اهواز- بدترین و ناسالم ترین زباله ها را می توان نوع عفونی دانست، زباله هایی که پیامد نشر آن در یک شهر چیزی فراتر از کثیفی و نازیبایی است.

کیسه های پاره زباله های عفونی در شهر اهواز

قدس آنلاین- گروه استانها- طیبه قاسمی؛ زباله اژدهای چند سری است که هر سرش را قطع کنی یکی دیگر  سبز می شود، اما چندش آور ترین و ناسالم ترین آن را می توان زباله های عفونی دانست، زباله هایی که پیامد نشر آن در یک شهر چیزی فراتر از کثیفی و نازیبایی است و اگر زباله های شهری یک معضل در خود دارند این زباله ها ترکیبی از بیماری های گوناگون را در خود جای داده اند که متاسفانه در اهواز به دلیل عدم وجود تفکیک زباله جدی گرفته نمی شوند.

حال کنار انتقال بیماری از زباله گوشه ای از شهر وجود زباله های عفونی به سواستفاده معتادان برای تهیه ابزار استعمال هم بدل شده که با وجود بغرنج بودن این مسئله شگفت این است که شهرداری آن منطقه مسئولیتی نمی پذیرد و دیگر متولیان قلم به دست نمی گیرند تا کار تفکیک زباله و سرو سامان دادن آن را با یک امضا فیصله دهند این که برای حل مشکلات شهری اهواز باید صبور بود درست؛ در جای دیگر آیا به این فکر کرده اند ویروس ها وقتی قرار است در شهر منتشر شوند منتظر دستور قضایی و امضا نمی مانند؟

بیماری ها تعارف ندارند یقه همه را می گیرند. شاید مناطقی از شهر به دلیل کم بضاعتی بیشتر و زودتر در خطر باشند اما بیماری «مین» نیست تا کسی از روی فدائیش رد شود و آسیب نبیند، این موجودات ریز یقه هر کسی را ممکن است بگیرد و مرگ آن فقط برای همسایه نیست که خوب باشد! مردم از زباله های عفونی در کوچه ها و حاشیه های شهر می نالند، که لازم است کسی برای آنها قدمی بردارد.

کیسه های جذاب برای معتادین

یکی از شهروندان اهوازی می گوید: بیست متری جنب حصیر آباد خیابانی هست که به خاطر وجود مطب های فراوان در اکثر مواقع پر است از کیسه های زباله عفونی که همیشه هم معتادان این کیسه را پاره می کنند تا از میان آن سرنگ بردارند حتی بسیاری از این معتادان زن هستند. از سوی دیگر شیشه های این زباله ها نیز مشتری های زیادی دارد و دیر اقدام کردن برای حمل آنها به این معضل دامن زده است.

عبدالمالک محمدی سطل های زباله را نشان می دهد و اضافه می کند: ببینید چقدر بی وجدانند با اینکه گاری زباله اینجاست زباله ها را کنار آن می گذارند، فقط چند ساعت بگذرد این مکان پر از معتاد می شود.

او از امنیت نداشتن خانواده ها نیز گله می کند و می افزاید: می توان گفت این خیابان از حالت مسکونی درآمده ضمن اینکه برای مطب ها هم چنین اوضاعی مناسب نیست حالا چرا این مراکز درمانی زباله های خود را بدون تفکیک و بی سرو سامان در محل رفت و آمد خود و بیمارهایشان می ریزند جای سوال دارد؟

بلاتکلیفی 

شهردار منطقه هفت از خبرنگار قدس آنلاین عکس هایی برای اثبات موضوع خواست، بعد از دریافت این عکس ها و گذشت یک هفته عنوان می کند: برای زباله های عفونی شهر یک نشست با مسئولان داشته و تذکرات لازم را داده ایم حل این معضل با ما نیست.

