سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به ایستگاه اختتامیه رسید و برگزیدگان این رویداد بزرگ قرآنی با دریافت جوایز و دفتری از خاطرات به یادماندنی، به کشورها و شهرهای خود بازمی‌گردند.

صدای قاریان به مردم نرسید

قدس آنلاین- سی و پنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران به ایستگاه اختتامیه رسید و برگزیدگان این رویداد بزرگ قرآنی با دریافت جوایز و دفتری از خاطرات به یادماندنی، به کشورها و شهرهای خود بازمی‌گردند.

اکنون مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورمان پس از ۳۷ سال برگزاری، به جایگاه شایسته‌ای در جهان دست یافته و آثار چشمگیری هم بر جای گذاشته است و می‌توان گفت از لحاظ وسعت و کمّیت برگزاری در صدر مسابقات قرآنی جهان قرار دارد. اما کیفیت برگزاری مسابقات هم بسیار مهم است؛ هزینه‌های سنگین برگزاری مسابقاتی با ۳۰۰ مهمان از ۸۰ کشور جهان، وقتی بیشترین فایده را نصیب کشورمان و البته جهان اسلام می‌کند که به عنصر «کیفیت» هم به اندازه کمیت اهمیت داده شود.

* استقبال سرد مردم از مسابقات

این دوره از مسابقات قرآن از جهت تنوع در رشته‌ها و بخش‌های مختلف از جمله بخش‌های قرائت و حفظ برای بانوان، آقایان، بخش ویژه طلاب، بخش خطابه قرآنی و همچنین نمایشگاه‌های جنبی و...، بزرگترین دوره برگزاری مسابقات بوده و شاید به همین دلیل، امسال محل برگزاری مسابقات از سالن سران کشورهای اسلامی به مصلای بزرگ تهران منقل شده است.

آنچه از گزارش‌های رسانه‌ها در بخش‌های مختلف مسابقات پیداست، امسال استقبال مردم از این رویداد بزرگ قرآنی کمتر از سال‌های گذشته بوده و در بسیاری مواقع بخصوص در نوبت‌های صبح، برگزاری مسابقات با سردی و سالن‌های خالی یا کم جمعیت همراه بوده است. هم مردم و هم کارشناسان، بخصوص قاریان قرآن متفق‌القول معتقدند که ضعف تبلیغات در مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، کاملاً آشکار است.

این ضعف، هم درفضای مجازی، هم تبلیغات محیطی و هم در تبلیغات رسانه‌ای بخصوص در رسانه ملی که از بینندگان زیادی هم برخوردار است بشدت دیده می‌شد.

* فضای قرآنی در کشور حاکم نیست

استاد سعید پرویزی، رتبه برتر رشته قرائت در سال گذشته که امسال نیز تلاوتش، طلیعه مراسم افتتاحیه بود در گفت و گو با خبرنگار ما می‌گوید: به رغم زحماتی که در برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن در کشورمان کشیده می‌شود، متأسفانه فضای قرآنی به آن اندازه در کشور حاکم نیست و این امر هم به دلیل نبود تبلیغات مناسب در کشور است و هم کوتاهی برخی مسئولان در طول سال و بخصوص روزهای منتهی به برگزاری مسابقات.

شما در کشوری مانند مصر، برگزاری جلسات قرآنی را با رونق فراوان و حضور گسترده مردم در کوچه و خیابان‌ها می‌بینید و این شور و اشتیاقی است که در سال‌های گذشته در کشور ما نیز با درجات کمتر وجود داشت. اکنون اما این استقبال از محافل قرآنی خیلی کم شده و به نظر من این موضوع نیاز به آسیب‌شناسی دارد.

* مستمعان، قاریان را بر سر ذوق نیاوردند

استاد وحید نظریان قاری ممتاز کشورمان نیز با اشاره به سردی حاکم بر سالن‌های برگزاری مسابقات می‌گوید: این فضای سرد و شمار اندک مستمعان در سالن‌ها بر روی تلاوت قاری اثر منفی می‌گذارد زیرا قاری قرآن و شنوندگان تلاوت از انرژی متقابل یکدیگر استفاده می‌کنند و معنای قرائت مجلسی نیز همین است.

