اصفهان- به منظور ارج نهادن به شهر تاریخی اصفهان و هویت‎های فرهنگی این دیار تاریخی از روزسوم اردیبهشت مصادف با ولادت شیخ بهایی، یک اتفاق وی‍ژه نیز در شهر اصفهان رقم می خورد.

توزیع عادلانه برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان در مناطق ۱۵ گانه/ ۱۸۰ عنوان برنامه در ۲۰۰ محله شهراجرا می‌شود

قدس آنلاین، گروه استان ها- راضیه کشاورز: از روز سوم اردیبهشت ماه «هفته فرهنگی اصفهان» آغاز و تا نهم اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت، دلیل این انتخاب علاوه بر روز ولادت شیخ بهایی، موقعیت طبیعی اصفهان و حضور گردشگران داخلی و خارجی در این دیار است.

با شروع این هفته فرهنگی برنامه های متنوعی در گوشه و کنار جهانشهر اصفهان اجرا می‌شود که توزیع عادلانه برنامه‌های فرهنگی و هنری در جای جای این شهر مورد تاکید مدیریت شهری اصفهان است.

 برای اطلاع از عناوین و چگونگی برگزاری برنامه های هفته فرهنگی اصفهان، گفتگویی را با «حمید دهقانی» معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

در هفته فرهنگی اصفهان چه اتفاقاتی در شهر رقم می خورد؟

هفته فرهنگی اصفهان از سوم تا نهم اردیبهشت ماه برگزار می شود و در این هفته برنامه های متنوعی شامل جشنواره های موسیقی، تئاتر خیابانی و محیطی و جشنواره های غذا برگزار می شود.

تلاش ما این است که در این دوره هفته فرهنگی اصفهان، متمرکز بر پتانسیل محلات شهر و خواسته های فرهنگی مردم باشیم.

در برنامه ریزی این رویداد تصمیم گرفتیم تمایز لازم برای برنامه های امسال نسبت به سالهای گذشته صورت گیرد، از این رو در جلسات فشرده چند نکته اساسی برای این راهبرد در نظر گرفته شد.

اول اینکه هدف مشخصی تعریف و بنا شد برنامه های هفته فرهنگی اصفهان ذیل این هدف برنامه ریزی شود تا تعمیق حس تعلق شهروندان به شهر افزایش یابد زیرا باور بر این بود که تعداد زیادی از شهروندان بسیاری از میراث فرهنگی و تاریخی شهر را نمی شناسند، از این رو در صدد برآمدیم تا در این دوره مردم شناخت بیشتری نسبت به مراکز فرهنگی داشته باشند.

همچنین تصمیم گرفته شد به عادلانه ترین شیوه ممکن در تمام مناطق ۱۵ گانه و ۲۰۰ محله شهر اصفهان برنامه ها برگزار شود تا نیاز نباشد بخشی از شهر برای استفاده از برنامه ها به بخش دیگری سفر کند.

در طول هفته فرهنگی اصفهان ۱۸۰ عنوان برنامه بزرگ و کوچک در ۲۰۰ محله شهر اصفهان برگزار می شود.

مناطق ۲، ۹، ۱۱، ۱۴ و ۱۵ شهرداری اصفهان جزو مناطقی هستند که در سال‌های قبل برنامه های کمتری در آنها اجرا می‌شد، در واقع با توجه به اینکه برنامه ها تبدیل به رویداد نشده بود، به چشم مردم نمی آمد.

اکثر ساکنان این مناطق برای بهره مندی از برنامه ها به مناطق ۱، ۳، ۴ و ۶ سفر می کردند، اما در چند ماه اخیر تلاش کردیم برنامه ها در مناطق ۲، ۹، ۱۱، ۱۴ و ۱۵  نبز پر رنگ تر باشد، اگر چه برنامه ها برای تبدیل شدن به رویداد نیازمند زمان است.

توزیع عادلانه برنامه‌ها از سوی شهرداری چگونه اتفاق می‌افتد؟

در برنامه ریزی‌ها جامعه شهری را به لحاظ طبقاتی به ۶ طبقه تقسیم بندی می کنیم از جمله طبقات پایین پایین، پایین، متوسط پایین، متوسط بالا، بالا و بالای بالا که در این میان اکثر مواقع طبقات پایین پایین و بالای بالا دیده نشده بودند.

