رئیس‌جمهور با بیان اینکه اگر برجام بد و خطرناک بود چرا امضا کردید، گفت: کاخ سفید اول باید بدهی‌های گذشته‌اش را جبران کند؛ تصمیم جدید پیشکش.

کاخ سفید اول بدهی‌های گذشته‌اش را جبران کند؛ تصمیم جدید پیشکش!/ اگر برجام بد بود چرا امضا کردید

به گزارش قدس آنلاین، حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در مراسم افتتاح رسمی رویداد بین‌المللی تبریز ۲۰۱۸ اظهارداشت: اگر زبان، سخن و نگاه ما به جامعه، انسان‌ها و بشریت سخن درست و دقیق و نگاه صحیح باشد آنگاه دنیا عوض خواهد شد.

وی ادامه داد: همه مشکلاتی که ما امروز با آن مواجه هستیم بسیاری از آنها به خاطر دید ناصحیح و غیردقیق به جهان، انسان‌ها و تعبیرات، موضع‌گیری و سخنان ناصحیح نسبت به ملت‌ها است.

رئیس جمهور اضافه کرد: امروز به منطقه ما در خاورمیانه و غرب آسیا در حساس‌ترین نقطه دنیا و جهان اسلام بنگرید و این همه مصیبت‌ها و مشکلات را مشاهده کنید. یمن مجروح، عراقی که هنوز دارای آلام و درد است، سوریه ویران، مشکلات فراوان در افغانستان، مشکلات فراوان در شمال آفریقا و در خود آفریقا، ظلم و کشتاری که صهیونیست‌ها نسبت به مردم مظلوم فلسطین روا می‌دارند از کجاست؟  

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: به خاطر دید غلط، به خاطر نگاه نادرست است. فکر می‌کنند این سرزمین باید طبق اراده آنها گردش و حرکت کند. فکر می‌کنند برای خاورمیانه باید کاخ سفید تصمیم بگیرد، فکر می‌کنند برای همیشه یک رژیم غاصب ظالم باید بر مردم برخی از کشورهای منطقه مسلط باشد. فکر می‌کنند از این طریق می‌توانند همه ذخایر دنیای عرب را به یغما ببرند، چشم طمع شماها به کجاست؟

وی افزود: نگاه شما به طلای سیاه منطقه، نگاه شما به حساب صدها میلیاردی برخی کشورهای عرب منطقه است. طمع حساب‌های پُر پول و طمع ذخایر طلای سیاه در این منطقه عقل را از شما ربوده است.  

رئیس جمهور بیان داشت: هر روز سخنی می‌گویید که نه با شأن منطقه و نه با شأن مردم و نه با شأن قرن جدید سازگار است. به صراحت می‌گویید ما می‌مانیم یا نمی‌مانیم با پول دیگران. پس شما به عنوان جیره‌خوار دیگران هستید. پس ارتش شما، نیروی مسلح شما به دنبال یک منبعی است تا بدزدد و ارتزاق کند، این برای شما حیثیت شد؟ پول بدهید در سوریه می‌مانیم، پول ندهید می‌رویم. اگر ما نباشیم شما در یک هفته نیستید، چرا نیستند؟ ما حافظ عراق هستیم، ملت عراق حافظ عراق است.

وی با تأکید بر اینکه ما آماده‌ایم حافظ عربستان باشیم، گفت: ملت عربستان حافظ عربستان است، ما حاضریم کمک حال مردم منطقه باشیم. چرا منطقه نابود می‌شود؟ اتفاقاً شما اگر تشریفتان را برای همیشه ببرید، منطقه امنیت کامل پیدا می‌کند. شما چه امنیتی برای منطقه آوردید؟

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه اگر برجام بد و خطرناک بود چرا امضا کردید، گفت:کاخ سفید اول باید بدهی‌های گذشته‌اش را جبران کند؛ تصمیم جدید پیشکش.

وی بیان کرد: آن روزی که افغانستان را ویران کردید، امنیت آوردید؟ آن وقت که از هوا و زمین به عراق حمله کردید، امنیت را آوردید؟ آن وقت که تروریست‌ها را بر مردم این منطقه مسلط کردید، امنیت آوردید؟ این همه هواپیما و بمب را که در اختیار عربستان گذاشتید تا مردم یمن را نابود کند، شما امنیت آوردید؟  

روحانی اضافه کرد: چرا نگاهتان نگاه غلط است و چرا سخنانتان نادرست است؟ امان از دید و نگاه غلط و امان از زبانی که به درستی گردش نمی‌کند و سخنانی را می‌گوید که هر روز برای مردم جهان گرفتاری درست می‌کند.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: می‌گوید با فلان رهبر کشور اروپایی می‌خواهیم برای یک قرارداد ۷ جانبه تصمیم بگیریم؛ به چه مناسبت؟، با چه حقی؟، ما حسن نیت خودمان را به دنیا نشان دادیم. ما به عالم نشان دادیم که ایران هراسی‌ها دروغ بود. ما خواستیم به دنیا ثابت کنیم ایران به دنبال سلاح کشتار جمعی نیست. ما خواستیم به جهان بگوییم پرونده سازی برای ایران تحت عنوان PMD ناصحیح، واهی و دروغ بود.

