مسئول قراراگاه فضای مجازی بسیج گفت: بخش عمده‌ای از فعالان جبهه انقلاب و نزدیک به صد درصد از ظرفیتهای مرتبط با بسیج و سراج فعالیت در پیام‌رسان تلگرام را متوقف و به پیام‌رسانهای بومی مهاجرت کرده‌اند.

صددرصد ظرفیتهای بسیج و سراج فعالیتشان در تلگرام را متوقف کرده‌اند

به گزارش قدس آنلاین، منصور امینی درباره لزوم تقویت پیام‌رسانهای بومی اظهار کرد: جریان‌سازی در شبکه‌های اجتماعی بین‌المللی یک ضرورت است زیرا قاعدتا برای رساندن صدا و پیام انقلاب به گوش جهانیان به این بسترها و ابزارها نیاز داریم یا به عبارت دیگر در هر جایی که دشمن حضور دارد و تولید محتوا و مطلب می‌کند، ضرورت حضور جریان انقلابی و نظام در آنجا حس می‌شود تا بتواند با نقش‌آفرینی به موقع، مانع از شبهه‌افکنیها شود و به مقابله با عملیات روانی دشمن بپردازد.

وی خاطرنشان کرد: نقش پیام‌رسان‌ها متفاوت از شبکه‌های اجتماعی است و ابزاری برای برقراری ارتباط با گروه‌های مختلف در یک جامعه به حساب می‌آیند؛ انتقال محتوا از طریق پیام‌رسانها در قالبهای مختلفی صورت می‌گیرد که بیشتر جنبه خدمات‌رسانی آنها پر‌رنگ است

مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج تصریح کرد: طی این سالها، پیام‌رسانی مانند تلگرم قابلیتهای خود را گسترش داد و کانال را نیز به عنوان یکی از قابلیتهای خود ارائه کرد که در واقع اقدامی رو به عقب بود یعنی در «وب۲» که منجر به بروز و ظهور شبکه‌های اجتماعی شد، قابلیتی غیرتعاملی را ارائه کرد که مفاهیم آن بیشتر در «وب۱» مطرح بود.

این فعال فضای مجازی با تأکید بر اینکه تلگرام به عنوان یک سرویس خارجی و غیر‌بومی به هیچ عنوان تابع قوانین و پروتکلهای داخل کشورها و حتی قوانین بین‌المللی نیست‌، متذکر شد: در چنین شرایطی مردم ما (گفته می‌شود ۴۰ میلیون کاربر تلگرام ایرانی هستند) داخل این پیام‌رسان محصور شدند و این پیام‌رسان هم حصاری دور جامعه کاربری خود کشید و مانع از ارتباط کاربرانش با جهان بیرون شد.

وی تصریح کرد: با راه‌اندازی کانالها به عنوان رسانه یک‌سویه غیر‌قابل کنترل در محیط ۴۰ میلیونی، پمپاژ اخبار و شایعه‌پراکنی و اشاعه تولیدات ضد فرهنگی و طراحی عملیات روانی علیه مردم کشورمان توسط معاندین شدت گرفت؛ با توجه به اینکه شبکه‌سازی قدرتمند و هوشمندانه‌ای در این پلت‌فرم صورت گرفته بود، اخباری که پمپاژ می‌شد به سرعت نشر و بازنشر می‌یافت و مخاطب را مورد هجمه قرار می‌داد.

امینی با اشاره به اینکه در این شرایط اشراف و اعمال حاکمیتی روی این پلت‌فرم وجود نداشت، گفت: متأسفانه دسترسی به مبدأ تولید اخبار و شایعات به راحتی امکان‌پذیر نیست و همین باعث بروز اختلال در بازار اقتصادی کشور، پولشویی، اقدامات تروریستی و مسائل ضداخلاقی می‌شود.

وی افزود: در سالهای گذشته این شبکه پیام‌رسان توانست حجم زیادی از اطلاعات مردم ما را به دست آورد و به واسطه داده‌کاوی به افکارسنجی، مخاطب‌شناسی و ذائقه‌سنجی بپردازد و همین موضوع باعث شد تا به مرور بر افکار جامعه مسلط شود.

این کارشناس فضای مجازی خاطر‌نشان کرد: این اپلیکیشن قابلیتهایی دارد که با تکیه بر اطلاعات کاربران، در حال حاضر می‌تواند تشخیص دهد کاربران در چه نقطه‌ای از کشور قرار دارند و چگونه فکر می‌کنند و سبک زندگی‌شان به چه نحوی است.

وی با تأکید بر اینکه مقوله بیگ‌دیتا از طلا و نفت هم ارزشمندتر است، ابراز کرد: به خاطر از دست دادن اطلاعات گسترده مردم به واسطه تلگرام، ضرری کرده‌ایم که به‌راحتی نمی‌توانیم آن را جبران کنیم.

مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج با بیان اینکه اکنون دشمن از طریق تلگرام دنبال ذائقه‌سازی است، اظهار کرد: باید بتوانیم هر چه زودتر خود را از دام آن خلاص کنیم؛ اخیرا همگان متوجه ارتباطات پشت پرده این پیام‌رسان با غولهای بزرگ فناوری نظیر گوگل و آمازون شده‌اند که نشان می‌دهد به شدت دنبال این است که جلوی انسداد احتمالی‌اش در کشورها را بگیرد و به دنبال راهکاری برای مبارزه با فیلترینگ می‌گردد.

رئیس سازمان فضای مجازی سراج معتقد است در شرایطی که پیام‌رسانهای بومی در کشورمان به واسطه تیمهای نخبه و دانشگاهی توسعه یافته است، جایی برای قدرت‌نمایی تلگرام نمی‌ماند.

وی افزود: در کشورمان برای ارائه چنین اپلیکیشن خدماتی، تیمهای دانش‌بنیان فعال هستند که به راحتی به توسعه اپلیکیشنهایی مشابه تلگرام پرداخته‌اند و در سطح برنامه‌نویسی و طراحی این قابلیت در بین جوانانمان وجود دارد و تأمین زیرساختها توسط دولت لازمه موفقیت قطعی است.

امینی تصریح کرد: همچنین امیدواریم در کنار برنامه ایجاد فیلترینگ برای فعالیتهای تلگرام در کشور، خدمات‌دهی زیرساختی و تسهیلات اپراتورها به این پیام‌رسان خارجی نیز متوقف شود چرا که اگر همچنان تسهیلات و بسترهای مناسب که امکان رقابت بسترهای بومی با آن را می‌گیرد، فراهم باشد هیچگاه فعالیتهای آن در کشور محدود نخواهد شد.

مسئول قرارگاه فضای مجازی بسیج در انتها تأکید کرد: در طول روزهای گذشته بخش عمده‌ای از فعالان جبهه انقلاب و نزدیک به صد درصد از ظرفیتهای مرتبط با بسبج و سراج، فعالیت در این پیام‌رسان را متوقف و به پیام‌رسانهای بومی مهاجرت کرده‌اند. َ

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.