حضور هواپیما و بالگرد آمریکایی در پنجم اردیبهشت سال ۵۹ برای آزادی ۵۳ گروگان در آسمان ایران و حضور ۶ هواپیما و بالگرد در طبس و وقوع توفان شن، باعث به هلاکت رسیدن شماری از نیروهای آمریکایی در صحرای طبس و شکست عملیات آنان شد. خاطره حمله وحشیانه ناو آمریکایی وینسنز به هواپیمای مسافربری ایران و تشدید دشمنی‌های آمریکا با ملت ایران به بهانه پرونده هسته‌ای همه و همه موجبات برگزاری جشنواره شعر و موسیقی ضد آمریکایی «طبس» را در تیر ماه ۹۱ توسط دفتر مطالعاتی جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی‌ فراهم کرد.

«مرگ بر آمریکا» به زبان شعر و موسیقی

قدس آنلاین-همین اتفاق باعث شد که بعد از سال‌ها و البته فعالیت‌های هنری مختلف از جمله شعر و موسیقی ضدآمریکایی در سال‌های بعد از انقلاب، دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی‌ را به فکر برگزاری چنین جشنواره‌ای آن هم با هدف همراهی هنرمندان با مردم در اعتراض به ظلم و استکبار آمریکا در همه نقاط جهان بویژه ایران بیندازد.

دومین دوره از این جشنواره هم در مرداد ۹۵ و به دنبال جبران نبود موسیقی حماسی و ضدّ استکباری در این سال‌ها و درواقع با اشاره به تأثیرگذاری ابزارهای فرهنگی از جمله شعر و موسیقی در میان ملت‌ها بخصوص جوانان یک کشور برگزار شد تا از این طریق گامی‌ در جهت معرفی و رشد هنرمندان ارزشی در عرصه‌های شعر، موسیقی و سرود برداشته شود.

در واقع هدف دست اندرکاران و برگزار کنندگان جشنواره ضد استکباری طبس، معرفی و عرضه موسیقی فاخر ضد استکباری و تولید و حمایت از آن بوده است؛ موسیقی فاخری که بشود از این راه به گوش دنیا رساند. این جشنواره تلاش دارد تا از این طریق، فضای مبارزه در هنر انقلاب را زنده نگه دارد و هنر مبارزه‌گر انقلاب عرصه‌ای برای این موضوع باشد که ملت ایران بیشتر از سایر ملت‌های جهان در مقابل نظام سلطه گر آمریکا ایستاده است.

در این دو دوره که از عمر این جشنواره می‌گذرد در این جشنواره در بخش‌هایی چون موسیقی، شعر شامل فولکلور، پاپ و سرود و بخش‌های نماهنگ، ترانه توانسته چهره‌ها و آثار زیادی را به دنیای موسیقی و شعر معرفی کند.

وقتی کاخ سفید دیده شد

علی نصیرنژاد یکی از این افراد است که در بخش موسیقی پاپ در دومین دوره این جشنواره حائز رتبه برتر شده است. وی در خصوص راه یابی اثرش به نام «من و کاخ سفید یهویی» و آشنایی‌اش با این جشنواره می‌گوید: تقریباً یک اتفاق و البته لطف یک دوست باعث آشنایی من با این جشنواره و البته راه‌یابی این اثر به «جشنواره طبس» شد.

به پیشنهاد یکی از دوستان برای تولید یک کار طنز مشغول شدم. کار برای یک مؤسسه فرهنگی بود که سفارش موزیک طنز ضداستکباری داده بود. برای شروع هم چند متن ترانه و شعر فرستادند که به نظرم کارهای خوبی نبود و چنگی به دل نمی‌زد. البته منظورم این نیست که ترانه این کار خیلی عالی است ضمن اینکه من هم ترانه سرا نیستم که بخواهم از این کار تمام قد دفاع کنم. بعد گفتیم بیاییم خودمان ترانه را هم تولید کنیم. احساس کردم که شاید بتوانم این کار را انجام دهم چون قبل از این یک اثر جدی دیگر ساخته بودم که همه کارهایش با خودم بود. تصمیم گرفتم ترانه هم از خودم باشد.