در مدیریت جدید شهری اصفهان تلاش کردیم که برنامه ها، این بخش ها را نیز شامل شود، همچنین به لحاظ جامعه هدف سعی کردیم گروه هایی که کمتر دیده شده اند، از جمله افراد توانخواه، زنان بی سرپرست، کودکان اوتیسمی، کودکان بد سرپرست، در برنامه های هفته فرهنگی اصفهان حضور یابند.

امسال بین ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش توجه به این قشر صورت گرفته است.

پیگیر هستیم در دوره های بعدی در اتاق های فکری که برنامه ریزی می شود، از پیشنهادات افراد توانخواه، زنان بی‌سرپرست، کودکان اوتیسمی، کودکان بد سرپرست در برگزاری برنامه ها استفاده کنیم.

برنامه‌ها در ابعاد فرهنگی وهنری چگونه است؟

برنامه ها ذیل معاونت های فرهنگی، اجتماعی و ورزشی تعریف شده است که معاونت فرهنگی و هنری بیشترین تعداد برنامه ها را دارد.

برنامه های عمده هنری ۶۲ عنوان است که ۲۰ برنامه نمایش و اکران فیلم و ۱۰ نمایشگاه با موضوع معرفی مشاغل، برگزاری نمایشگاه سلامت و قلمکاری است. ۱۰ برنامه فرهنگی شامل موسیقی و نمایش های محیطی و خیابانی، جشن های کودکانه و برنامه های متنوع ورزشی در گذر فرهنگی چهارباغ اجرا می شود، در این محور همچنین ۱۰ برنامه اجتماعی در حوزه سلامت، فیزیک، هوای پاک، «هر گوشه هر کجا سلامتی برپا» برگزار می شود، تلاش شده موصوعات مختلف مدنظر قرار گیرد.

در انتخاب نوع برنامه‌ها شهروندان هم سهیم بودند؟

برای برگزاری برنامه های مختلف نظرسنجی هایی انجام و بر اساس آنها تحلیل هایی صورت می گیرد و برنامه ریزی انجام می شود.

شهروندان چگونه از جزییات برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان باخبر شوند؟

تلاش کردیم از طریق بیلبوردهای شهری، فرهنگسراهاو پیامک، اطلاع رسانی برنامه ها را انجام دهیم. در این فرصت از تمام شهروندان دعوت می کنم در برنامه های متنوع هفته فرهنگی اصفهان شرکت کنند تا به غنای برنامه‌ها افزوده شود.

آیا برنامه‌های هنری فقط در هنرسرای خورشید و تالار هنر اجرا می شود؟

قطعاً اکران و اجرای برنامه ها در دو مرکز جوابگوی نیازهای شهر دو میلیون نفری اصفهان نخواهد بود، از این رو در صدد گسترش برنامه های هنری در فرهنگسراها هستیم، اما تحقق این هدف تا حدودی زمانبر است.

برای پیشگیری از یکنواختی برنامه ها چه تدبیری اندیشیده شده است؟         

خلاقیت یکی از مباحث مهم در هر سازمان به خصوص در شهرداری اصفهان به شمار می رود. یکی از شاخصه های مدیران موفق این بوده که خلاقیت بیشتری داشته باشند، به همین منظور پیشنهاد شورای شهر برای چابک سازی سازمان فرهنگی و تفریحی، واگذاری بخشی از مراکز فرهنگی به بخش خصوصی است.

به جای واگذاری مراکز می توان دوره های آموزشی را به مؤسسات فرهنگی واگذار کنیم تا خلاقیت از سوی بخش خصوصی که نبض شهر را در اختیار دارد، انجام شود.  

نگاه مدیریت شهری به هنرمندان شهر اصفهان در سال ۹۷ چیست؟

هدف اصلی در مدیریت جدید شهری این است که هنرمندان محتوای برنامه ها را پُر کنند و شهرداری مجموعه های مورد نیاز هنرمندان را در اختیار هنرمندان قرار دهد.

هنرمندان می توانند برنامه های درخواستی خود را به معاونت فرهنگی و هنری شهرداری اصفهان ارایه کنند تا پس از انجام بررسی ها، مکان‌های فرهنگی مورد نیاز در اختیار آنها قرار گیرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.