جامعه:اجرای طرح «سطح بندی خدمات مادران و نوزادان» ضمن کاهش هزینه‌ها از مرگ و میر نوزادان نیز پیشگیری می‌کند.

انتقاد از اجرایی نشدن طرحی ۲۰ ساله

جامعه – مریم آزاد: اجرای طرح «سطح بندی خدمات مادران و نوزادان» ضمن کاهش هزینه‌ها از مرگ و میر نوزادان نیز پیشگیری می‌کند.

رئیس فرهنگستان علوم پزشکی با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: همچنان در انتظار اجرای طرح سطح بندی خدمات مادران و نوزادان هستیم. در حالی که بیش از ۲۰ سال است که این طرح از سوی انجمن نوزادان تدوین شده و حتی به تأیید سایر انجمن‌های تخصصی رسیده و به وزارت بهداشت و درمان نیز ارائه شده، اما همچنان به اجرا در نیامده است.این در شرایطی است که طرح «سطح‌بندی خدمات مادران و نوزادان » همانند «طرح شبکه بهداشت ودرمان» که ۳۰ سال پیش اجرایی شده و حال به عنوان الگوی در دیگر کشورها مورد توجه است، می‌توانست موجب کاهش هزینه‌ها، به کارگیری هدفمند نیروی انسانی و مهم‌تر از همه کاهش مرگ و میر نوزادان شود.

دکتر علیرضا مرندی، همچنین افزود: بدون اجرای این طرح هرقدر نیروی انسانی و متخصص تربیت کنیم، بازهم کفایت نمی‌کند. همچنین هر قدر هزینه صرف تجهیزات و زیر ساخت‌ها شود، باز هم نیازهای ما را مرتفع نمی‌سازد. نکته دیگر اینکه به دلیل پراکندگی فعالیت‌های حوزه یاد شده، میزان مهارت‌های لازم نیز رشد پیدا نمی‌کند.

دکتر مرندی که درحاشیه برگزاری «کنگره بین‌المللی اختلالات هماتولوژی و انکلوژی درنوزادان » دربیمارستان رضوی سخن می‌گفت، ادامه داد: دلایل اجرایی نشدن این طرح را باید از وزیران بهداشت قبل جویا شد، اما به طور کلی باید گفت این افراد متوجه اهمیت این موضوع نشده‌اند؛ زیرا طی سال‌های گذشته هر وزیر بهداشتی که بر مسند وزارت نشسته به سراغش رفتیم و درباره این طرح سخن گفتیم؛ آن‌ها نیز این مسئله را رد و نفی نکردند، اما درعمل گرفتار امور دیگری شدند و طرح یادشده همچنان به تعویق افتاده است.

وی همچنین به خبرنگار ما گفت: زمانی ما در حوزه واکسیناسیون نوزادان و کودکان شرایط قابل توجهی داشتیم، اما مدت هاست که عقب افتاده‌ایم؛ بنابراین باید واکسن‌های جدید را به برنامه‌های پیشین اضافه کنیم. درحالی که وقتی در چند سال گذشته «واکسن همو فیلوس آنفلوا نزا» را وارد جدول واکسیناسیون خود کردیم، کشور ما در بین ۱۹۴ کشور دنیا، ۱۸۷ کشوری بود که این واکسن را به برنامه خود اضافه کرد. این قضیه حکایت از آن دارد که توجه به چنین برنامه‌ها یی چندان اولویت نظام سلامت کشور نبوده است.

 دکتر مرندی با اشاره به بهبود وضعیت سلامت اطفال افزود: گرچه از سرعت پیشرفت حوزه درمان نوزادان خشنود هستیم، اما هرقدر ما تلاش می‌کنیم باز هم وضعیت روند روبه رشد سلامت به گونه‌ای است که انتظارات را افزایش می‌دهد؛ چنان که در گذشته بسیاری از کودکان نارس از بین می‌رفتند، اما امروزه با بهره‌گیری از توان نیروی انسانی و تجهیزات قادر شدیم حتی سن جنینی حفظ و نگهداری فرزندان را کاهش دهیم. البته برای مراقبت و حفظ جنین‌های نارس ناگزیر به استفاده از تجهیزات و فناوری‌های خاص و به کارگیری نیروی انسانی ماهر هستیم که این موارد هزینه‌های افزون‌تری را می‌طلبد. از همین رو گرچه ما نسبت به گذشته شرایط قابل قبولی داریم، اما همچنان باید در این حوزه تلاش کنیم،برای نمونه در برخی مناطق کشور برای انجام آزمایش‌های نوزادان نارس چندین سی سی خون از آن‌ها می‌گیرند؛ درحالی که در کشورهای پیشرفته با دریافت چند قطره خون تمام آزمایش‌ها انجام می‌شود. پس ضروری است که ما برای سلامت کیفی نوزادان به تقویت تجهیزات و توسعه فناوری‌ها توجه کنیم؛ زیرا امروزه هدف از حفاظت از نوزادان تنها زنده ماندن آن‌ها نیست، بلکه فراهم ساختن شرایط برای زندگی مطلوب و همراه با سلامت پایدار آن‌هاست.

گفتنی است: طی دو روز برپایی کنگره اختلالات هماتولوژی و انکلوژی درنوزادان که با حضور متخصصان داخلی و خارجی انجام می‌شود؛موضوعاتی همانند آنمی‌های دوران نوزادی، اختلالات خونریزی دهنده و ترمبوتیک در دوره نوزادی،هموگلوبینوپاتی‌ها و تشخیص پیش از تولد، پیوند مغز و استخوان و سلول‌های بنیادی در نوزادان، اختلالات پلاکتی در نوزادان، آنکولوژی و نئوپلاسمای نوزادان، ناسازگاری‌های خونی و تعویض خون در نوزادان، کاربردها و عوارض تجویز فراورده‌های خونی در نوزادان و همچنین نقایص ایمنی، نوتروپنی و لنفوپنی در دوره نوزادی مورد بحث و گفت و گو قرار می‌گیرد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.