روحانی تصریح کرد: ما خواستیم به دنیا بگوییم بر خلاف عدل و قانون ما را ذیل فصل ۷ سازمان ملل و شورای امنیت بردید؛ ما با این پیمان و با این توافق تهمت‌ها را زدودیم. ما با این توافق به دنیا ثابت کردیم که آمریکا و اسرائیل در طول دهه‌ها و سال‌ها نسبت به ایران دروغ می‌گفتند. ما راستگویی ملت ایران را تحت عنوان برجام به اثبات رساندیم.

رئیس جمهور تأکید کرد: شما می‌خواهید نسبت به آینده برجام تصمیم بگیرید؟ اول بفرمائید نسبت به گذشته برجام چه کار کرده‌اید؟ شما می‌گویید در سال‌های بعد باید چگونه باشد؟ لطفاً اول به ما بگوئید در ۲ سال گذشته چه کردید؟ آیا توافقی که انجام شد شما به آن عمل کردید؟ شما اخلاق را نشان دادید؟ شما به دنیا نشان دادید که به عهد خود پایبند هستید یا ثابت کردید به عهد خودتان پایبند نیستید؟  

روحانی بیان داشت: اینکه OFAC هر روز دردسر می‌آفریند و اینکه شما بانک‌های دنیا را برای کار با ایران تهدید می‌کنید، اینکه مانع سرمایه‌گذاری کارآفرینان جهان در ایران هستید، اینکه هر روز با یک بیان و کلام نادرست نسبت به رفت و آمد مردم مسلمان و از جمله ایران مانع می‌تراشید، همه بر خلاف عهدتان در برجام است.

وی اعلام کرد: شما اول بیایید بگویید چه کار کرده‌اید تا بعد بگویید چه کار خواهیم کرد. اول بیائید حساب گذشته را تسویه کنیم؛ یک بدهکاری که میلیاردها بدهکار است حالا سر یک وام جدید دارد با ما صحبت می‌کند؛ شما اول بدهکاری‌های گذشته‌تان را به ما پرداخت کنید. آنچه که امضاء کردید و تعهد دادید و آنچه که رئیس جمهور سابق شما گفت و وزیر سابق امور خارجه شما گفت.

روحانی گفت: می‌گویند این قرارداد، قرارداد بسیار بدی بود، خب اگر بد بود چرا امضاء کردید؟ قراردادی بود بسیار خطرناک؛ خب مگر قبلی‌های شما نفهمیدند؟ شما کاشف بدی‌ها هستید؟ شما که نه سر و رشته‌ای در سیاست دارید نه سر و رشته‌ای در حقوق دارید، نه سر و رشته‌ای در معاهدات بین‌المللی دارید، یک کاسب، تاجر، ساختمان‌ساز و برج‌ساز چجور می‌خواهد راجع به مسائل جهانی قضاوت کند.

رئیس قوه مجریه تصریح کرد: شما دنبال چه هستید؟ دنبال این هستید که ملت ایران را تهدید کنید؟ شما دنبال این هستید که ملت‌های منطقه را تهدید کنید؟ از خدا باید بخواهیم دیدها را در جهان اصلاح کند و زبان‌ها را در مسییر درست بچرخاند.

روحانی تأکید کرد: مشکل ما در جهان امروز مشکل مواجه شدن با سیاست‌مدارانی است که متأسفانه ابعاد سخن و تصمیم خود را به خوبی درک نمی‌کنند. ما از روز اول و از ۵ سال پیش از ابتدای دولت تدبیر و امید به جهان اعلام کردیم ما به دنبال تعامل سازنده با جهان هستیم و بعداً رهبری معظم ما فرمودند ما دنبال تعامل گسترده با جهان هستیم.

رئیس جمهور افزود: تعامل سازنده و گسترده ما با جهان تنها به خاطر قرارداد هسته‌ای نبود، تعامل سازنده و گسترده ما با جهان به معنای آن است که به دنبال منافع مشترک در منطقه و جهان باشیم. ما همواره گفته‌ایم راه‌حل صحیح برد-برد است. کاری بکنیم به نفع ما و نفع دیگران باشد.

وی ادامه داد: اگر کسی فکر می‌کند به نفع خود و به ضرر دیگری آن قرارداد و توافق پایدار نمی‌ماند. یکی از مسیرهای تعامل سازنده با دنیا جهان توریسم و گردشگری است. ما می‌خواهیم با دنیا در رابطه باشیم، اولین چیزی که همه دوست‌دار آن هستند این است که همسایه‌ها، جهان، دنیا و دیگران را بهتر بشناسند.

وی در مورد اهمیت صنعت توریسم گفت: توریسم ارتباط هم با گذشته تاریخ و هم امروز جهان است و هم به یک معنا ارتباط برای فردای جهان است.  

روحانی با تأکید بر اینکه در مسافرت و گردشگری ۵ خاصیت نهفته است، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهید غم‌ها برطرف شود و از بیماری و بیمارستان‌ها فاصله بگیرید و می‌خواهید روح شاد داشته باشید سفر کنید و سفر غم را می‌برد. دنبال قرص آرامش‌بخش نباشید، بهترین آرامش‌بخش سفر است.

وی در این‌باره افزود: حال لازم نیست آدم از این ور دنیا به آن ور دنیا برود، سفر کنید از روستا به شهر و از شهر به روستا بروید. گردشگری می‌تواند اشتغال درست کند و می‌تواند رونق اقتصادی درست کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.