یک روزنامه آمریکایی از تلاش کشورهای اروپایی برای آماده کردن پیش نویس ۴ سند در خارج از چارچوب توافق هسته ای ایران خبر داده است.

اروپایی‌ها ۴ سند برای همکاری با آمریکا جهت اصلاح برجام تهیه کرده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، کشورهای اروپایی پس از مذاکرات با دیپلمات‌های آمریکایی برای آنچه «اصلاح برجام» خوانده می‌شود چهار سند تدوین کرده‌اند که به شرح حوزه‌های همکاری طرفین می‌پردازد.  

  آخرین باری که امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا دیدار رو در رو داشته است مربوط به نشست سازمان ملل در ماه سپتامبر است. در آن دیدار رئیس جمهور فرانسه زمانی که دید ترامپ و هیئت همراهش هیچ برنامهای و هیچ گونه متن و یادداشتی در اختیار ندارند، واقعا گیج و سردرگم شده بود.

یک مقام فرانسوی درباره آن دیدار گفت: این نشست شبیه یک بحث خوب با یک رفیق بود. در پایان، شما واقعا نمیدانید چه معنایی دارد. ولی اکنون با گذشت مدت زمان بیشتری از دوره ریاست جمهوری ترامپ، شاید این روند تغییر کرده باشد.

ماکرون امروز دوشنبه وارد واشنگتن می شود، نخستین میزبانی رسمی ترامپ از یک رهبر خارجی با یک دستور کار مشخص. ایران مهمترین موضوع گفتگوهای ترامپ و ماکرون خواهد بود و سایر موضوعات مثل تجارت، تغییرات آب و هوایی، روسیه و کره شمالی و مقابله با تروریسم نیز در این دیدار مطرح خواهد شد.

ضرب الاجل آمریکا برای توافق هسته ای ایران ۱۲ ماه می است. ناکامی آمریکا و متحدان اروپایی اش برای دستیابی به مصالحه برای زنده نگه داشتن برجام، می تواند منجر به مهمترین انفصال بین قدرت های غربی طی دهه های اخیر شود.

مقام های رسمی که در مذاکرات آمریکا و اروپا شرکت داشتهاند به آسوشیتدپرس گفته‌اند پیشرفت مهمی در خصوص برطرف کردن نگرانی‌های آمریکا در برخی از حیطه‌های خارج از چارچوب برجام حاصل شده است. مفاد موسوم به «بندهای زوال‌پذیر برجام»،  قوانین راستی آزمایی آن،  محدودیت بر آزمایشهای موشک بالستیک ایران و توسعه آن و همین طور اتخاذ تدابیری برای مقابله با آنچه که فعالیتهای خرابکارانه تهران در سوریه و خاورمیانه عنوان شده است، حاصل گشته است. ۴ سند به طور پیش نویس آماده شده که به اعتقاد آنها می تواند واکنشی به انتقادات ترامپ باشد.

یک بیانیه کلی به همراه ۳ متن پیوست آماده شده است، این پیش نویس ها درباره ممانعت ایران از توسعه تسلیحات هسته ای فراتر از محدودیت هایی است که پس از ده سال منقضی خواهد شد؛ تحت فشار قراردادن آژانس بین المللی انرژی اتمی برای گسترش نظارت ها، و وعده دادن برای اعمال تحریم های شدیدتر در صورتی که ایران به سوی توسعه موشک های بالستیک قاره پیما حرکت کند.

نه ماکرون و نه کاخ سفید انتظار ندارند که ترامپ در جریان دیدار با رئیس جمهور فرانسه تصمیم نهایی را اتخاذ کند. این مطلب را مقام های هر دو کشور اعلام کرده اند. اروپایی ها به نوبه خود نگران آن هستند که رئیس جمهور آمریکا در نهایت تصمیم بگیرد توافق هسته ای را از بین ببرد حتی اگر وزارت خارجه اش توصیه دیگری را داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.