نظریان در گفت و گو با ایکنا با انتقاد از کیفیت صوت پایین و اشکال در سیستم صوت سالن برگزاری مسابقات می‌افزاید: یکی از مهمترین شرایط برای قاری، استاندارد بودن سیستم صوت است و اگر قاری بخوبی صدای خودش را نشنود و کیفیت صدا پایین باشد نمی‌تواند طرح قرائتش را بخوبی اجرا کند و توانایی‌هایش را جلوه‌گر سازد. این مشکلی بود که دیگر قاریان هم از آن گلایه داشتند. در حالی که هزینه‌های زیادی صرف برگزاری مسابقات می‌شود اصول اولیه‌ای از جمله سیستم صوت نباید در مسابقاتی در این سطح، مشکل داشته باشد.

* کم‌توجهی مسئولان به قرآن کریم

نظریان همچنین با اشاره به محفلی که هفته گذشته در سلیمانیه عراق داشته، می‌گوید: هفته قبل برای اجرای محفل قرآنی به سلیمانیه عراق دعوت شده بودم و چیزی که برای من خیلی جالب بود، تبلیغات رسانه‌ای آن‌ها برای یک محفل قرآنی بود که شبکه‌های تلویزیونی به تبلیغ یک محفل می‌پرداختند. تازه این فقط یک محفل بود، نه مسابقات بین‌المللی! آن‌ها مثل ما به شبکه قرآن اکتفا نمی‌کنند و برنامه‌های قرآنی‌شان را در تمام رسانه‌ها تبلیغ می‌کنند، تا جایی که سالن چند هزار نفری محل برگزاری محفلی که قرار بود در آن تلاوت کنم، مملو از جمعیت بود و جای خالی پیدا نمی‌شد، اما در اینجا که مسابقات بین المللی است و نمایندگان بیش از ۸۰ کشور دنیا در آن شرکت می‌کنند، استقبال عمومی مردم ضعیف است و باید خیلی بیشتر از این جمعیتی که به مصلی آمده در این مسابقات حضور می‌داشتند. این موضوع باعث می‌شود تا در روزهای آخر مسابقات، انرژی زیادی برای اجراکنندگان وجود نداشته باشد.

وی در ادامه، کم‌توجهی مسئولان را دلیلی بر کم شدن استقبال مردم نسبت به مسابقات قرآن برمی‌شمارد و می‌افزاید: احساس می‌شود به‌جز عده خاصی از مسئولان که متولی امور قرآنی کشور هستند، سایر مسئولان دغدغه قرآنی ندارند، زیرا اگر دغدغه کار قرآنی در کنار کارهای دیگر وجود داشته باشد، نتیجه‌ای را غیر از این خواهیم دید. با اینکه سال به سال مراسم بهتر برگزار می‌شود، اما استقبال از آن رو به کاهش رفته است. البته به‌جز مسئولان، حضور خود جامعه‌ قرآنی نیز کمرنگ است و باید ببینیم چرا به اینجا رسیده‌ایم.

* تبلیغات خوب قرآنی در کشورهای دیگر

علی اصغر شعاعی، قاری بین‌المللی کشورمان هم با تأکید بر اینکه یکی از مهم‌ترین دستاورهای مسابقات، احساس شکوه و عزت مسلمانان حول محور قران کریم است، می‌گوید: برای بهره‌مندی بیشتر مردم از این رویداد معنوی، باید تبلغیات مسابقات در شهرها زیاد باشد اما ما چنین چیزی را متأسفانه در مورد تمامی بخش‌های مسابقات در تهران و دیگر شهرها نمی‌بینیم. در بیشتر مسابقات بین‌المللی برد رسانه‌ای ضعیف است و مسابقات از شبکه‌های اصلی صدا و سیما پخش نمی‌شود. مردم نیز عموماً اطلاعی از برگزاری مسابقات ندارند، بلکه بیشتر نخبگان و خواص در جریان قرار می‌گیرند. باید از ظرفیت فراوان فضای مجازی، تبلیغات محیطی در شهرها و نیز ظرفیت رسانه ملی در همه ابعاد بهره گرفت.

