رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس، بتازگی از نامه این کمیسیون به رئیس‌جمهور برای یافتن راهکارهایی جهت کاهش تأثیر نرخ ارز بر تولید سخن گفته است.

همنوایی مجلس با کارآفرینان برای کنترل شوک ارزی

قدس آنلاین-رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس، بتازگی از نامه این کمیسیون به رئیس‌جمهور برای یافتن راهکارهایی جهت کاهش تأثیر نرخ ارز بر تولید سخن گفته است.

به گفته حمیدرضا فولادگر تصمیم دولت برای تک‌نرخی کردن قیمت ارز برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز، مناسب بود، اما به تولید ضربه وارد کرد.

این نماینده با اشاره به اینکه نرخ ارز در بودجه امسال طبق مصوبه مجلس، ۳۸۵۰ تومان است، از بروز مشکلات برای برخی تولیدکنندگان سخن گفته است که بنا به این مصوبه مجلس برای تهیه مواد اولیه‌شان، با نرخ ارز ۳۸۵۰ تومانی گشایش اعتبار کرده‌اند، اما طبق تصمیم جدید بانک مرکزی، به یک باره با نرخ ارز ۴۲۰۰تومانی مواجه شده‌اند، مسئله‌ای که تأثیرات منفی بر قیمت کالاها و تولیدات آن‌ها خواهد داشت.

*واکنش صنعتگران

هر چند این نماینده مجلس تأکید کرده است که بررسی مقدار تفاوت نرخ ارز و تأثیر آن بر تولید را در دستور کار جلسات مداوم کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی قرار داده‌اند و تا حصول نتیجه، آن را پیگیری می‌کنند، اما مهدی کاملان کارآفرین نمونه و مدیرعامل بزرگ‌ترین تولیدکننده چینی مظروف در خاورمیانه می‌گوید که تلاطم ارزی روزهای اخیر جدا از تصمیمات بهارستان، ضربه زدن بر پیکر تولید را آغاز کرده است.

این کارآفرین برتر و تولید کننده کالای صادرات محور در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره تأثیر نوسان‌های ارزی اخیر بر تولید گفت: نه تنها ارز، بلکه نوسان قیمت طلا که جزو مواد اولیه ما محسوب می‌شود نیز در روند تولید و قیمت تمام شده محصولات تأثیر منفی گذاشته، با توجه به اینکه بخشی از مواد اولیه ما وارداتی است، هر گونه بی ثباتی اقتصادی و ارزی منجر به اخلال در فرایند تولیدمان می‌شود. ما دو ماه است که نمی‌توانیم تصمیم درستی درباره واردات بگیریم و حتی یک برنامه ریزی کوتاه مدت داشته باشیم، با افزایش قیمت ارز دو برابر نرخ‌های قبلی برای مواد اولیه هزینه کردیم و قیمت تمام شده ما نیز تغییر کرده است.

رئیس هیئت مدیره توس چینی که به صورت غیرمستقیم ۳۰۰۰ نفر از مجموعه تولیدی وی امرار معاش می‌کنند، تصریح کرد: مسئله ارز خطرناک‌ترین وسیله است که  نباید به هیچ عنوان بازیچه قرار بگیرد؛ چون تولید کننده در میدان رقابتی تلاش می‌کند خودش را با مقررات حاکم وفق دهد، اما با تغییر این مقررات در عرصه ارزی باید برای مواد اولیه خودش نیز مبارزه کند و دیگر توانی برای تولید آن هم صادراتی نمی‌ماند.

وی افزود: شعار ما می‌توانیم زمانی محقق می‌شود که همه در عمل حامی کارگر و کارفرمای ایرانی باشیم، وقتی می‌گوییم دولت توجه ویژه به فعالان اقتصادی داشته باشند به معنای مساعدت مالی نیست، بلکه به معنای ثبات در سیاست گذاری برای بازه زمانی معین، مانع تراشی نکردن وعمل به وعده‌های داده شده است، وقتی صنعتگر نمی‌تواند برای سه ماه آتی خود تصمیم بگیرد، چطور می‌تواند پاسخگوی مطالبات مردم، دولت و نیروی انسانی خود باشد.

وی با بیان اینکه چینی ها، با کپی برداری از لوگوی محصولات تولیدی، به عرضه محصولات با برندهای ایرانی اقدام  کرده‌اند، تأکید کرد: حرف این است که ما مشکلات برون مرزی از این دست زیاد داریم، دیگر نباید با این بازی کردن با قیمت ارز و بستن راه با برخی قوانین، شیشه عمر ما تولیدکنندگان را هدف قرار بدهند.

وی از مسئولان خواست از پشت میزهای خود در ادارات برخواسته و درک واقعی از مسائل پیش روی تولیدکنندگان در جامعه داشته باشند و به تولید کنندگان نیز صداقت در کیفیت را یادآور شد.

*محسن شرکا، کارشناس اقتصادی و عضو هیئت رئیسه خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی تأکید کرد: لازمه حرکت چرخ تولید، آن هم در دوران رکود، ثبات در سیاست گذاری‌های ارزی است، در حالی که این روزها با شوکی که نرخ ارز بر عرصه اقتصاد کشور وارد کرده است، تولید کنندگان را به حالت انفعال درآورده و اراده هر گونه تصمیم برای آینده را از آن‌ها سلب کرده است.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره قوانین متضاد در زمینه تولید گفت: ما به عنوان تولیدکننده به درک مشترکی با دولت نرسیدیم، مجلس نیزدچار قانون زدگی شده، در حالی که باید برخی قوانین با کمک دولت و مجلس از چهره اقتصاد کشور زدوده شود.

شرکا افزود: ما درگیر نظام مالیاتی ممیز محور، نرخ تسهیلات بالا و قوانین متعددی هستیم که بر گرده کارفرما فشار می‌آورد، با این حال قانون کار و تجارت ما هنوز بین مجلس و دولت در رفت و آمد است تا شاید اصلاح شود.

سیدجواد رضویان‌راد، رئیس خانه تعاونگران خراسان رضوی نیز مشکلات فعالان اقتصادی را بیمه، بانک‌ها، مالیات و نبود ثبات نرخ ارز دانسته و تصریح کرد: در سال‌های اخیر حمایت از تولید داخلی، متأسفانه تنها در حد تابلو و پلاکارت بالای سر مدیران بوده و در عمل دیده نشده، دغدغه تولید کننده امروز باقی ماندن در فضای رقابتی امروز است، اما با وجود حجم نگران کننده قاچاق که عرصه رقابت را هر روز برای تولید داخلی محدودتر می‌کند و یک تحریم بزرگ داخلی علیه تولید کننده ایجاد کرده، از دولت می‌خواهیم که نظام‌ بانکی و مالیاتی کشور را اصلاح کند تا فعال اقتصادی جدا از دغدغه‌های بیرونی، فقط به تولید محصول بپردازد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.