همدان - مدیر کل تعاون ، کار ورفاه اجتماعی استان همدان گفت :صدور ۶۷۰ مجوز مشاغل خانگی در استان همدان صادر شد.

صدور ۶۷۰ مجوز مشاغل خانگی

به گزارش قدس آنلاین ، احمد توصیفیان با بیان اینکه بنده در معاونت کارآفرینی وزارتخانه بودم و به کارگروه‌های اشتغال اکثر استان‌ها رفته‌ام، اظهار کرد: در اکثر استان‌ها معاونین استاندار مباحث کارگروه را دنبال می‌کنند اما در استان همدان خود استاندار در کارگروه اشتغال حضور دارد که این مسئله بسیار ارزشمند است.

وی افزود: فرآیند کمیته اشتغال فراگیر روستایی به این صورت است که فرد در سامانه کارآ ثبت‌نام می‌کند و بعد از ثبت‌نام دستگاه اجرایی مسئله بررسی می‌کند که آیا با رسته‌ها مطابقت دارد یا خیر؟ سپس جریان وارد مراحل پرداخت تسهیلات و معرفی به بانک می شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با بیان اینکه سرانه تسهیلات به ازای هر شغل ۷۵ میلیون تومان در نظر گرفته شده است، عنوان کرد: تعداد طرح‌های سامانه کارآ (وام خوداشتغالی روستایی) ۱۰ هزار و ۷۰۰ طرح است که یک‌هزار و ۴۶ طرح مرتبط با استان همدان است و حدود ۱۱ درصد طرح‌هایی که در مرحله بانک است به این استان تعلق دارد.

وی با بیان اینکه در بحث پرداخت تسهیلات هم برخلاف برخی استان‌ها که مشکل دارند استان همدان وضعیت خوبی دارد، خاطرنشان کرد: ۳۹ میلیارد تومان تسهیلات روستایی در مرحله عقد قرارداد است که این به معنای آغاز به کار طرح‌هاست.

توصیفیان تصریح کرد: تعداد طرح‌هایی که در ۱۹ جلسه کمیته فنی روستایی مصوب شده ۹۶۱ طرح بوده و از نظر مبلغ تسهیلات مصوب ۳۶۸ میلیارد تومان معادل ۲.۵ برابر سقف تسهیلاتی که داریم را معرفی کرده‌ایم و از طریق کمیته به بانک‌ها ارجاع شده است.

وی با بیان اینکه در این حوزه تعداد ۳۷ طرح با مبلغ ۳۰ میلیارد تومان به مرحله عقد قرارداد رسیده است، بیان کرد: نرخ تسهیلات روستایی ۶ درصد است که یک سال مشارکت و یک سال تنفس دارد و طی پنج سال بازپرداخت می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان با اشاره به اینکه ۳۴۰ میلیارد تومان سهمیه اشتغال فراگیر استان است، یادآور شد: در مجموع ۳۰۲ میلیارد تومان طرح از حوزه اشتغال فراگیر ثبت‌نام داشتیم و ۴۷۷ طرح مصوب شده که از این تعداد ۷۹ طرح با مبلغ ۳۶ میلیارد تومان عقد قرارداد شده است.

وی افزود: اولین تسهیلات پرداختی کشور در استان همدان در تویسرکان انجام شد و اکنون هم به لحاظ تعداد طرح‌ها و هم مبلغ پرداختی رتبه یک یا دو را داریم و با کرمانشاه در رقابت هستیم که البته به سبب اعتبارات مرتبط با زلزله کرمانشاه بوده است.

به گفته توصیفیان، کل مبلغ تسهیلات عقد قرارداد شده استان در سال گذشته بالغ بر یک‌هزار میلیارد تومان بوده که از محل‌های مختلف خوداشتغالی، مشاغل خانگی، صندوق کارآفرینی، مکانیزاسیون کشاورزی و... بوده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تعداد کل آماری که در سامانه رصد شغلی ثبت شده ۲۰ هزار و ۷۰۰ نفر بوده و امیدواریم با این تسهیلات اشتغال‌محور افزایش بیشتری را طی ماه‌های آتی شاهد باشیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان در تشریح برنامه‌های هفته کار و کارگر اظهار کرد: فردا غبارروبی گلزار شهدا و سرکشی از خانواده شهدا برگزار می‌شود و روز دوم هفته کار و کارگر، همایش کارگران بسیجی در سالن شرکت برق و یک برنامه هم در سالن فجر شهرداری برگزار خواهد شد.