وی با اشاره‌ به خاطره‌ای از کشور مالزی تصریح می‌کند: بنده از طرف سازمانی به مسابقات مالزی اعزام شده بودم. وقتی در خیابان‌های مالزی از مسابقات می‌پرسیدم همه مردم در جریان بودند. البته پلاکارد و بنر زیادی نیز در سطح شهر نبود، اما اطلاع‌رسانی به شکل دیگر صورت گرفته بود. به نظرم ضعف‌های این زمینه باید برطرف شود و از ماه‌های قبل، تبلیغات و اطلاع‌رسانی شروع شود. در دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه، تبلیغات بیشتری باشد و همزمان با آن، برنامه‌های جانبی نیز در استان‌ها برگزار شود که می‌توان به برگزاری نمایشگاه‌های قرآنی و مسابقات قرآنی حتی ویژه کودکان پرداخت و گفت که مناسبت این نمایشگاه مسابقات بین‌المللی قرآن است.

* درخشش نمایندگان ایران در سی‌وپنجمین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن

آخرین مرحله از رقابت‌های مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران در حالی به پایان رسید که متسابقین در بخش قرائت، روز سه‌شنبه تا لحظات ملکوتی اذان مغرب به افق تهران در حال رقابت بودند.

اگرچه تا لحظه تنظیم این خبر، نفرات برگزیده سی و پنجمین دوره این مسابقات اعلام نشدند اما گزارش خبرنگار ما حاکی از گمانه‌زنی‌هایی است که نامزدهایی را برای رتبه‌های برتر در رشته‌های حفظ و قرائت، مشخص می‌کند.

بر اساس این گزارش در بخش قرائت قرآن کریم از بین ۱۰ نامزد از کشورهای ایران، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، فلیپین، مالزی، لبنان، پاکستان، مصر، اندونزی و پس از ارائه تلاوت‌هایی که از ساعت ۱۶ تا ۲۰ به طول انجامید، سید مصطفی حسینی از ایران، علیرضا رضایی از افغانستان و حسن کانسی از پاکستان موفق شدند با ارائه قرائت‌هایی فنی‌تر، نام خود را برای انتخاب رتبه برتر این رشته پررنگ‌تر کنند. در این بخش، احمد محمود محمد قاری مصری برخلاف انتظار، بسیار ضعیف ظاهر شد و انور حاسیم از مالزی نیز تلاوت قابل قبولی داشت. این در حالی است که سطح عمومی قاریان این رشته در این دوره از رقابت‌ها پایین‌تر از حد انتظار بود.

در بخش حفظ نیز مصطفی اصفهانیان از ایران، محمدرشاد عبدالسمیع عزیز از مصر و احسن اله ابوالهاشم از بنگلادش بهتر ظاهر شدند و بخت بیشتری برای کسب رتبه برتر این بخش را دارند.

در بخش حفظ خواهران نیز به احتمال زیاد یکی از نمایندگان ایران، بنگلادش یا افغانستان، حائز رتبه برتر خواهد شد.

همچنین برگزیدگان دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن طلاب که در حاشیه سی و پنجمین مسابقات بین‌المللی قرآن برگزار شد، تجلیل شدند.

دومین دوره از مسابقات بین‌المللی طلاب حوزه‌های علمیه سراسر جهان در حالی به پایان رسید که نمایندگان کشورمان درخشیدند و در دو رشته عنوان نخست را کسب کردند.

در این دوره محمد زاهدی از ایران، علی حسن عبدالاعلی از عراق و محمدرضا نوری از افغانستان در رشته قرائت و مفاهیم، محمود نوروزی از ایران، احمد یسری محمد از مصر و محمد تیجانی از غنا در رشته حفظ کل قرآن و مفاهیم و حسان محمد ولید برکات از سوریه، ماجد وشلی از یمن و احمد غرباوی از ایران در رشته خطابه قرآنی مقام‌های اول تا سوم را به دست آوردند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.