ساری- معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان جنگلها و مراتع کشور گفت: تاکنون در طرح تنفس جنگل ها موفق بودیم.

در طرح تنفس جنگل ها موفق بودیم / اختصاص ۴۰ میلیارد تومان برای صیانت از جنگل های شمال

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، ناصر حیدری پوری ظهر یکشنبه در مراسم تودیع و معارفه مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری از اختصاص ۴۰ میلیارد تومان از اعتبارات آبخیزداری برای صیانت از جنگل های شمال کشور خبر داد و اظهار کرد: برای زراعت چوب نیز اعتبارات خوبی اختصاص یافت.

وی با اشاره به اینکه با روند موجود می توانستیم بهره برداری از جنگل ها را ادامه دهیم، اضافه کرد: اقدامات کارشناسی به این نتیجه رسید که طرح تنفس از جنگل ها اجرایی شود و ثمرات این اقدام را در آینده خواهیم دید.

معاون آبخیزداری سازمان جنگلها و مراتع کشور با اعلام اینکه توقف حرکت ماشین آلات و عملیات بهره برداری و رفت آمدهای زائد انسانی در جنگل ها اتفاق مبارکی است، ادامه داد: در شرایط کنونی باید از تجربیات بومی استفاده کنیم و سایر کارکردهای جنگل ها را به منصه ظهور برسانیم.

نابودی مراتع، کانون های ریزگرد را رقم زد

حیدری پوری با بیان اینکه در دهه هفتاد در همین کانون های ریزگرد، مرتع درجه دو وجود داشت، این سوال را مطرح کرد که چه بلایی بر سرِ این مراتع آمده که به کانون ریزگرد تبدیل شده است.

وی عدم مدیریت صحیح بر منابع را عامل اصلی ریزگردها خواند و تاکید کرد: باید توجه بیشتری به مدیریت چرای دام ها داشته باشیم تا بلای خوزستان گریبانگیر سایر استان های کشور نشود.

معاون آبخیزداری سازمان جنگلها و مراتع کشور در ادامه رخداد سیل نکا در دو دهه گذشته را ناشی از اتفاقات نامبارک و نگاه نادرست به منابع طبیعی مازندران در گذشته خواند و گفت: منابع طبیعی و شرایط اقلیمی و آبی، جوابگوی نیازهای اکولوژیکی نیست و باید طرح های جدیدی برای برون رفت از این وضعیت را اجرایی کنیم.

حیدری پوری با تاکید بر اینکه باید اولویت ها مشخص و از بخشی نگری بپرهیزیم، خواستار تدوین درست استراتژی ها شد و اعلام کرد: خوشبختانه از ۹ اولویت اعلام شده از سوی مسئولین، دو مورد مربوط به منابع طبیعی بوده است.

وی اضافه کرد: اختصاص اعتبارات آبخیزداری از سوی صندوق توسعه ملی، اقدام شایسته و بزرگی بوده است.

حیدری پوری یادآور شد: باید با تلفیقی از اقدامات و عملیات، از شرایط خشکسالی عبور کرد.

معاون آبخیزداری سازمان جنگلها و مراتع کشور با اشاره به اینکه برای رسیدن به اهداف یابد با یکدیگر صمیمی تر باشیم، خاطرنشان کرد: متاسفانه صمیمیت میان زیربخش های مختلف، کم بوده است.

شاهد نهضت فرونشست در کشور هستیم

مدیرکل جدید منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری نیز در این مراسم گفت: متاسفانه شاهد نهضت فرونشست در کشور هستیم.

سیدمحسن موسوی تاکامی اظهار کرد: باید با احیا و توسعه منابع طبیعی از بحران عبور کنیم.

وی یکی از چالش های مهم مازندران را بحث زمین دانست و خواستار تثبیت مالکیت دولت بر عرصه های ملی و دولتی شد و تاکید کرد: این روند در دستور کار قرار دارد.

مدیرکل جدید منابع طبیعی و آبخیزداری مازندران منطقه ساری با اشاره به اینکه هم اکنون از آب های فسیلی که متعلق به قرن های گذشته است، استفاده می کنیم، یادآور شد: برای برون ‌رفت از مشکل خشکسالی باید منابع طبیعی را احیا و در جهت توسعه آن کوشید.

موسوی تاکامی، استفاده بهینه از سرمایه های انسانی را مهم دانست و خاطرنشان کرد: مدیرخوب باید دانش بنیان و اخلاق محور باشد و درصدد هستیم اخلاق را در سیستم های مدیریتی، نهادینه کنیم.

در پایان این مراسم از زحمات ستار بابایی مدیرکل قبلی منابع طبیعی مازندران منطقه ساری تجلیل و سید محسن موسوی تاکامی نیز بعنوان مدیرکل جدید معرفی شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.