۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۳
کد خبر: 597368

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به حضور وزیر نیرو در نشست کمیسیون، گفت: وزیر نیرو از تشکیل کارگروه "مقابله با خشکسالی" در دولت خبر داد.

تشکیل کارگروه "مقابله با خشکسالی" در دولت

به گزارش قدس آنلاین، سیدحسین نقوی‌حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست امروز (سه‌شنبه ۴ اردیبهشت‌) این کمیسیون که با حضور وزیر نیرو و معاونان وی در حوزه آب تشکیل شد، گفت: رئیس کمیسیون امنیت در ابتدای این نشست بر ضرورت مدیریت آب و ترسیم چشم‌انداز روشن برای آینده کشور تأکید و  اظهار کرد که این موضوع به قدری مهم بود که جلسه کمیسیون به آن اختصاص یابد.

وی ادامه داد: رئیس کمیسیون همچنین معتقد است که امنیت کاهش نزولات آسمانی، تغییر مکانیزم آبیاری در کشاورزی، هدر رفت آب در شبکه، شیرین کردن آب در حوزه آب شرب از دریاها، رودخانه‌های مرزی و تاثیر آن بر داخل کشور، اجرای برخی پروژه‌ها  در ترکیه از جمله مسائل مطرح در این حوزه است که باید به آن توجه کرد.

نقوی حسینی یادآور شد: اردکانیان در این جلسه گفت که امروز یکی از روزهای عطف در فعالیت‌های وزارت نیرو محسوب می‌شود چون اینجانب امروز توفیق شرفیابی خدمت مقام معظم رهبری داشتم و از رهنمودهای بسیار دقیق، فنی و کارشناسی ایشان بهره‌مند شدم.

وی گفت: وزیر نیرو تأکید داشت که نباید مسائل و مشکلاتمان را در پشت بارش‌های کم پنهان شود. عدم مصرف درست از آب و انرژی یکی از مهم‌ترین مشکلات ماست. وزارت نیز همه توان خود را جهت تامین آب و انرژی به کار می‌گیرد. جلوگیری از خروج آب از کشور، تسریع در اجرای شبکه‌های آبیاری و آبرسانی، شیرین کردن آب، مطالبه آب‌های ژرف، جلوگیری از هدر رفتن آب از موضوعات پیش روی ماست اما اگر مصرف درست آب را مدیریت نکنیم، هیچ یک از این راه‌ها کمکی به ما نمی‌کند. ‌اگر با روش‌های فعلی مصرف آب، تلاشی برای تامین منابع آب جدید کنیم نه تنها پاسخگو نخواهد بود، بلکه مشکلات بیشتر خواهد شد.

نقوی حسینی افزود: وزیر نیرو اظهار کرد که هفت میلیارد مترمکعب آب شرب مصرف م‌ شود و ۴ میلیارد و سیصد میلیون مترمکعب فاضلاب داریم که در حال حاضر حدود سه میلیارد مترمکعب آن هدر می‌رود و به منابع زیر زمینی و آب شرب لطمه وارد می‌کند. این فاضلاب مطمئن‌ترین آب جهت تامین آب بخش صنعت است. باید نظام و دولت همه همت خود را بکار بگیرند این سه هزار میلیارد مترمکعب فاضلاب را جمع و کنترل کنیم. نکته دوم اینکه کارگروهی برای سازگاری با کم آبی در دولت تشکیل شده ة اسم آن را "مقابله با خشکسالی" گذاشتیم.

