کنیم.

اکبر کاووسی‌امید خطاب به شهروندان با بیان اینکه رفاه‌زده و مسوولیت‌گریز شده‌ایم، ادامه داد: باید خود را در این موارد تقویت کنیم؛ تفکیک زباله از مبدأ باید با مسولیت‌پذیری اتفاق بیافتد.

این عضو شورای شهر یادآور شد: باید این مهم را در نظر داشته باشیم که در صورت تولید زباله بر همین منوال چه خطری زندگی در آینده را تهدید می‌کند.

یک کارشناس مدیریت پسماند استانداری همدان نیز با بیان اینکه پتانسیل شورا بسیار خوب و دغدغه‌ها به جاست، گفت: مدیریت پسماند آمیخته با مردم است و اگر مردم نخواهند با ما همسو شوند کار میلنگد.

ابوالفضل محمد طاهری بیان کرد: برای همسو کردن مردم باید در گام نخست به آنها آگاهی داده و تغییر نگرش در آنها ایجاد کرده و بعد عملکرد آنها به سمت و سوی مورد نظر تغییر کند؛ شورای شهر در این خصوص می‌تواند اقدامات موثری داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه تفکیک زباله از مبدأ کار سخت و زمان بر است، افزود: به این منظور باید ارتباط دوسویه بین مجموعه شهری و مردم برقرار شود.

۲۸۰ هکتار زمین در اختیار سازمان پسماند همدان است

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان در ادامه بازدید به ارائه گزارشی از سایت بازیافت و پسماند زباله پرداخت و با بیان اینکه ۲۸۰ هکتار زمین در اختیار سازمان پسماند شهرداری همدان است، گفت: از این میزان ۱۵۰ هکتار آلودگی قدیمی دارد.

حسین سیبی با بیان به اینکه سایت پسماند زباله همدان سال ۶۰ افتتاح شد و تاکنون زباله‌های همدان به این منطقه حمل می‌شد، به دفن ابتدایی و سنتی زباله‌های همدان در سایت پسماند زباله اشاره کرد و گفت: سال ۹۴ سرمایه‌گذاری با انجام کارهای ابتدایی در سایت پسماند زباله ورود کرد.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان بیان کرد: خط پردازش ۲۵۰ تنی ایجاد کرده و قرار بوده خط کمپوست و گرانوله نیز اضافه کند اما متأسفانه به دلیل اینکه می‌پندارد این طرح توجیه اقتصادی ندارد پس از ۶ ماه فعالیت این خط تعطیل می‌شود.

وی با بیان اینکه اکنون در مباحث حقوقی پیگیر تعیین تکلیف سایت پردازش و سرمایه‌گذار هستیم، افزود: چندین پیشنهاد نیز ارائه کرده‌ایم که طی چند روز آینده مشخص شود، بتوانیم طی شرایطی با سرمایه‌گذار کنونی کار را ادامه دهیم و یا مجموعه را تحویل گرفته و کار را ادامه دهیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان خاطرنشان کرد: چند کار مهم امسال در سایت زباله همدان انجام خواهیم داد؛ همزمان سه پیمانکار در این مجموعه مشغول به کار است.

وی به کارگیری یک پیمانکار برای مجموعه راه ابنیه سایت اشاره کرد و یادآور شد: یک نگهبانی باید در این محل ایجاد و باسکول در ورودی آن قرار گیرد؛ راه تا محل دست‌نما باید اصلاح شود چراکه بر استهلاک ماشین‌آلات موثر است.

وی با تأکید بر اینکه از پیمانکار دیگری برای ایجاد راه و حریم سایت استفاده می‌شود، گفت: راه و حریم تعیین شده باید دیوارکشی شود.

 وی با بیان اینکه قسمتی از ماشین‌آلات مجموعه نیز مشغول کار هستند، افزود: هدف از کمک ماشین‌آلات سازمان به پیمانکار در پاکسازی مجموعه از زباله قدیمی، پاکسازی ۲۰ هکتار تعیین شده کنونی است.

سیبی با اشاره به فواید پاکسازی زمین‌های آلوده تعیین شده در سایت پسماند زباله،تصریح کرد: احیای زمین‌های آلوده با وجود هزینه‌های بالا برای سازمان از جمله فواید پاکسازی است و باید اشتباه گذشتگان را اصلاح کنیم.

وی با بیان اینکه تا پایان اردیبهشت ماه عملیات خاکبرداری ۲۰ هکتار زمین‌های آلوده در سایت انجام می‌شود، ادامه داد: در نظر داریم پس از اتمام خاکبرداری این سایت را درختکاری کنیم.

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری همدان خاطرنشان کرد: طی محاسبات صورت گرفته این سایت ظرفیت بکارگیری ۱۰۰ نفر نیرو در بخش‌های مختلف از فضای سبز تا پردازش و دفن را دارد.

وی گفت: برای ایجاد مجموعه‌های مورد نیاز در سایت پسماند باید زیرساخت‌ها فراهم شود که باید در قسمت جدید اتفاق بیافتد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.