در حالی که بازرسان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی از دو روز پیش وارد شهر دومای سوریه شده‌اند تا آثار حمله شیمیایی انجام شده ادعایی و احتمالاً ادله و اسناد منشأ این حمله را کشف و گزارش کنند، آمریکا، انگلیس و فرانسه مصرانه خواهان صدور قطعنامه‌ای در محکومیت دولت سوریه هستند و بدین منظور پیش‌نویس جدیدی را به شورای امنیت ارائه داده‌اند.

خبرنگاران حمله شیمیایی ساختگی به دوما را افشا کردند

قدس آنلاین- در حالی که بازرسان سازمان منع گسترش سلاح‌های شیمیایی از دو روز پیش وارد شهر دومای سوریه شده‌اند تا آثار حمله شیمیایی انجام شده ادعایی و احتمالاً ادله و اسناد منشأ این حمله را کشف و گزارش کنند، آمریکا، انگلیس و فرانسه مصرانه خواهان صدور قطعنامه‌ای در محکومیت دولت سوریه هستند و بدین منظور پیش‌نویس جدیدی را به شورای امنیت ارائه داده‌اند.

در قطعنامه پیشنهادی قبلی این کشورها که در شورای امنیت با وتوی روسیه مواجه شد، آمریکا قصد داشت با استناد به اینکه دولت سوریه به پیمان منع استفاده از تسلیحات شیمیایی پیوسته است، ارتش این کشور را عامل حمله شیمیایی ادعایی در دوما معرفی کرده و دمشق را به نقض قطعنامه ۲۲۱۸ شورای امنیت و همچنین نقض معاهده منع استفاده از سلاح شیمیایی متهم کند.

آمریکایی‌ها همچنین خواستار دسترسی کامل و بدون قید و شرط بازرسان سازمان منع سلاح‌های شیمیایی و همکاری کامل دولت سوریه و ارائه تمامی اطلاعات نظامی و دسترسی به پایگاه‌های هوایی این کشور شده بودند.

بدیهی است که دولت سوریه آن هم در شرایط جنگی، چنین اطلاعات فوق سری و نظامی خود را در اختیار آمریکایی‌ها قرار نمی‌داد و همین امر کافی بود تا بهانه لازم را به واشنگتن بدهد تا حمله خود را به خاک سوریه توجیه کند. اما وتوی روسیه این دستاویز را از آمریکایی‌ها گرفت و در نهایت آن‌ها با مشارکت انگلیس و فرانسه دست به حمله‌ای زدند که هیچ توجیه و مجوز قانونی و بین‌المللی از سازمان ملل و شورای امنیت نداشت.

این در حالیست که جیمز ماتیس، وزیر دفاع آمریکا اسفند ماه گذشته در نشست خلع سلاح شیمیایی در پاریس اذعان کرده بود هیچ سندی که بتوانیم درباره حمله شیمیایی در سوریه ارائه کنیم، وجود ندارد.  

حالا اما با پیچیده‌تر شدن شرایط و افزایش فشارهای بین‌المللی بر این سه کشور به دلیل حمله اخیر خود به خاک سوریه، آن‌ها با تعدیل متن پیش‌نویس قطعنامه خود به دنبال جلب نظر مسکو به تصویب آن هستند. در متن پیشنهادی جدید، این سه کشور تنها به طور ضمنی استفاده از سلاح شیمیایی را بدون ذکر منشأ آن در روز مورد ادعا محکوم کرده‌اند. این درحالی است که نه فقط بازرسان سازمان منع تسلیحات شیمیایی تا کنون گزارشی از نتیجه تحقیقات خود در دوما منتشر نکرده‌اند که اطلاعات و کشفیات جدید نشانه‌های بیشتری از ساختکی بودن این حمله و نقش گروه‌های تروریستی در این صحنه سازی نمایان می‌کند.

کشف مواد شیمیایی تولید آلمان و انگلیس در دوما

ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز جمعه اعلام کرد در مناطق آزاد شده دوما پس از خروج عناصر تروریستی در توافق با دولت دمشق کانتینرهای حامل کپسول‌های گاز کلر ساخت کشور آلمان و بمب‌های شیمیایی تولید انگلستان دیده شده است.

پیش از آن نیز مسکو از کشف آزمایشگاه‌های تولید مواد شیمیایی در این منطقه خبر داده بود. نماینده روسیه در سازمان ملل همچنین از تشدید عملیات تروریستی گروه‌های مخالف سوریه در این مناطق علیه بازرسان سازمان ملل با هدف ایجاد وحشت و ممانعت از امکان تهیه گزارش این بازرسان و کشف واقعیت خبر داده بود.

خبرنگاران هم اثری از حمله شیمیایی پیدا نکردند

دیروز اما انتشار گزارش خبرنگاران یک شبکه تلویزیونی آمریکایی از دوما ضربه دیگری بر پیکر پروژه آمریکا در مورد حمله شیمیایی در دوما وارد کرد. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، خبرنگاران شبکه تلویزیونی «وان امریکن نیوز نت‌وورک» پس از بازدید از مناطق ادعایی حمله شیمیایی در دوما و بیمارستان این شهر و مصاحبه با کادر پزشکی و مردم این منطقه اعلام کردند هیچ اثری از حمله شیمیایی واقعی وجود ندارد و هیچ کس تأیید نکرد که حمله مورد نظر صورت گرفته است.

پیرسون شارپ، گزارشگر این شبکه آمریکایی نیز در توییتر خود با تأیید این موضوع نوشت: ۲۰ تیم خبری دیگر نیز همزمان در دوما به نتایج مشابهی رسیده‌اند.

با این وصف به نظر می‌رسد تلاش آمریکا، انگلیس و فرانسه برای تصویب قطعنامه‌ای در شورای امنیت برای فرار از تبعات و مسئولیت حمله خود به سوریه طراحی شده و یک برنامه فرار به جلو در برابر افشای ساختگی بودن حمله شیمیایی یا افشای انجام آن توسط تروریست‌هاست، حال آنکه سوریه قربانی مجازات پیش از محاکمه شده است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.