کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ایده شکل‌گیری «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای» که از سوی وزیر امور خارجه کشورمان در مقطع حساس و پیچده کنونی ارائه شده، می‌تواند بسیاری از جنگ‌طلب‌ها و آتش‌افروزها را خلع سلاح کند و باعث پیشرفت و توسعه منطقه‌ای می‌شود.

خلع صلاح جنگ طلبان با تحقق ایده ((مجمع گفت و گوی اینترنتی)) /مرحوم آیت الله هاشمی،از حامیان این طرح

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایکنا، سیدجلال ساداتیان، کارشناس مسائل بین‌الملل و کاردار اسبق ایران در لندندرباره ایده وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر ایجاد «مجمع گفت‌وگوی منطقه‌ای خلیج فارس» که چندین بار مطرح شده و همچنین فواید آن و امکان عملیاتی شدن این پیشنهاد در شرایط فعلی منطقه و رویکرد تخاصم‌آمیز عربستان سعودی در دوره محمد بن سلمان نسبت به جمهوری اسلامی ایران گفت: فواید گفت‌وگوی امنیتی در منطقه یعنی افزایش مراودات بین کشورهای منطقه، کاهش تنش‌ها و افزایش امنیت بیشتر مجموعه شهروندانی که در این منطقه دارند زندگی می‌کنند. این ایده به شرطی محقق می‌شود که تمامی بازیگران منطقه‌ای تمایل به این کار داشته باشند و برای همکاری در این حوزه از خود تمایل نشان دهند.

ریشه ایده گفت‌وگوی منطقه‌ای در زمان ریاست‌جمهوری مرحوم آیت‌الله هاشمی

وی در ادمه ریشه این ایده را مربوط به زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی دانست و در این رابطه تصریح کرد: مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با طرح این ایده به‌دنبال این بودند که با عربستان و مصر گفت‌وگوهای امنیتی منطقه‌ای شکل بگیرد و ادامه‌دار باشند.

این دیپلمات پیشین تأکید کرد: اگر پیشنهاد ایشان محقق می‌شد سایر کشورهای کوچک عربی زیر این چتر قرار می‌گرفتند و به آن ملحق می‌شدند. اما متأسفانه با فشارهایی که اسرائیل به برخی از این کشورها وارد می‌سازد و در کنار آن تمایلات توسعه‌طلبانه و هژمونیکی که در عربستان دیده می‌شود و تحریک‌پذیری‌هایی که دارند از خودشان بروز می‌دهند، سرمایه‌های مادی‌شان را در جای دیگری هزینه می‌کنند و از جمله آن‌ها تقابل با ایران است و نه همکاری.

گفت‌وگوی منطقه‌ای ریشه جنگ‌افروزی در منطقه را می‌خشکاند

ساداتیان پیشنهاد وزیر امور خارجه را مهم و نیازمند تحلیل بیشتر دانست و دراین باره افزود: این پیشنهادی که وزیر امور خارجه کشورمان در این مقطع حساس ارائه دادند، می‌تواند بسیاری از جنگ‌طلب‌ها و آتش‌افروزها را خلع سلاح بکند و اگر به منافع این کارهم توجه بکنند باعث پیشرفت و توسعه منطقه‌ای می‌شود و در نهایت با توسعه منطقه‌ای، خاورمیانه در آینده به قطب مهمی تبدیل خواهد شد.  

کاردار اسبق ایران در لندن افزود: برخی بازیگران منطقه‌ای و فرا منطقه‌ای که غرب آسیا را پایگاهی برای خود می‌دانند تا بتوانند موقعیت‌های فعلی جهانی خودشان را رقم بزنند و منافع ملی‌شان را تأمین بکنند. این کشورهای مظلوم منطقه هستند که دارند هزینه سیاست‌های جنگ طلبانه آن‌ها را می‌پردازند.

ضمانت اجرایی این طرح در نبود ایده‌آل‌ها بسیار ضعیف است

وی درباره ضمانت اجرای این طرح گفت: عملی شدن این پیشنهاد زمینه‌های همگرایی را فراهم می‌کند اما با مشهود بودن جای پای لابی‌های صهیونیستی و عربی، نمی‌توانیم به با قاطعیت بگوییم که این گفت‌وگوها چهره عملی به خود بگیرد.  

ساداتیان افزود: این پیشنهاد در مقطع فعلی شاید زمینه اجرایی نداشته باشد مخصوصاً در این شرایط که عربستان و رژیم صهیونیستی دارند با ایران تقابل می‌کنند. اما این طرح باعث می‌شود تا به سمت یک ایده‌آل حرکت شود. همچنین با روی میز قرار گرفتن این طرح می‌توانیم در این راستا از چهره‌های خیراندیش دنیا استفاده کنیم تا جزئیات این طرح به اطلاع سازمان ملل برسد و سپس افکار عمومی دنیا و منطقه را تحت تأثیر قرار دهیم. اما این‌که بگوییم این طرح ضمانت اجرای خواهد داشت، فعلاً در مقطع فعلی چنین نیست چون به مرحله ایده‌آل نرسیده‌ایم.  

دیپلمات پیشین کشورمان گفت: در خصوص این ایده باید تلاش تمامی کشورهای منطقه بر این اصل استوار باشد که ابتدا همکاری‌های امنیتی میان دولت‌ها افزایش یابد و سپس به مرور زمان این‌ همکاری‌ها را به حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی تسری بخشیم.  

این کارشناس مسائل بین‌الملل بهبود وجهه ایران را از جمله دستاورد مهم این طرح دانست و ادامه داد: این طرح می‌تواند وجهه ایران را در میان کشورهای جهان مثبت جلوه دهد و بدین طریق به آن‌ها بفهمانیم که جمهوری اسلامی نه تنها خواهان جنگ نیست بلکه توسعه مراودات سیاسی و اقتصادی با سایر بازیگران را پیگیری می‌کند.

نباید به دنبال نقش هژمون در منطقه بود

وی در تحلیل نظر مخالفین این طرح تصریح کرد: افرادی که مخالف ایده گفت‌وگوهای امنیتی منطقه‌ای هستند و صحبت‌های وزیر امور خارجه مورد قبول آن‌ها نیست؛ به باور من فهم درستی از این ایده ندارند. کسانی‌که موافق تبدیل شدن ایران به یک هژمون منطقه‌ای هستند باید توجه داشته باشند که هژمون شدن از راه قلوب ممکن است نه از طریق نظامی؛ همانطور که پیامبر مکرم اسلام توانستند دین خودشان را از طریق نفوذ بر قلب‌ها همه‌گیر کنند نه از طریق زور شمشیر.

ساداتیان در پایان افزود: هژمون شدن ایران در منطقه هیچ نفعی برای ما نخواهد داشت و هیچ مشکلی را از دوش مردمان خاورمیانه بر نخواهد داشت و واقعیت‌های امروز منطقه‌ هم آن‌را بر نمی‌تابد. البته ناگفته نماند وقتی در برابر یک هژمون قرار می‌گیریم مثل جنگ تحملی هشت ساله باید از خودمان دفاع کنیم.  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.