همدان - مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان خبر داد: همزمان با روز ملی ایمنی حمل و نقل در سطح جاده‌های استان همدان مانور ایمنی برگزار خواهد شد.

برگزاری مانور ایمنی در جاده‌های استان همدان / ارائه خدمات نیم بها در مراکز معاینه فنی

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین ،حمل و نقل با وسایل نقلیه به بخشی جدانشدنی از زندگی انسان مدرن تبدیل شده و شهروندان در هر ساعت از شبانه روز نیازمند جابجایی مسافر و بار به روش‌های مختلف و وسایل متعدد هستند.

با گسترش استفاده از وسایل حمل و نقل شاهد بروز حوادث و سوانح رانندگی نیز هستیم که این تصادفات در برخی مواقع منجر به فوت افراد شده و در موارد دیگر به مجروحیت شهروندان و خسارات مالی به وسایل نقلیه می‌شود.

راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، در راستای فرهنگ سازی و توریج رانندگی بدون حادثه روز ۷ اردیبهشت را به عنوان «روز ملی ایمنی حمل و نقل» نامگذاری کرده است.

تحقق این شعار و برگزاری برنامه‌های بزرگداشت این روز نیازمند برنامه ریزی و هماهنگی بین دستگاهی است که در این راستا مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان با رئیس پلیس راه استان جلسه‌ای را تشکیل و بر هم افزایی بیشتر تأکید کردند.

مانور ایمنی حمل و نقل در همدان 

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان در نشست هماهنگی مانور روز بدون حادثه رانندگی به مناسبت روز ملی ایمنی حمل و نقل اظهار کرد: مانور ایمنی در جاده‌های استان همدان روز ۷ اردیبهشت همزمان با روز ملی ایمنی حمل و نقل برگزار خواهد شد.

محمد رودباری افزود: این مانور در سطح جاده‌های استان و راه‌های شریانی برگزار می‌شود که دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حمل و نقل نیز در این برنامه مشارکت می‌کنند.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان تصریح کرد: برنامه‌های متعددی برای روز ملی ایمنی در استان پیش بینی شده که می توان به چاپ بنر و نصب آن در پلیس راه ، پایانه‌های مسافربری و باری، مجتمع‌های خدماتی رفاهی، برگزاری نشست با حضور کارشناسان پلیس راه و پاکسازی حریم جاده‌های استان با مشارکت سازمان های مردم نهاد اشاره کرد.

رودباری ادامه داد: روز جمعه هفتم اردیبهشت به مناسبت روز ملی ایمنی حمل و نقل، تمام مراکز معاینه فنی عمومی به صورت نیم بها به مراجعه کنندگان خدمات ارائه خواهند کرد.

وی  یکی از موضوعات مهم حمل و نقل را افزایش فرهنگ ترافیکی و ایمنی دانست و تاکید کرد: هر سال تعداد قابل توجهی تلفات ناشی از حوادث رانندگی درون و برون شهری اتفاق می‌افتد که جلوگیری از حوادث و کاهش تلفات ناشی از سوانح رانندگی نیازمند ارتقاء فرهنگ ترافیکی و رانندگی در سطح جامعه است.

همدان یکی از بهترین استان‌های کشور در داشتن راه‌های خوب است

رییس پلیس راه استان همدان گفت: محورهای مواصلاتی هیچ استانی به اندازه همدان خوب نیست و استان در خصوص ایمنی جاده‌ها از وضعیت خوبی برخوردار است.

رضا عزیزی نیز در این نشست اظهار کرد: برای ارتقای ایمنی جاده‌هادر سطح استان همدان  اقدامات مناسبی انجام شده و همه دست اندرکاران باید با سعی و تلاش بیشتر شاخص‌های حمل و نقل و راهداری ایمن در استان را ارتقاء دهیم.

وی افزود: ایجاد بسترهای مناسب در راستای حمل و نقل ایمن افراد در جاده‌های استان یکی از عمده‌ترین اهداف اصلی مسئولان امر است که این مهم باید مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

رییس پلیس راه استان همدان اضافه کرد: در سال‌های اخیر متاسفانه تصادفات و سوانح رانندگی در محورهای فرعی و روستایی بیشتر شده و براساس گزارش‌ها ۵۴ درصد تصادفات جاده‌ای در محورهای غیرشریانی رخ می‌دهد.

وی به آمار بالای تصادفات راکبان موتورسیکلت به ویژه در مسیرهای روستایی اشاره کرد و یادآور شد: یک چهارم حوادث رانندگی استان همدان مربوط به راکبان موتورسیکلت است که این رقم بسیار بالایی محسوب می‌شود.

عزیزی ادامه داد: عدم رعایت حق تقدم، عدم استفاده از کلاه ایمنی و انحراف به چپ از عمده علل بروز سوانح فوتی و جرحی برای راکبان موتورسیکلت در سطح استان است.

وی در بخش دیگری از سخنانش با ابراز رضایت از وضعیت مطلوب اتوبوس‌های مسافربری استان گفت: تصادفات اتوبوس‌هاس مسافربری استان سال گذشته به کمترین میزان یعنی یک درصد رسید.

رییس پلیس راه استان همدان تاکید کرد: سال گذشته یک درصد تصادفات مربوط به اتوبوس‌های مسافربری، ۳ درصد مربوط به کامیون‌ها، ۶۴ درصد مربوط به خودروهای سواری، ۲۴ درصد مربوط به موتورسیکلت و بقیه نیز توسط وانت بارها رخداده است.

عزیزی با ابراز تأسف از پایین بودن فرهنگ استفاده از کمربند ایمنی در استان خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در استان همدان در خصوص فرهنگ ترافیکی وجود دارد عدم توجه شهروندان همدانی به عواقب بعد از حوادث است که برای آگاهی بخشی جامعه باید در این زمینه فرهنگسازی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.