نصیرنژاد اضافه می‌کند: در مرحله میکس و مستر بودم که کار را برای یکی از دوستان فرستادم که در موردش نظر بدهد. او وقتی کار را شنید آن قدر خوشش آمد که گفت اثرت را برای جشنواره ضد استکباری طبس بفرست و حقیقت این است که اصلاً فکر نمی‌کردم که این اثر پذیرفته و دیده شود. در واقع حضور من در این کار و دیده شدن اثرم یک شانس بزرگ بود که اصلاً برایم قابل پیش بینی نبود.

وی می‌افزاید: اینکه بیش از ۲۰۰ اثر به جشنواره رسیده بود و بعد از من خواسته شده بود که برای اجرا در هنگام برگزاری جشنواره حضور داشته باشم، کمی ‌هیجان ماجرا را بیشتر می‌کرد.

نصیرنژاد در توضیح لزوم برگزاری این جشنواره معتقد است: در واقع این جشنواره بعد از آزمون موفق «حامد زمانی» و به منظور شناخت وحمایت استعدادهای موسیقی انقلاب و در جهت فراهم کردن مکانی متمرکز برای آشنایی خواننده‌های انقلابی با هم تشکیل شد. البته تا جایی که من می‌دانم، برنامه‌های بزرگ تری هم برای این جشنواره داشته‌اند که هنوز اجرایی نشده است.

به نظرم این جشنواره یکی از معدود پناهگاه‌های خوانندگان انقلابی است که امیدوارم از این طریق آثاری که در این زمینه ساخته می‌شود بخوبی دیده و شنیده شوند.

وی درباره لزوم پرداختن به موضوعات سیاسی اجتماعی در موسیقی چنین می‌گوید: به نظرم هنر به خاطر جذابیت‌هایی که دارد، بخوبی می‌تواند روی مخاطب تاٌثیر بگذارد و همچنین وسیله بسیارخوبی برای انتقال مفاهیم و اطلاعات به مخاطبان است. پس طبیعتاً نمی‌شود به راحتی این ابزار را نادیده گرفت. کسی مثل «حامد زمانی» بود که این جاده را برای علاقه مندان باز کرد. البته خوشبختانه بعد از آن هم خواننده‌های ارزشی زیادی آمدند و امیدوارم این راه همچنان ادامه پیدا کند تا موسیقی انقلابی و مردمی ‌از این مظلومیت در آید و ابزاری شود برای انتقال اهداف انقلاب.

یک جشنواره پویا و به روز

حسین نصیری شرکت کننده برتر دوره دوم برگزاری جشنواره طبس است که با دو اثر «بیتالمقدس» و «به پاخیز فلسطین قهرمان» در بخش سرود حائز رتبه شده است.

وی در خصوص آشنایی‌اش با این جشنواره توضیح چنین می‌گوید:من سال‌هاست که در حوزه سرود فعالیت می‌کنم و تاکنون رتبه‌های زیادی را هم دریافت کرده‌ام، اما آشنایی من با این جشنواره از آن جا شروع شد که من در محضر استاد ارزم در حسینه هنر تمرین می‌کردم و در آنجا با مسئولان جشنواره آشنا شدم و آثارم را برای حضور در جشنواره طبس ارسال کردم. به نظرم برگزاری این جشنواره به پویایی گروه‌ها در خصوص به روزبودن مسائل، کمک می‌کند و روح سلحشوری و دشمن‌ستیزی را به جامعه القا می‌کند. این جشنواره با توجه به ماهیت و دغدغه‌ای که دارد در همین یکی دو دوره توانسته رسالت خود را به انجام برساند که من امیدوارم درسال‌های بعد همچنان ادامه داشته باشد و بتواند اهدف خود را محقق کند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.