کرج- مدیر جشنواره باغ لاله های گچسر با بیان اینکه پیاز گل لاله بومی بوده و از فلات ایران شکل گرفته است گفت: ژن هر لاله ای که در انجمن سلطنتی هلند وجود نداشته باشد ثبت جهانی می شود و در سال ۹۵ لاله منحصربه فردی به نام لاله سفید تولیپ یا لاله البرز ثبت جهانی شد.

لاله البرز به ثبت جهانی رسیده است/ نمایش ۴۰۰ هزار لاله رنگارنگ

جهانبخش غلامی درگفتگو با خبرنگار قدس آنلاین با اشاره اینکه باغ لاله های گچسردر کیلومتر ۵۴ جاده کرج به چالوس قرار دارد، اظهار کرد: ارتفاع این باغ از سطح دریا حدود ۲۰۹۰  متر است.

وی افزود: یکی از مواردی که گل لاله دراین منطقه خوب رشد می کند به دلیل بومی بودن و کشت آن در ایران است.

غلامی با اشاره به وسعت ۵ هزار متری این باغ، گفت: با کشتی که امسال داشته ایم ۶۰۰ هزار پیاز و ۴۰۰ هزار شاخه گل، دراین باغ مشاهده می شود.

وی اضافه کرد: با بارش برف در هفته گذشته شاهد مقاومت گل ها در برابر برف وسرما بودیم که بر خلاف تصور همگان بود و از آن می توان به عنوان یکی از ویژگی های  منحصر به فرد این گل ها نام برد.

غلامی با اشاره به اینکه این باغ  ازدو هفته قبل افتتاح شده بود و بسیاری از مردم از آن بازدید کردند، افزود: درهیچ کجای دنیا زمان برگزاری جشنواره لاله ها اعلام نمی شود چراکه  بستگی به شرایط آب و هوایی آن منطقه دارد.

غلامی با بیان اینکه نمایشگاه گل لاله در اراک نیز برگزار شد، افزود: پیش بینی ما هم این بود این جشنواره بعد ازتعطیلات نوروز باشد که شرایط آب و هوایی سبب شد لاله ها زودتر به گل بشینند.

مدیر نمایشگاه باغ لاله های گچسر با تاکید به اینکه تمام پارامترها باید در بهینه کردن برگزاری این نمایشگاه لحاظ شود، تصریح کرد: هر چه پارامترها از جمله وضعیت آب و هوایی، بیشتر باشد به همان میزان مشکلات در برگزاری این نمایشگاه بیشترخواهد بود.

وی در بخشی دیگر از سخنانش گفت: از ابتدا پیاز گل لاله بومی بوده و از فلات ایران می باشد از طرفی فلات ایران چون در کمربند ۴۳ درجه قرار دارد گونه های بانک ژن گیاهی و حتی جانوری این فلات با کل اروپا برابری می کند.

غلامی با بیان اینکه از سال ۱۳۲۵ کشت انواع گلها در این باغ انجام می گرفت، گفت: از سال ۱۳۶۰ به تولید گل لاله پرداختیم و در این سالها تعداد کثیری از گردشگران داخلی و خارجی از این باغ دیدن کرده اند.

رئیس نمایشگاه باغ لاله های گچسر با اشاره به اینکه یک نمونه ژنتیکی لاله منحصر به فرد با تحقیقات فراوان بر روی ژنوم آن بومی سازی شده بود و در این مکان وجود دارد، خاطرنشان کرد: ژن هر لاله ای که در انجمن سلطنتی هلند وجود نداشته باشد ثبت جهانی می شود و در سال ۹۵ لاله منحصربه فردی به نام لاله سفید تولیپ یا لاله البرز ثبت جهانی شد.

وی در پایان گفت: همه ساله دراواسط اردیبهشت ماه به مدت ۲ هفته  در این باغ بر روی علاقمندان به طبیعت و گردشگران باز و  بازدید از آن رایگان است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.