حضور معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در همدان

وی ادامه داد: روز جمعه به اتفاق کارگران در آیین سیاسی ـ عبادی نماز جمعه حضور خواهیم یافت و از بیانات یکی از مفاخر استان (دکتر محمدرضا سپهری معاون وزیر و رئیس موسسه کار تامین اجتماعی ) بهره‌مند خواهیم شد.

توصیفیان ادامه داد: به دنبال نشست با اعضای شورای شهر و شهرداری هستیم که مباحثی در زمینه شهر هوشمند و ایجاد سوغات‌سرا را دنبال کنیم.

وی افزود: سعی کردیم با توجه به راه‌اندازی فرودگاه و پرواز تهران نقل و انتقال همه میهمانان و مدعوان خود را از این طریق انجام دهیم که موجب تقویت این حوزه شود.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان گفت: روز شنبه پیاده‌روی بانوان کارگر و جلسه کارگروه اشتغال شهرستان رزن و بازدید و تجلیل از کارگران روستای کاج شهرستان رزن که تولیدکننده قاب عکس هستند را در برنامه داریم.

وی افتتاح پایگاه مقاومت بسیج در شهرک صنعتی بوعلی با حضور نماینده ولی فقیه در استان و مراسم جشن در مجموعه صنایع تبدیلی الوند را از دیگر موارد دانست و افزود: امسال در مراسم دیدار کارگران با مقام معظم رهبری پیگیری کردیم که سهمیه‌ای برای استان در نظر گرفته شود.

بازدید از شرکت فیلتر سرکان و تجلیل از زنان کارآفرین تویسرکان از دیگر برنامه‌هایی بود که توصیفیان ذیل برنامه‌های هفته کار و کارگر برشمرد و گفت: روز پایانی هفته برنامه «خدا قوت کارگر» در مجموعه نیروگاه مفتح و سیمان هگمتان برگزار می‌شود.

وی در تشریح طرح کارورزی اظهار کرد: بنابر این طرح مبلغ ماهانه ۳۰۰ تا ۳۵۰ تومان طی دو تا سه ماه به کارورزان پرداخت می‌شود تا فارغ‌التحصیلان بتوانند در محیط کار قرار بگیرند و اگر کارفرما آنها را جذب کند تا دو سال حق بیمه کارفرما را هم دولت پرداخت می‌کند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان ادامه داد: آمار کارورزی همدان در بحث آمار شغل ما لحاظ نشده است ضمن اینکه به سبب جدید بودن طرح، آمار آن سال گذشته ۲۰۰ نفر بوده و چندان بالا نیست.

وی افزود: نیت واضعان طرح کارورزی این بوده که فارغ‌التحصیلان از آزمایشگاه و محیط عملی که نداشته‌اند بهره‌مند شوند ضمن اینکه برای ممانعت از حذف نیروهای باتجربه قدیمی، جذب کارورز محدودیت و سقف دارد.

توصیفیان ادامه داد: بازدیدهای مستمر از این واحدها انجام می‌شود که قراردادها و پرداخت‌های کارورزان مناسب باشد ضمن اینکه مصوبه‌ای گذرانده شده که اگر کارفرما از کارگر برگ سفیدامضا گرفت که هر زمان خواست به عنوان تسویه شده ارائه دهد بنابر این مصوبه جدید قابل قبول نبوده و تا مستندات دال بر پرداخت نباشد هیأت‌های حل اختلاف تسویه را نمی‌پذیرند تا حق و حقوق کارگر از کارفرما پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: الان هر جا آگهی می‌دهند سابقه کاری نیاز است و دولت با طرح کارورزی به دنبال پر کردن این خلا بود و قرار است اگر بین ۶ ماه تا ۹ ماه کار کنند و کارآمد باشند جذب شوند یا حداقل سابقه لازم را دارا شوند همچنین این کارورزان مشمول قانون کار نیستند و تنها از نظر حوادث ذیل تامین اجتماعی هستند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.