اهواز - مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان خوزستان گفت: همه شهرستان ها باید یادمان شهدای گمنام را در شهرستان خود احداث کنند.

همه شهرستان ها باید یادمان شهدای گمنام داشته باشند

به گزارش قدس آنلاین، سردار محمد علیپور پیش از ظهر امروز در جمع فرمانداران استان خوزستان اظهار کرد: شورای هماهنگی استان در سال ۹۴ تشکیل و هفت کمیته ذیل آن تشکیل شد؛ کمیته مراکز فرهنگی و یادمان ها با ریاست معاونت عمرانی استانداری، کمیته راهیان نور با ریاست فرمانده سپاه حضرت ولیعصر (عج)، کمیته پیشکسوتان و تشکل های مردم نهاد با ریاست قرارگاه جنوب غرب کربلا، کمیته زن و دفاع مقدس با ریاست مدیرکل بانوان استانداری، کمیته اسناد، آموزش و پژوهش با مدیریت معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استانداری، کمیته فرهنگی و امور اجتماعی با ریاست مدیرکل صدا و سیما و همچنین کمیته هنری و ادبیات نمایشی با ریاست مدیرکل ارشاد هفت کمیته تشکیل شده در این زمینه هستند.

وی تصریح کرد: از جمله اقدامات انجام شده در سال گذشته، تدوین دانشنامه دفاع مقدس خوزستان بود که از مهمترین فعالیت ها است؛ همچنین بالغ بر دو هزار و ۸۷۵ مدخل تدوین و در سه گروه شهدا، اشخاص، جغرافیا و نظامی بررسی و در شورای برنامه ریزی تصویب شد.

سردار علیپور با اشاره به اینکه ۶۰ عنوان کتاب و ۱۰۶ مجلد نقش دولت در دفاع مقدس طی دو سال اخیر به چاپ رسید، بیان کرد: ۲۳ یادمان مناطق عملیاتی در خوزستان داریم که نشان از نقش بارز این استان در دوران دفاع مقدس است.

وی عنوان کرد: برای تبیین نقش خوزستان در دفاع مقدس کار را به سه قسمت تبدیل کردیم؛ نقش دولت، نیروهای مسلح و همچنین نقش مردم، عشایر، بازار، اصناف و حسینیه ها در دفاع مقدس از جمله این تقسیم بندی است.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان خوزستان با تأکید بر اینکه باید نقش دولت را جدی بگیریم چون توانست بخشی از بار جنگ را به در دوران دفاع مقدس به دوش بکشد، گفت: در خصوص نقش شهرستان ها در دفاع مقدس تاکنون کتابی ارائه نشده و باید نقش دولت در دفاع مقدس به خوبی تببین شود که خود دولت پیگیر موضوع است؛ نمایشگاهی در تهران راه اندازی شده تا نقش استان ها در جنگ را ارائه دهد و پیش بینی کردیم تا با وجود نقش آفرینی بالای خوزستان خدایی نکرده ۳۱ استان نشود.

سردار علیپور با اشاره به اینکه شورای هماهنگی تشکیل و اصول و روش کار را به شهرستان ها ابلاغ کردیم، ادامه داد: خوزستان نقش کلیدی در دفاع مقدس دارد و باید برای استان از این نقش آورده داشته باشیم و برای همین به دنبال احداث یک باغ موزه بزرگ و فراملی برای خوزستان هستیم.

وی یادآور شد: ۶ میلیون راهیان نور به خوزستان می آیند که هر کدام اگر به موزه بازدید کنند بیاوریم آورده خوبی برای استان دارد و حتی اگر هر نفر تنها ۲۰ هزار تومان مبلغی را پرداخت کند خیلی خوب است.

مدیرکل حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس استان خوزستان عنوان کرد: توجه فرمانداری ها به شهدای گمنام ابلاغ کشوری است و باید گزارش های کمیته های خود را به شورای هماهنگی استانی گزارش بدهند.

سردار علیپور اضافه کرد: باید کمیته ای از دانشگاه تشکیل و تاریخ شفاهی نیروی انسانی هر شهرستان را بنویسد؛ کلیه سندها و مکاتبات ورودی و خروجی یا پایان نامه های در مورد دفاع مقدس نیز باید مستند شود.

وی با تأکید بر اینکه هر شهرستان باید یک یادمان شهدای گمنام هم راه اندازی کند، گفت: در خصوص نقش دولت فقط جهاد سازندگی ۱۷۰ مجلد ۱۰۰ صفحه ای را تدوین کرده است؛ راه آهن و بخشی از آموزش و پرورش نیز در حال تبدیل کردن است.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.