وی ادامه داد: بر اساس اظهارات وزیر نیرو، هوا هر ده سال دو درجه گرمتر شده و طی ۵۰ سال گذشته در هر سال یک میلیمتر از بارش‌ها کم شده؛ بنابراین باید برای سازگاری با کم آبی برنامه داشته باشیم و لازم  است بازنگری جدیدی در نوع و شیوه مصرف آب  در حوزه کشاورزی و شرب داشته باشیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی عنوان کرد: اردکانیان یادآور شد که ما در سال ۹۶ حدود ۵۵ هزار مگاوات برق در پیک مصرف، مصرف کردیم. برای سال جدید حدود پنج هزار مگاوات هم به آن اضافه می‌شود. می‌توانیم کاری کنیم پنج هزار مگاوات صرفه‌جویی رخ دهد. ما در وزارت نیرو برای جزئیات کار برنامه‌ریزی کردیم که در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت به آن دست یابیم، معتقدیم می‌توانیم کار را مدیریت کنیم.

نقوی حسینی گفت: اردکانیان با اشاره به اینکه نظام شرکتی وزارت نیرو کارگشا بود اما حالا با مصوبه مجلس همه درآمدهای آب و برق به خزانه می‌ریزد و در غالب تخصیص اعتبارات عملی خواهد شد، افزود: بنابراین مشکلات ما در حوزه مالی- اعتباری بیشتر خواهد شد. اگر با خاموشی در تابستان امسال روبه رو شویم به همین دلایل است. ما هنوز ریالی نتوانستیم بگیریم. با وضع موجود و اعتبارات آبرسانی شهری و روستایی، طرح‌های فاضلاب، سد و شبکه ۲۶ سال طول می‌کشد تا تکمیل شود. البته این به معنای ناامیدشدن نیست، بلکه به همین وضعیت اتفاقاتی خوبی رخ خواهد داد. همه شرایط ایجاب می‌کند با مدیریت مصرف شیوه مصرف آب و انرژی اصلاح شود.

وی یادآور شد: در ادامه جلسه همکاران عضو کمیسیون اظهارنظرهایی داشتند که نقوی حسینی، ذوالنوری، کواکبیان، رحیمی، نجفی خوشرودی، صفاری نطنزی، کریمی قدوسی، رضایی، نوریان، دهقانی، نانواکناری، برومندی دیدگاه ‌ای خود را مطرح کردند.  

نقوی حسینی اضافه کرد: در ادامه نشست نیز مجددا اردکانیان افزود که ما راهکار داریم ولی اعتبار می‌خواهد. اردکانیان گفت که بنده معتقدم بحران‌های بزرگ‌تر از بارش کم در پشت این قضایا وجود دارد که باید آن‌ها را حل کنیم. اگر مرجعیت کارشناسی به وزارت نیرو برگردد آن زمان، باید حرفی که این وزارت نیز در حوزه آب می‌زند، ‌ حرف آخر باشد.

سخنگوی کمیسیون گفت: در پایان جلسه بروجردی رئیس کمیسیون این جلسه را جمع بندی کرد و اظهار داشت که فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف آب به طور جدی باید پیگیری و مردم به مشارکت دعوت شوند. همچنین مصرف بهینه و فرهنگ‌سازی در مدارس دنبال شود. از سوی دیگر فرهنگ اسلامی در مصرف آب مورد استفاده قرار گیرد و قنات‌ها احیا شود.

وی ادامه داد: باید برنامه روشنی برای مهار آب‌هایی که از کشور خارج می‌شود و مهار آب‌های مرزی در نظر گرفت. همچنین طرح عملیاتی و زمان‌بندی شده از برنامه شیرین کردن آب دریا ارائه شود و مطالعه و اجرای استفاده از آب‌های ژرف در دستور کار قرار گیرد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار داشت: تسریع در اجرای احداث سدها در مناطق پرآب، مدیریت علمی و دقیق مصرف آب در حوزه کشاورزی، مدیریت مصرف آب در بخش های کشاورزی با رعایت حفظ محصولات استراتژیک، اجرای کامل طرح کاشت با برقی کردن بسیاری از بخش‌های صنعتی و مصرفی که آب مصرف می‌کند و تهیه سند ملی آب از بعد امنیت ملی و سیاست خارجی از جمله مواردی بود که رئیس کمیسیون بر آن تأکید داشت.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.