رضا ارشادی در پاسخ به اینکه شما شهردار آن منطقه اید چطور خود را مبرا می دانید؟ می گوید: باید با واحد پسماند هماهنگ شود ما با بهداشت و سازمان پسماند هماهنگ کرده ایم که نسبت به جمع آوری زباله های عفونی اقدام کنند اما آنها حاضر به بستن قرارداد نیستند و این جریان بلاتکلیف مانده است.

لزوم بستن قرارداد

در این رابطه ناظر عالی پسماند بیمارستانی در اهواز بیان می کند: کلینیک ها و مراکز درمانی باید نسبت به بستن قرارداد با ما اقدام کنند تا محل این کلینیک ها را بدانیم و به جمع آوری زباله های آنها بپردازیم.

محمد رضا عیوق با تاکید بر اینکه برای تمام کلینیک ها دعوت نامه فرستاده اند، تصریح می کند: از آنها خواسته ایم با ما قرارداد ببندند و حتی مراحل مختلفی هم طی کرده ایم، باید جایگاه های آنها مشخص باشد، تعداد آنها را بدانیم تا ماشین های جمع آوری را زیاد کنیم. البته ما با شهرداری قرارداد نمی بندیم.

او اضافه می کند: سازمان پسماند از این کار استقبال می کند و در مواردی هم شده مسئله را به دادگستری کشانده ایم تا کلینیک ها، آزمایشگاه ها و مطب ها را وادار به قرارداد با ما کنند؛ اگر قرارداد داشته باشیم هر روز این زباله ها را جمع آوری می کنیم.

امضا تفاهم نامه سامان دهی

رئیس بهداشت غرب اما یکی از معضلات کلانشهر اهواز را زباله های عفونی می داند که مربوط به مطب ها، بیمارستانها، کلینیک ها و پاراکلینیک ها هستند، و عنوان می کند: خیلی جاها از این لحاظ مشکل داشته اند با مداخلات ما سامان دهی شده و تفاهم نامه ای با نظام پزشکی و سازمان پسماند امضا کرده ایم تا به زودی جمع آوری شوند و با عملیات بی خطر سازی در همان سایت سازمان پسماند نصب شوند. با توجه دکتر کیخایی و پیگیری های بهداشت و پای کار آمدن سازمان پسماند امید داریم مشکل زباله های عفونی حل شود. مطمئن باشید در این رابطه برخوردهایی لازم صورت می گیرد.

حل ریشه ای معضل زباله

یکی از فعالان محیط زیست در این باره می گوید: در بحث زباله های عفونی مشکل از دو ارگان است که یکی از آنها بیمارستانها و خود سازمان بهداشت است ودیگری شهرداری ها، اگر زباله های عفونی جمع آوری و نابود شوند این پدیده به وجود نمی آید که معتاد بر سر کیسه های زباله عفونی برود. نه فقط این مکان حتی در کنار بیمارستان سینای کوت عبداله بسیاری از بچه ها زباله ها را بر می دارند و با کش، سرم ها، تیرکمان درست می کنند و این ها همه ضرر است و به نظر می آید این دو ارگان باید از ریشه به این معضل بپردازند.

سید عباس مشعشع با تاکید بر اینکه اگر انسان های یک جامعه بیمار باشند آن جامعه دچار آسیب می شود، ادامه می دهد: چنین جامعه ای هرگز به محیط زیست احترام نمی گذارد.

ویروس عفونی برای انتشار منتظر دستور نمی ماند

مشکل زباله های اهواز باید از بن و ریشه سامان یابد، کار تفکیک زباله سالهاست در شهر های دیگر انجام می شود چه رسد به کلانشهر ها، اهواز مسطح است! جای ریختن پسماندها را ندارد! متولیانش زیر بار امضای تعهداتشان نمی روند! من مسئول نیستم! اهوازتفکیک زباله ندارد! سفیره پر شده! قرارداد نداریم! و... هیچ کدام از این موارد دلیل موجهی برای شانه خالی کردن از مسئولیتی که خود پذیرفته اید و نسبت به مردم دارید، نیست؛ ویروس هایی که میان کیسه های زباله های عفونی می چرخند برای انتشار منتظر دستور نمی مانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.