حجت الاسلام «سیدمحمدحسن ابوترابی فرد» امام جمعه موقت تهران از صبر جمعی در کنار صبر فردی به عنوان وظیفه ای یاد کرد که جامعه توحیدی و سالم نیازمند آن است و به جایگاه دولت و ملت در این زمینه پرداخت.

 جامعه اسلامی بدون نظام سیاسی راه به جایی نمی برد

وی رسیدن به یک جامعه سالم و دستیابی به اقتصاد پویا و مولد و همچنین نهادینه شدن اخلاق در جامعه و حفظ روابط صحیح اجتماعی و در نهایت ساختن یک جامعه توحیدی و قرآنی را نیازمند صبر جمعی دانست.  
ابوترابی فرد افزود: ما باید در کنار هم صبر و کاستی های یکدیگر را جبران و به عبارت دیگر صبرهای خود را با هم تبادل کنیم.
وی درباره آیه آخر سوره آل عمران گفت: این آیه از آیاتی است که جایگاه ویِژه جامعه انسانی را در نگاه دین تبیین و به زیبایی این حقیقت را مجسم می کند که اساس آئین اسلام به بیان مرحوم علامه طباطبایی مفسر قرآن بر پایه اجتماع قرار داده شده و اسلام در هیچ شانی نسبت به اجتماع بی اعتنا نبوده است.  
خطیب جمعه تهران گفت: صبر در این آیه که با عبارت «اصبروا» آمده، ناظر به صبر فردی است. یعنی همه مردم جامعه اسلامی در سایه صبر می توانند شخصیت ایمانی و اعتقادی و رفتار برخاسته از اصول را در جامعه نهادینه کنند.  
وی افزود: البته انسان باید در کنار اصول، ثابت قدم باشد. یعنی صبر در اطاعت داشته باشد و از طرف دیگر صبر در برابر گناه، راه را برای رسیدن به شخصیت باثبات هموار می کند و همه ما باید وظیفه و حق را بشناسیم و در کنار وظیفه ثابت قدم و استوار باشیم.  

** دولت و ملت با هم پیوند داشته باشند
ابوترابی فرد گفت: پیوند جریان های سیاسی معتقد به نظام راه را برای اقتدار نظام هموار می کند و ما برای برون رفت از تنگناهای اقتصادی و مشکلات اجتماعی راهی جز انتخاب مسیری مبتنی بر علم و اجماع نخبگان سیاسی و علمی و دانشگاهی نداریم.  
وی افزود: باید دغدغه دلسوزان نظام به این اجماع بر حول محور اصولی و مبانی باشد و جایگاه ویژه و ممتاز رهبری معظم نظام که مبتنی بر آموزه های دینی است، هموار کننده این انسجام و اجماع است.  
خطیب جمعه تهران اضافه کرد: اگر سیاست های کلی ابلاغی رهبری معظم به نقشه راه قوای سه گانه نهادهای مسئول تبدیل شود، به اجماع منتهی می شود و راه را برای حرکت هماهنگ هموار می کند.  
وی خطاب به دولت و ملت گفت: در کنار هم باشید و با هم حرکت کنید. دولت باید از همه توان و ظرفیت خود برای خلق این اجماع استفاده کند.  

** دولت می تواند راه را برای وحدت ملی باز کند
ابوترابی فرد با اشاره به تجربه چند دهه حضور در نقطه های محوری سیاست، گفت: قوه مجریه با توجه به ابزارهای فراوانی که دارد، می تواند راه را برای انسجام و وحدت ملی و برای رسیدن به اهداف والای نظام هموار کند، ولی نیازمند به تفکر و برنامه ریزی و برداشتن قدم های استوار است.  

وی ضمن توصیه به تقوا در ادامه این بحث به آیه 127 سوره انعام استناد کرد و گفت: دارالسلام در این آیه می تواند در سایه حیات عقلانی و علمی و در پرتو فهم صحیح دین و التزام به آموزه های وحیانی در همین دنیا شکل گیرد.  
خطیب جمعه تهران افزود: مومنان می توانند در سایه سلامت اعتقادی و اخلاقی و سلامت روح و جسم راه را برای ورود به دارالسلام به معنای واقعی آن که بهشت است هموار کنند.

وی تاکید کرد: از این آیه استفاده می شود که ایمان و عمل صالح راه را برای عزت، اقتدار و سلامت فرد و جامعه هموار می کند، ولی از آیات قرآن می توان استفاده کرد که ایمان و عمل صالح باید با یک گوهر گرانبها و نایاب گره بخورد و در پرتو این پیوند انسان و جامعه می تواند به قله های سعادت دست یافت و آن گوهر گرانبها صبر و استقامت و ایستادگی در کنار حق است.  

ابوترابی فرد درباره جایگاه نظام اجتماعی در آموزه های دینی گفت: در جامعه اسلامی دو رکعت نماز جمعه با دو خطبه معادل سازی شده است و جامعه اسلامی به حضور یکپارچه در این میعادگاه دعوت شده و حتی یک سوره به نام جمعه آمده است.  
وی افزود: این آموزه های دینی به معنای آن است که جامعه، مورد عنایت ویژه اسلام است و جامعه بدون نظام سیاسی مبتنی بر اصول و مبانی مستحکم و اصولی نمی تواند راه سعادت را بپیماید.  

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.